دنیای اقتصاد – کاهش شدید تعداد نمایندگیهای کادیلاک در شبکه سراسری، بخشی از راهبردهای این شرکت تا سال ۲۰۳۰ و برگرفته از این حقیقت است که خودروسازان در حال گذار از خودروهای بنزینی به برقی هستند. هر یک از نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش کادیلاک در آمریکا اگر قرار باشد به بقا ادامه بدهند باید ۲۰۰ هزار دلار هزینه کنند و خود را به تجهیزات و امکانات لازم مجهز کرده و آموزشهای لازم را به کارکنان بدهند. در برخی از نمایندگیها هزینهها تا ۵۰۰ هزار دلار هم پیشبینی میشود. جنرال موتورز برای پایان دادن به قراردادهای خود با نمایندگیها تا کنون ۲۷۴ میلیون دلار هزینه کرده است. این نمایندگیها که دیگر قراردادشان تمدید نمیشود، حاضر نشدهاند خود را با این تغییرات وفق دهند.
در این شرایط اما تسلا، برخلاف خودروسازان سنتی، از همان ابتدا به هیچ عنوان به سبک فرانشیز یا کارمزد فروش به نمایندگی کار را آغاز نکرد و فروش خودروی تسلا، فقط به روش اینترنتی و مستقیم از کارخانه به مشتری است و مشتری خودرو را در محل یا آدرسی که تعیین کرده، دریافت میکند. جنرال موتورز هم تلاش زیادی میکند که از روشهای سنتی خود را برهاند و به روش تسلا به مشتری خودرو بفروشد. دو سوم خودروهای برقی در آمریکا را تسلا میفروشد، ضمن آنکه ۸۰ درصد از بازار آمریکا در دست تسلا، شورولت و فورد است. خودروسازان در آمریکا بیکار ننشستهاند و تلاش میکنند خود را به تسلا برسانند. فقط جنرال موتورز تا سال ۲۰۲۵ قرار است ۳۰ مدل خودروی برقی به بازار معرفی کند که یکی از آنها کادیلاک لیریک ۲۰۲۳ است. در ماه سپتامبر وقتی پیشفروش آن آغاز شد، تمامی ظرفیت اختصاص یافته ظرف ۱۰ دقیقه به فروش رفت. مری بارا، مدیرعامل جیام در مصاحبه خود با سیانبیسی در ماه اکتبر گفته بود که یقین دارد تا سال ۲۰۲۵ به تسلا میرسد.
اما همه نمایندگیهای ایالات متحده به یک اندازه برای گذار به خودروهای برقی اشتیاق نشان نمیدهند. برخی هم ابراز نگرانی کردهاند که با این تغییر، حاشیه سود آنها بهشدت کاهش مییابد چون نرخ خدمات خودروهای برقی بسیار پایینتر است. شرکت مشاورهای تحقیقاتی آلیکس پارتنرز محاسبه کرده که نمایندگیها به ازای هر خودرویی که میفروشند در طول دوره خدماتدهی حدود هزار و ۳۰۰ دلار از دست میدهند. حتی اگر نمایندگیها تصمیم بگیرند در خدمات خودروهای برقی سرمایهگذاری کنند، به دلیل آنکه هنوز مردم با سرعت مطلوبی به این خودروها روی نمیآورند، بازگشت سرمایه نمایندگیها هم به درستی اتفاق نمیافتد. هر چه باشد در حال حاضر سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا هنوز به ۲ درصد هم نرسیده است.
خودروسازان و حاکمیت در آمریکا برای گذار از این دوره عجله زیادی دارند و جو بایدن رئیسجمهور این کشور میخواهد نیمی از خودروهای تولیدی در آمریکا تا سال ۲۰۳۰ یعنی کمتر از یک دهه برقی شوند. او لایحه هزار میلیارد دلاری برای زیرساختهای این طرح را به مجلس آمریکا تقدیم کرده بود که در ماه نوامبر به تصویب رسید. فقط ۵ میلیارد دلار از بودجه به زیرساختهای شارژ بزرگراهی اختصاص یافته است. با این حال خیلی زود است که خودروهای بنزینی و ارائهدهندگان خدمات به آنها، به تاریخ بپیوندند.