کمبود تراشه چالش جدی در صنعت خودروسازی کشور

پیشرانه – امروزه هر چند مولفه های خاص داخلی و شرایط ویژه ای به دلیل تحریم بر صنعت خودرو کشور حکمفرماست ولی به طور کل تابعی از صنعت جهانی است. در این راستا تغییرات قیمتی، مشکلات حمل و نقل و هر محدودیتی که در صنعت دنیا اتفاق می افتد بر روی صنعت داخلی نیز تاثیرگذار است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» یکی از مواردی که صنعت خودرو کشور را تحت الشعاع قرار داده، کمبود تراشه ها است. طی سال‌های اخیر تقاضا برای تجهیزات فناوری کاهش یافته بود اما با شیوع ویروس کرونا به طور غیر منتظره‌ای تقاضا برای خرید دستگاه‌های الکترونیکی افزایش یافت و تولید کنندگان رایانه‌های شخصی، لپ تاپ و تبلت‌ها نیز با انبوه تقاضا روبرو شدند. با توجه به اینکه تمام این دستگاه‌ها نیازمند تراشه‌هایی برای پردازش، تأمین گرافیک و قابلیت‌های دیگر هستند، یکی از عللی شد تا دنیا با کمبود تراشه مواجه شود. البته نباید از این موضوع غافل شد برخی کارخانه ها نیز به دلیل همه گیری کووید ۱۹ منجر به تعطیلی شدند که این موضوع نیز بی تاثیر نبوده است.

یکی دیگر از دلایل کاهش تراشه در بازار، قرار دادن شرکت SMIC در فهرست سیاه بازرگانی بود که سبب شد بسیاری از شرکت‌ها خرید از تراشه‌های SMIC را متوقف کنند. این تراشه ساز چینی حدود ۵ درصد بازار جهانی نیمه رساناها و حدود ۱۰ درصد بازار تراشه‌هایی را در اختیار دارد که با فناوری‌های قدیمی تر ساخته می‌شوند.

از سال ۲۰۲۰ جهان با بحران کمبود تراشه های نیمه رسانا مواجه شد که اکنون این موضوع از کنسول های بازی تا خودروسازان را گرفتار کرده است و به نظر می رسد تلفن های هوشمند در لیست بعدی قرار دارند.

کمبود تراشه یکی از دلایل انباشت خودروهای ناقص در کشور

صنعت خودرو ایران طی سه سال اخیر به دلیل تحریم های بین المللی با کمبود قطعه دست و پنجه نرم می کرد و حالا نیز با مشکل جدید جهانی کمبود تراشه رو به رو شده است. کمبود تراشه در دو بخش بر روند تولید خودروهای داخلی تاثیر گذاشته که بخش اول مربوط به ایجاد اختلال در روند تولید و دیگری به کاهش سرعت تکمیل خودروهای ناقص مربوط است که این دو موجب مختل شدن برنامه تولید خودروسازان و انباشته شدن خودروهای ناقص در کف شده است.

در هر خودرو به طور معمول در ۳۶ بخش آن بیش از ۱۰۰ میکرو پردازشگر تراشه به کار می‌رود تا کنترل همه چیز از ایربگ، فرمان برقی و سیستم ضد قفل ترمز تا نمایشگرهای اطلاعات خودرو را فعال سازد.

از جمله این مشکلات زمان سفارش گذاری تا تحویل قطعات نیمه هادی است که از دی ماه ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود چهار برابر شده و متاسفانه این دیرکرد ادامه دارد. بر اساس گزارش ها میانگین زمان تامین میکروکنترل ها که در دی ماه سال گذشته برابر با ۱۶ هفته بود، در اردیبهشت امسال به ۴۴ هفته و در مرداد به ۵۰ هفته رسیده است.

