دنیای اقتصاد – این سخنان دیئس در حالی منتشر میشود که فشار کمیسیون اروپا بر صنعت خودرو در حال افزایش است و در ماه جولای پیشنهاد کرده است فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی از سال ۲۰۳۵ به بعد ممنوع شود.
روز جمعه هفته گذشته، سازمان غیرانتفاعی گرین پیس Greenpeace و دوچه اومولتیلف Deutsche Umwelthilfe گفته بودند که علیه خودروسازان آلمانی از جمله فولکسواگن شکایت میکنند؛ مخصوصا اگر سیاستهای خود را برای کاهش گرمای زمین تغییر ندهند.
دیئس پیش از افتتاحیه نمایشگاه مونیخ با فعالان و هواداران گرین پیس رو به رو شد و به آنها گفت هدف فولکسواگن پیشی گرفتن از تسلا بهعنوان بزرگترین خودروساز برقی دنیا تا سال ۲۰۲۵ است. فولکسواگن استارتآپ آرگوایآی Argo AI را که در زمینه تولید نرمافزارهای خودران فعالیت میکند، خریده است.
آرگوایآی یکی از رقبای سرسخت وایموی گوگل است. خودروسازان سنتی و دیرینه میلیاردها دلار برای تحقق رویای خودران صرف کردهاند؛ اما همچنان روبوتاکسیها [تاکسیهای روباتی بدون نیاز به راننده] به دلایل فنی و حقوقی با موانع بزرگی روبهرو هستند.
هنوز هیچ خودروسازی نتوانسته است خودرویی عرضه کند که سطح ۵ خودران را داشته باشد که در آن هیچ نیازی به حضور یا کنترل راننده نیست. دیئس می گوید: «تا سال ۲۰۳۰ فقط حدود ۸۵درصد از کسبوکار فولکس خودروهای شخصی و اجارهای خواهند بود.
۱۵درصد باقیمانده از نوع شاتل یا خدمات حملونقل برنامهریزی شدهاند.» فولکس اخیرا بزرگترین کمپانی اجاره خودروی اروپا یعنی یوروپکار Europcar را خریداری کرده است.