در گذشته، اتحادیههای کشوری در اتاق اصناف ایران تشکیل میشدند، اما با تغییر قانون، این اتحادیهها جای خود را به کمیسیونهای تخصصی دادهاند. کمیسیونهای تخصصی به جز در این دوره، در اتاق اصناف ایران تشکیل نشده بود. کمیسیونهای تخصصی در واقع بازوهای مشورتی اتاق اصناف ایران هستند و به صورت انتخابی عمل میکنند.
در این دوره، نیاز به وحدت رویه در میان روسای اتحادیههای سراسر کشور در موضوعات خاص احساس میشد. از جمله این کمیسیونهای تخصصی، کمیسیون لوازم یدکی خودرو است. با تدبیر مجتبی صفایی در هماهنگسازی روسای اتحادیههای لوازم یدکی خودرو، کمیسیون تخصصی این بخش تشکیل شد و با انتخابات داخلی، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، رئیس این کمیسیون شد.
اما از منظر قانونی، کمیسیونهای تخصصی چه جایگاهی دارند و چه فعالیتهایی میتوانند انجام دهند؟ کمیسیونهای تخصصی وظیفه بررسی ظرفیتها و تواناییهای اصناف در شبکههای تولید، توزیع، صادرات، تنظیم بازار و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء فعالیت رسته تخصصی خود را به هیات رئیسه اتاق اصناف ایران دارند.
این کمیسیونها میتوانند راهکارهای لازم در خصوص ارتقاء سطح خدماتدهی را ارائه کنند و در تدوین دستورالعملهای صنفی مشارکت داشته باشند. همچنین، این کمیسیونها میتوانند با همکاری موسسات تحقیقاتی به بهبود کسب و کار کمک کنند. اما کمیسیون تخصصی لوازم یدکی و رئیس اتحادیه معتقدند که این کمیسیون تخصصی میتواند به ایجاد وحدت رویه در مطالبات و رهنمودهای دولت در سطح کشور کمک کند. اتحادیهها ممکن است مواضع متناقضی داشته باشند و همچنین انتقال اطلاعات از مرکز به کوچکترین شهرستانها باید به خوبی انجام شود.
اعضای کمیسیون تخصصی لوازم یدکی خودرو عبارتند از: آقایان سید احمد حسینی، محمدرضا ملاکی، امیر حسین صیرفی، علیرضا اردکانیفر و فرشید عالمیان. هرچند چند ماهی از تشکیل این کمیسیون گذشته است، اما به جز موارد خاص، در حضور اعضای کمیسیون در جلسات و بیان نظرات صنف بزرگ لوازم یدکی، هنوز دستورالعمل ویژهای که موجب بهبود کسب و کار اعضا شود، اعلام یا اجرایی نشده است. البته این ضعف تنها متوجه کمیسیون نبوده، بلکه به نظر میرسد که به ساختار کند اتاق اصناف ایران مربوط باشد.