نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو، مطابق با هر سال در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود. هرچند که هر سال با تغییراتی روبهرو است. جابجاییهای زمانی، از جمله این تغییرات است که باعث بیانگیزگی علاقمندان به شرکت در نمایشگاه شده است.
البته آنهایی که بهطور تخصصی و برای اهداف از پیش تعیینشده خود، هر سال در این نمایشگاه شرکت میکنند، حتماً با تغییر زمان باز هم برای بازدید میآیند. این میان شاید از آن جمعیت شناوری که تنها برای بازدید و نه با هدف مشخصی میآیند، کم شود.
بیشک تولیدکنندگان سهم بزرگی در نمایشگاههای تخصصی دارند، اما همه آنها توان شرکت در این نمایشگاهها را ندارند. با توجه به هزینههای فراوان اجاره غرفه، دکوراسیون، تبلیغات و… در گفتوگو با آقای شمس، مدیر شرکت بازرگانی کاریز قم، از وی درباره عدم حضورشان در نمایشگاه پرسیدیم که در زیر میخوانید:
شما به عنوان یک تولیدکننده لوازم خودرو در نمایشگاه قطعات خودرو شرکت میکنید؟
خیر. ما بودجه کافی برای شرکت در نمایشگاه را نداریم. همین که بتوانیم از عهده تأمین مخارج روزانه خود، از اجاره و هزینه مواد اولیه و حقوق کارگر برآییم، خودش کافی است.
با توجه به اینکه هزینههای این نمایشگاه بسیار بالا است، هزینههای جانبی بسیاری دارد. مثلاً شما اجاره غرفه را میدهید، هزینه دکور را دارید، باید تبلیغات انجام دهید و همه اینها بسیار است. ما تمام توانمان را برای خرید ماشینآلات گذاشتیم. هرچند در بلندمدت قصد شرکت در نمایشگاه را داریم، اما به این زودی و با این بازاری که حالا شاهدش هستیم، مکانیزمی نیست.
وضعیت خرید و فروش در بازار به چه صورت است؟
در دو ماه اخیر بازار قفل شده است. سفارشها به صفر رسیده است. خرید ندارند و مشتریهای ثابت هم میگویند که بار قبلی هنوز نرفته است که بخواهیم دوباره جنس بخریم.
شما به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه امسال شرکت میکنید؟
خیر. من تا یک مقطعی بهعنوان بازدیدکننده شرکت میکردم، تا چند سال پیش، اما دیگر شرکت نمیکنم چون منفعتی برای من ندارد. دلیلش همان است که عملاً عرضهکننده و تقاضادهنده واقعی حضور ندارند.
از همکاران خود خبر دارید که شرکت میکنند یا نه؟
آنها که خودشان برند هستند، شرکت میکنند. البته برخی از همکاران شرکت میکنند. بالاخره با دیگر برندها گفتوگو میکنند و آشنا میشوند. اما برای ما سودی ندارد.
پس به عقیده شما شرکتکنندگان اصلی در نمایشگاه چه کسانی هستند؟
بیشترین حضور را تولیدکنندگان بزرگ دارند. تولیدکنندگان بزرگ، با توجه به حجم کاریشان از پس هزینههای نمایشگاه برمیآیند. همچنین پخشکنندگان بزرگ سهم پررنگی در نمایشگاه دارند. برخی از آنها حتی نمایندگانشان هم در نمایشگاه حضور دارند. بعضاً حتی کسانی هستند که تولیدکننده نیستند و برندی را از چین وارد و همان را پخش میکنند.
شما از آنچه در نمایشگاه مشاهده کردید در همه این سالها راضی بودید؟
من برای 15 سال هر سال بهعنوان بازدیدکننده میرفتم. اما در مجموع راضی نیستم و میشد کارهای بهتری انجام داد. مثلاً میبینیم که هر سال کاتالوگهایی پخش میشود و بازدیدکنندگان هم میآیند و میروند، اما توضیح جامعی به آنها داده نمیشود. همه که فقط برای دریافت هدایای تبلیغاتی نمیآیند. شاید لازم باشد افراد آموزشدیده و کارشناسان، توضیحات کاملتری به بازدیدکنندگان مشتاق بدهند.
دلیل این نارضایتی را چه میدانید؟
بالاخره در هر نمایشگاهی عدهای راضی و برخی دیگر ناراضی هستند. درباره نمایشگاه قطعات خودرو هم به همین صورت است. یکی از این دلایل را میتوان در جابجاییهای مداوم و تغییرات سالانه دانست. در ده سال گذشته، تعداد شرکتکنندگان و غرفهها متفاوت بوده است. مثلاً یک سال سه طبقه سالن میلاد پر بود و سالی دیگر، خالی.
دلیل این تغییرات از نظر شما چیست؟
به نظرم بستگی به شرایط اقتصادی جامعه، این مسأله مدام تغییر میکند. بستگی به حجم نقدینگی و قدرت خرید دارد. هرچه رونق بیشتر باشد، آدمهای بیشتری هم میآیند.
آینده نمایشگاه را چگونه میبینید؟
با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، در حال حاضر به سمتی میرویم که شرایط جالبی نیست. شاید دیگر کار تولید، توجیه اقتصادی نداشته باشد. تولیدکنندگان توان رقابت را ندارند. بهطوریکه شاهدیم همکاران ما با این بازار خراب، تغییر شغل میدهند. مثلاً خرید و فروش زمین میکنند. شاید ما هم با این بازاری که داریم مجبور به همین کار شویم.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 48 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!