اعمال تحریمهای بینالمللی علیه صنعت خودروی کشور اگر چه در ظاهر خودروسازی را به چالش کشید، اما در واقع فعالان صنعت قطعه را درگیر خود کرد. صنعت خودرو از جمله صنایعی است که همراه با اعمال محدودیتهای بینالمللی از سوی غرب در لیست کالاهای تحریمی قرار گرفت. با تحریم مستقیم صنعت خودروی کشور، فرآیند زنجیره تامین مواد اولیه و قطعات با محدودیت شدیدی روبهرو شد؛ این در شرایطی است که خروج شرکای خارجی، بار مضاعفی بر دوش خودروسازان قرار داد. اما در عمل این قطعهسازان بودند که باید از یک طرف جای خالی قطعات تحریمی را در خطوط تولید خودرو پر میکردند و از سوی دیگر با وجود مشکلاتی در تامین مواد اولیه، واحدهای تولیدی خود را سرپا نگه میداشتند.
در این بین برخی قطعهسازان همراه با تحریمهای داخلی و خارجی، دیگر تاب نیاوردند و با افت شدید قیمت ریال در سال ۹۷ که موجب رکود و تعطیلی قابلتوجه بسیاری از صنایع شد، واحد تولیدی خود را تعطیل کردند. براساس گزارش نهادهای صنفی از میان ۳۰۰هزار نفر شاغل در قطعهسازی کشور، نزدیک به ۱۸۰هزار نفر بیکار شدند. اما برخی قطعهسازان، مغلوب موانع تحریمی نشدند و با قدرت ادامه دادند، همچون گروه تولیدی عظام، تسلیم موانع تحریمی نشدند و با قدرت ادامه دادند. این گروه تولیدی نه تنها با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید خودرو قرار داشت به مسیر خود ادامه داد، بلکه برنامههای توسعهای خود را پیش برد.
این گروه در شرایطی به عنوان بازویی توانمند در کنار خودروسازی کشور بود که در حوزههایی همچون بالا بردن عمق ساخت داخل قطعات و هماهنگ شدن با نیازهای روز خودروسازان نیز نقش مهمی ایفا کرده است. با توجه به افزایش ظرفیت تولید خودرو در کشور و البته رونمایی از محصولات جدید، خودروسازان نیازهای جدیدی دارند که این گروه برای تامین آنها برنامهریزی جدی داشته است. گسترش فعالیتهای عظام در زنجیره تامین و افزایش دائمی ظرفیت از نظر کیفی از یکسو و توسعه دانش، استفاده از فناوریهای نوین و فعال کردن ظرفیت همکاری با شرکتهای بزرگ خارجی از سوی دیگر، برنامههایی بوده که به عظام کمک کرده پاسخگوی نیازهای خودروسازان داخلی باشد و حتی ظرفیت تولید قطعات خود را به بیش از نیاز فعلی بازار داخلی کشور نیز برساند.