به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیمزاده در نشست تحول و برقراری عدالت در فرصتهای یادگیری برخوردار از کیفیت اظهار کرد: شیوع کرونا فرصتها و تهدیداتی داشت، یکی از فرصتهای تلخ این بود که به ما در برابر حجم نابرابریها آگاهی بیشتری داد.
وی افزود: نصیب آموزشی با مسئله کمبود امکانات متفاوت است کمبود امکانات یعنی اینکه چه نیازهایی داریم اما نصیب آموزشی یعنی آیا امکانات کم یا زیاد بین افراد جامعه در حالت برابر تقسیم شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در استان خوزستان هشت سال جنگ بوده و نسبت به سایر مناطق عقبتر است و اگر به همه مناطق امکانات مساوی بدهیم اتفاق خاصی نمیافتد، عدالت یعنی اینکه برای خوزستان که در شرایط جنگ وضعیت دشواری داشت و در خط شروع عقبتر است امکاناتی بدهیم که بتواند به اندازه استانهای دیگر حداقل در کمبودها برابری دسترسی داشته باشد.
حکیمزاده با اشاره به اینکه گام نخست در تحقق فرصتهای برابر یادگیری، دسترسی به آموزش است، متذکر شد: وقتی کودکی در مدرسه ثبتنام میکند آیا مدارس و شرایط ثبت نام یکسان است، آیا میزان یادگیری دانشآموزان در مدارس مختلف یکسان است؟ برابری در دسترسی یعنی اینکه بدون تبعیض در جنسیت، نژاد، طبقه اقتصادی و اجتماعی فرصتهای آموزش را فراهم کنیم.
رشتههای خوب دانشگاه از آن پولدارها
وی ادامه داد: اگر میزان قبولی در رشتههای مطلوب دانشگاهی را با هم مقایسه کنیم میتوان گفت آیا همه دانشآموزان به اندازه یکدیگر یاد گرفتهاند؛ در یک دهه گذشته بیشتر رشتههای خوب دانشگاهی قسمت دانشآموزان برخوردار میشود در این وضعیت باید علامت سوال جدی در برابر نصیب آموزشی و کیفیت آموزشی گذاشت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی است سه بخش دارد، دسترسی به آموزش، فرصتهای برابر برای آموزش با کیفیت که در گروی معلم، مدرسه، تجهیزات با کیفیت و حمایت خانوادههاست و عدالت تربیتی یعنی تعامل منصفانه بدون تبعیض و پذیرش بدون قید و شرط تمام دانشآموزان، اگر دانشآموز احساس کند با وجود اینکه درسش ضعیف است، به او برچسب نمیخورد، تعامل منصفانه برقرار، درک شده و دیده میشود، عدالت تربیتی محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه در دهه آینده در جهان 69 درصد دانشآموزان در کشورهای با درآمد کم مهارتهای اساسی دوره ابتدایی را فرا نمیگیرند، بیان کرد: این نسبت در کشورهای با درآمد متوسط 21 درصد و در کشورهای با درآمد بالا 8 درصد است، این یعنی چرخه فقر و پولدار بودن تکرار میشود.
فقر یادگیری 40 درصد دانشآموزان جهان
حکیمزاده ادامه داد: بانک جهانی درباره پایان دادن به فقر یادگیری اشاره میکند، فقر یادگیری ترکیبی از عدم حضور در مدرسه و حضور در مدرسه اما با یادگیری ضعیف است، طبق بررسیها 80 درصد کودکان دنیا در دبستان ثبتنام و 20 درصد ثبتنام نمیکنند از 80 درصدی که در مدارس ثبتنام میکنند 75 درصد شایستگیهای پایه سواد را کسب میکنند و در مجموع 40 درصد دانشآموزان فقر یادگیری دارند بنابراین صرف مدرسه رفتن به معنای عدالت آموزشی نیست.
60 هزار کلاس اولی ثبتنام نکردند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره نرخ پوشش دوره ابتدایی گفت: این نرخ 98.16 درصد است، در سال تحصیلی گذشته 60 هزار دانشآموز کلاس اولی به خاطر نگرانی از کرونا در مدارس ثبت نام نکردند و این شاخص مقداری افت کرد. ترک تحصیل دوره ابتدایی از 1.23 درصد به 1.18 درصد در سال تحصیلی 98-99 رسید و میزان تکرار پایه از 1.35 درصد در سال 93-94 به 1.28 درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه نقطه پر افتخار عدالت آموزشی این است که با وجود تمام کمبودها با فرمان رهبر انقلاب به هر کودک در این سرزمین حق آموزش دادیم و اجازه نداریم پشت دیوارهای مدرسه بمانند، متذکر شد: در کشورهای پیشرفته دانشآموزان پناهنده در اردوگاه ها آموزش میبینند، پوشش دانشآموزان اتباع در مدارس کشور از 69.85 درصد در سال تحصیلی 92-93 به 84.49 درصد در سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی رسید.
رشد عجیب ترک تحصیل دوره متوسطه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره پوشش تحصیلی دوره متوسطه بیان کرد: پوشش تحصیلی دوره متوسطه اول از 93.19 به 94.24 از سال 95 تا 99 رسید، نرخ ترک تحصیل نیز از 4.11 به 3.66 کاهش یافت.
وی درباره درصد پوشش واقعی دوره متوسطه دوم گفت: پوشش تحصیلی واقعی دوره متوسطه دوم از 35.81 درصد در سال 97-98 به 48.82 درصد در سال 98-99 رسید، نرخ ترک تحصیل شاخه نظری از 16.2 درصد در سال تحصیلی 97-98 به 47.1 درصد در سال 98-99 رسید که در این زمینه با چالش جدی مواجه هستیم و میتواند به خاطر شیوع کرونا باشد.