در روز ملی صادرات (شنبه ٢٩ مهر ماه) علی یکه فلاح در گفتوگویی ضمن تاکید بر اینکه روز ملی صادرات، فرصت مناسبی برای بررسی و حل مشکلات صنعت قطعهسازی و خودروسازی است، اظهار کرد: دنیا سالهاست به این نتیجه رسیده که در تمامی کشورهای صادراتمحور، صنایع، ارزش افزوده بالاتری ایجاد میکنند و صادراتمحوری موجب میشود وضعیت آن کشور چه از نظر اقتصادی و چه به لحاظ تکنولوژی، خوب باشد. ضمن اینکه با ایجاد اقتصادِ صادراتمحور، یک کشور میتواند با دنیا به تعاملات واقعی پرداخته و در تولید و مصرف رقابت سالم ایجاد کند.
رئیس هیات مدیره تعاونی قطعهسازان با بیان اینکه صادرکنندگان با زحمات فراوان محصول خود را به کشور مقصد ارسال میکنند، تاکید کرد: تغییر نشان ”ساخت ایران”، بازاریابی دقیق در یک بازار شدیداً رقابتی ِکشورهای هدف، نقل و انتقالات ارزی و همچنین تامین هزینههای سنگین لجستیک، تنها بخشی از سختیهای راه صادرات است.
زمانیکه محصولی صادر میشود، حتی گاها در بعضی از مواقع هنوز فروش نرفته، از صادرکننده میخواهند که ارز را به کشور بازگرداند و مالیات سنگینی نیز برای صادرکننده در نظر میگیرند؛ در واقع با تنبیههای صادراتی مواجه هستیم و نه مشوقهای صادراتی.
وی افزود: صادرات قطعه خودرو، برخلاف کشورهای دیگر، در وضعیت متفاوتی قرار دارد و میتوان گفت که تقریباً به صفر نزدیک است. برخی قطعات خودرویی صادر میشوند که مواداولیه یا زیرساختهای مواداولیه هستند؛ آنها نیز با مشکلات زیادی از جمله تحریمها و موانع نقلوانتقالات مالی مواجهاند.
موضوع اصلی این است که به دلیل تحریمها، شرکتهای خارجی حاضر به همکاری با شرکتهای ایرانی نیستند؛ همین صادرات اندک نیز با دورزدن تحریمها و در لایههای دیگر صورت میگیرد.
رئیس هیات مدیره تعاونی قطعهسازان تصریح کرد: اگر چه صادرات قطعات خودرویی به کشورهای دیگر مزیت به شمار میرود و قطعات تولیدی داخل نیز از لحاظ کیفی توان رقابت با محصولات خارجی را دارند، اما به دلیل شرایط کنونی کشور، سرمایهگذاری در این حوزه جذاب نیست.
وی با بیان اینکه موضوع صادرات و انتقال تکنولوژی پس از یک سال و اندی هنوز به نتیجهای نرسیده است، تاکید کرد: بحث سرمایهگذاری مشترک با سایر کشورها مطرح است، بنابراین این موضوع باید زودتر به نتیجه برسد.
وضعیت متفاوت صادرات قطعات خودرو
- تاریخ انتشار :
- نظرات : بدون نظر
- دسته بندی : قطعات و لوازم یدکی
- شماره خبر : 97643
فهرست مطالب