وعده حذف قرعه‌کشی خودرو قابل اجرا است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید می‌شود یک میلیون دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت. این کمبود در سال آینده جبران می‌شود.

او وعده داد: طبق این برنامه افزایش تولید متناسب با تقاضا خواهد بود و با این فرایند، قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، که مدت کمی به آغاز آن مانده است، حذف می‌شود.

طرح حذف قرعه‌کشی خودرو عملی است؟

سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: همچنان، علی رغم افزایش قیمت خودرو کارخانه‌ای، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود دارد. با شرایط موجود احتمال حذف قرعه‌کشی در ابتدای سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.

او افزود: این اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار موجب شده است انگیزه‌ای برای ثبت‌نام خودرو در افراد، حتی اگر نیاز هم نداشته باشند، به‌وجود آید.

او در ادامه بیان کرد: تا مادامی که نظام قیمت‌گذاری بدین شکل است، تقاضا زیاد خواهد بود. این تقاضای زیاد را می‌توان با قرعه‌کشی، که یک درمان موقت است، حل کرد.

حذف قرعه‌کشی چگونه محقق می‌شود؟

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: با افزایش ۱۸ درصد قیمت خودرو، تفاوت قیمت کارخانه و بازار کمتر شده است. تنها زمانی مصرف‌کننده واقعی خودرو را خریداری می‌کند که این اختلاف قیمتی صفر شود و افزایش تولید نیز اتفاق بیافتد.

مدنی افزود: قیمت‌گذاری باید در حاشیه بازار صورت گیرد. در این شرایط، انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری مردم در حوزه خودرو، ایجاد می‌شود. همچنین رانت بسیار بزرگ موجود در بازار هم از بین می‌رود.

او ادامه داد: حتی اگر در سال آینده ۵۰۰ هزار خودرو تولید شود، باید در کنار نظام قیمت‌گذاری انجام بگیرد. خودروسازان توانایی تولید این مقدار خودرو را دارند. اگر به نقدینگی خودروسازها کمک شود، افزایش تولید اتفاق می‌افتد.

مدنی گفت: درصورتی که تقاضا کمتر از میزان تولید باشد، قیمت محصولات خودروسازان نیز کاهش می‌یابد. این موضوع باعث تنظیم قیمت بازار می‌شود. خودروسازان در این شرایط روش‌های دیگر فروش را امتحان می‌کند تا بتواند محصولات خود را عرضه کنند.

حذف قرعه‌کشی چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

مدنی در پاسخ به این سوال گفت: تا زمانی که تفاوت قیمتی بین کارخانه و بازار وجود دارد حذف قرعه‌کشی مشکلی را حل نمی‌کند. در صورت حذف قرعه‌کشی خودروسازان باید در پی پیدا کردن روشی باشند که محصولات را به تقاضاکننده واقعی بفروشند. موارد مختلفی برای این مساله ارائه شده اما موفق نبوده است.

او افزود: مجموع خودروهای عرضه شده در طرح‌های قرعه‌کشی کمتر از یک میلیون دستگاه است اما حدود ۴۰ میلیون نفر در این طرح‌ها ثبت‌نام می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد برگزاری قرعه‌کشی موفق نبوده است.

به گفته مدنی، احتمال این وجود دارد که وزیر صمت به همین دلیل تصمیم به حذف قرعه‌کشی گرفته باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *