مدتی است وارد کنندگان خودرو با لابیگری در سطح مدیران ارشد وزارت صمت، اقتصاد و دارایی، مجلس و مطبوعات تلاش دارند به هرطریق واردات خودرو را آزاد کنند. به نظر می رسد نتیجه هم خواهند گرفت
واردات چه خودروهایی میتواند مفید باشد؟
کارشناسان بازار خودرو معتقدند واردات خودروهای تمام برقی، هیبریدی و هرخودرویی با قیمت کمتر از 35 هزار دلار می تواند ضمن برطرف کردن نیاز مشتریان به خودروسازان نیز کمک کند مشروط بر این که واردکننده مستیماً از کمپانی خودروساز خرید کنید و با سپرده وثایق کافی خدمات گارانتی، وارنتی و 15 سال بعداز فروش را خودش تضمین کند.
واردات از دوبی ممنوع!
بسیاری از خودرهای وارداتی به ایران از دوبی و پس از تغییرات و تعویض برخی قطعات وارد کشور می شوند. که کاملاً به ضرر مصرف کننده است. تبانی و فساد هماهنگ شده در این نوع واردات وجود دارد.
طرح ساماندهی بازار خودرو
روحالله ایزدخواه: باید دید چه تفکر و سیاستی پشت دولت هاست که نمیخواهند مدیر دولتی سیاست گذاری بکند.
روحالله ایزدخواه زاده شهر بیرجند در خراسان جنوبی، سیاستمداراصولگرا که در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۷۸۴ هزار و ۴۵۶ رای، به عنوان نفر چهاردهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از استان تهران وارد مجلس شده است؛ طی اظهاراتی در خصوص جولان خودروهای لاکچری در شهرها گفت: ما یک استاد داشتیم پس از سالها از ژاپن آمده بود و می گفت این خودروهای چند میلیاردی با هیچ تئوری اقتصادی نمیخواند مگر سرانه درآمدتان چقدر است؟
ایزدخواه که دکتری مدیریت تکنولوژی در جایی دیگری گفت ما درمورد عرضه خودرو در بورس کالا با مسئولین بورس مذاکره کردهایم. بورس میتواند این عرضه را مدیریت کند؛ تنها نیاز به، بهروزرسانی نرمافزار خود دارد.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورایاسلامی اظهار داشت: واردات خودرو نباید برای کشور تعهدات ارزی ایجاد کند. بههمین دلیل واردات مشروط به این است که ارز مورد نیاز از طریق صادرات قطعات و خودرو و همینطور فروش نفت خام تامین شود. البته پولهای بلوکهشده دولت در دیگر کشورها مشمول این طرح نمیشوند. خودروهای کلاس A و B در اولویت واردات هستند تا لوکس و گرانقیمت نباشند. اگر وارداتی نیز صورت میگیرد، به نفع مردم باشد تا واردات بتواند روی بازار خودروهای پرتیراژ تاثیر بگذارد.
روحالله ایزدخواه درمورد طرح ساماندهی بازار خودرو اظهار داشت: برای خارج شدن بازار خودرو از سوداگری موضوع عرضه خودرو در بورس کالا در قالب طرح ساماندهی صنعتخودرو مطرح شد که البته این طرح برای خودروهای پرتیراژ است و خودروهای کم تیراژ مستثنی شدهاند.
وی افزود: خودروسازهای صد در صد خصوصی نیز از این طرح معاف شدهاند تا به نوعی تشویقی برای خودروسازان خصوصی که متعلق به دولت یا نهادها نیستند، باشد. با عرضه خودرو در بورس، تقاضا نیز مدیریت میشود؛ چراکه مشخص میشود چه کسانی در اولویت خرید خودرو هستند.
ایزدخواه با اشاره بهمخالفین این طرح تصریح کرد: دولت یا حداقل بخشی از دولت با عرضه خودرو در بورس مخالف است؛ همچنین طرح مخالفانی بین نمایندگان مجلس نیز دارد.
وی در گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری دانشجو گفت: موضوع این نیست که صرفاً خودرو را به بورس بسپاریم، بلکه با تنظیمات نسبتاً سختگیرانه که اعمال خواهدشد خودرو به بورس عرضه و قدرت تنظیم بازار هم از سوی دولت اعمال میشود.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این طرح، رفتار خودروسازان در عرضه خودرو را مشخص و منطقی میکند، افزود: این طرح علاوه بر کنترل تقاضای خودرو، مانع از تقاضای کاذب میشود و از طرف دیگر بحث ارتقای کیفیت و واردات و صادرات و خودرو را هم دنبال میکند.
بورس قیمت خودرو را تنظیم خواهد کرد
ایزدخواه با تأکید بر اینکه قیمت خودرو با عرضه به بورس قابل تنظیم خواهد بود، گفت: خودرو هم اکنون در بازار سیاه خرید و فروش میشود و هیچگونه تنظیم قیمتی هم از سوی دولت اعمال نمیشود، درصورتیکه عرضه خودرو به بورس قانون و ضابطه خودش را دارد و قیمتها هم قابل تنظیم هستند.
مالیات سنگین در صورت فروش قبل از دوسال
وی با تأکید براینکه این طرح جلوی سوداگری و احتکار خودرو را میگیرد، گفت: بر اساس این طرح، اگر کسی از محل خرید و فروش خودرو سوداگری کند و منتفع شود باید مالیات بپردازد یعنی اگر کسی خودرو را از بورس خریداری کند و زودتر از دو سال، بفروشد مشمول مالیات سنگین خواهدشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به مشکل قطعه سازان برای تأمین مالی هم اشاره و اظهارکرد: این طرح، وزارت صمت را ملزم به تعیین سازوکارهایی میکند تا قطعه سازان هم از جریان مالی ایجاد شده در بورس منتفع شوند.
التهابات بازار ناشی از قیمت دستوری است
ایزدخواه بخشی از التهاب بازار خودرو را ناشی از قیمتهای دستوری دانست و گفت: بر اساس این طرح، یک قیمت پایه و بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت و نیز اسناد حسابرسی شده خودروسازان تعیین میشود و بعد هم رقابت شکل میگیرد و در این صورت مابه التفاوت قیمت فروش نسبت به قیمت پایه به جای جیب خودروساز و دلالان به خرانه واریز میشود و در جهت توسعه و طراحی محصول و همچنین تأمین منابع مالی خودروسازان هزینه خواهدشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه تبعات بنگاه داری غلطِ خودروساز نباید به مصرف کننده تحمیل شود، افزود: ما در طرح مذکور، آن دسته از هزینههای واقعی که برای خودرو انجام شده را قبول میکنیم و مابقی هزینهها را نمیپذیریم.
ایزدخواه معتقد است که با اجرای این طرح، قیمت خودرو کاهش پیدا میکند، چراکه خودروساز به هیچ وجه خارج از بورس، امکان فروش ندارد و کف عرضه هم توسط وزارت صمت تعیین میشود.
رئیس کارگروه صنعت خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بهترین ابزار موجود برای تنظیم بازار خودرو را بورس کالا دانست و گفت: اگر خودرو را به حاشیه بازار بسپاریم و یا قیمت دستوری تعیین کنیم دقیقاً همان اتفاقی که درباره مسکن افتاد در حوزه خودرو هم رخ خواهدداد.