در ابتدای سال ۲۰۲۱ پیش بینی می شد کمبود عرضه تراشه باعث کاهش ۶۱ میلیارد دلاری درآمد صنعت خودرو شود ولی پیش بینی های جدید نشان از شرایط وخیم تر و کاهش درآمد ۱۰۹ میلیارد دلاری این صنعت دارد. شرکت فولکس واگن پیش بینی می کند شرایط تامین میکرو چیپ ها در سه ماهه سوم سال بدتر شود و کاهش درآمد بیشتری در انتظار صنعت خودرو باشد. تا کنون صنعت خودرو به دلیل توقفات ناشی از عدم دستیابی به قطعات نیمه هادی، ۳ میلیون تولید را از دست داده و به نظر می رسد خودروسازان حداقل ۵ میلیون تولید را در سال جاری به دلیل کمبود عرضه نیمه هادی ها از دست دهند.

شرکت تویوتا از ابتدای سال به طور متناوب خطوط تولید خود را متوقف کرده است. هم اکنون نیز تویوتا به دلیل عدم در دسترس بودن میکروچیپ ها از ۲۰ آگوست تا انتهای سپتامبر (۲۹ مرداد تا ۸ مهر) چندین روز خطوط تولیدی خود را تعطیل خواهد کرد و تولید را معادل ۴۰ درصد کاهش و در ماه سپتامبر ۴۰۰ هزار تولید را از دست می دهد. شرکت‌های فورد، هوندا، فیات کرایسلر و فولکس واگن نیز به دلیل کمبود تراشه با خساراتی چشمگیر روبرو شده‌اند.

علاوه بر صنعت خودرو، تولید کنسول های بازی نیز با کاهش مواجه شده و گیمرها برای دستیابی به سیستم های جدید Microsoft Xbox Series X و Sony PlayStation 5 هم اکنون با چالش مواجه شده اند.

شرکت های تولید کننده تلفن های هوشمند به لطف تولیدکنندگانی مانند اپل و سامسونگ که اجزای مهم را انبار کرده بودند، تا کنون با کاهش تولید مواجه نشده اند، هر چند نشانه های مواجه این صنعت با کمبود تراشه ها مشاهده شده و پیش بینی کاهش تولید برای تولید کنندگان تلفن همراه را می توان متصور شد.
به گفته گارتنر، تقاضا و فروش برای گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا ۱۲.۵ درصد کاهش یافت، با این حال این تقاضا در سال جاری به سرعت در حال بازیابی است. گارتنر می گوید که فروش جهانی تلفن های هوشمند در سه ماهه اول امسال ۲۶ درصد نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشته است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱ بازار جهانی خودرو با رشد ۹ درصدی تقاضا به ۸۳.۴ میلیون دستگاه افزایش یابد. در سال ۲۰۲۲ نیز با ۵ درصد افزایش تقاضا به ۸۶.۹ میلیون دستگاه و با ۴ درصد افزایش تقاضای مجدد در سال ۲۰۲۳ به ۸۹.۷ میلیون دستگاه افزایش یابد.

بحران کمبود عرضه تراشه ها تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد

طبق پیش بینی های صورت گرفته، مجموع افزایش قیمت تراشه ها طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۳ صنایع متفاوت دنیا از جمله خودرو با کمبود عرضه تراشه ها مواجه خواهند شد.

بر این اساس شرکت های تولیدی و به خصوص خودروسازان برنامه خود را بر این اساس تهیه کرده اند. صنعت خودروسازی کشور نیز در بحث تراشه کاملا وابسته واردات است. هم اکنون آمار دقیقی از خودروهای ناقص وجود ندارد ولی در آخرین آمار تعداد خودروهای ناقص از ۱۰۰هزار دستگاه عبور کرده بود. برای برون رفت از این موضوع پیشنهاد می شود تا برنامه منسجمی با همکاری خودروسازان و قطعه سازان تهیه شود و موضوع تولید خودرو ناقص که منجر به ایجاد مشکلات کیفی و افزایش هزینه ها می شود، از دستور کار خارج گردد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *