با کالای قاچاق باید از مبادی ورودی مقابله کرد

صنعت حمل و نقل در همه جای دنیا دارای جایگاه مهمی است و عدم کارکرد صحیح بخش های این صنعت، تاثیرات منفی درتوسعه پایدار و زندگی و رفاه مردم دارد. یکی از اجزای اصلی این صنعت، خودروهای سنگین هستند که نقش پررنگی در انتقال محموله‌ها در شبکه توزیع داشته و فرسوده و ناکارآمد شدن آن‌ها بدون شک به اقتصاد و صنایع بزرگ کشور آسیب وارد می کند. همچنین ایمنی رانندگان و همین‌طور سایر خودروهای موجود در جاده به واسطه کامیون‌های فرسوده به خطر می افتد. از سوی دیگر خودروهای فرسوده میزان آلایندگی بیشتری دارند، سوخت بیشتری مصرف می‌کنند و هزینه تعمیر قطعات و نگهداری از آن‌ها سرسام‌آور است. برهمین اساس حوزه قطعات یدکی خودروهای سنگین، دارای اهمیت خاصی است زیرا کمترین اهمال و کم کاری در تولید این قطعات می تواند به فاجعه ای منجر شود. برای بررسی وضعیت موجود این بخش بهتر دیدیم با یکی از فعالان در تولید قطعات یدکی خودرو های سنگین، گفت و گویی انجام دهیم.

 

محمد رحیمی یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت تولیدی سبلان بلاغی از شرکت های فعال در بخش تولید قطعات یدکی خودروهای سنگین درمورد سابقه فعالیت و مشکلات و شرایط این صنف گفت: پدر و عموی من از سال 1340 در اردبیل، با تعمیرکامیون های ولوو وارد این حرفه شدند. درسال 1357 به تهران نقل مکان کردند و من از همان دوران بچگی در کنار آنها با این حرفه آشنا شدم. در واقع آنها از نزدیک با مشکلات کامیون ها و قطعات شان آشنایی کامل داشتند. به همین دلیل از سال 1374 وارد کار تولید قطعات یدکی خودروهای سنگین شدند.

 

وی که با تلفیق تحصیل و شغل آزاد، از دانش خود درجهت توسعه و گسترش کارشان استفاده می کند تا نشان دهد که تحصیل و شغل آزاد دو راه جدا و در مقابل هم نیستند که جوان ها مجبور به انتخاب یکی از آنها باشند، افزود: بعد از مدتی فعالیت، تصمیم گرفتم وارد دانشگاه شده و در رشته مدیریت کسب و کار تحصیل کنم که در جهت توسعه و گسترش کسب و کارمان می توانست کمک زیادی به ما بکند. در سال 1379 برند سبلان بلاغی را به ثبت رسانده ودر اولین گام مهره و واشر تولید کردیم. باید تاکید کنم که در این راه هیچ حمایتی از ما نشده و هیچ وامی نگرفتیم البته فشار اقتصادی زیادی را تحمل کردیم.

محمد رحیمی در مورد مواد اولیه و این که از چه راهی آنها را تهیه می کنند گفت: ما آهن، چدن، گرانول و…………… مورد نیازمان را به اندازه تولید 6 ماهه از بازار داخلی می خریم چون که مستقیما با فولاد مبارکه کار نمی کنیم. نوع و تعداد قطعاتی که می خواهیم تولید کنیم را نیزبر اساس تجربه و این که می دانیم مصرف بازار چقدر است، مشخص می کنیم. یک سری از قطعات هم که در حدود 100 قلم هستند از اقلام پر مصرف بوده و همیشه تولید می شوند.

وی در مورد نحوه تصمیم گیری در خصوص تولید قطعه جدید افزود : ما معتقدیم یک قطعه که تولید کردیم باید در بازار به بلوغ برسد و جا بیفتد سپس به فکر تولید قطعه دیگربیفتیم. البته ما تعدادی از این قطعه ها را بومی سازی کرده و تغییراتی در آنها ایجاد کرده ایم. مثلا یک سری از بلبرینگ کلاچ ولوو جایی برای گریس کاری نداشت ولی ما این قطعه را به شکلی که بتوانیم گریس تزریق کنیم تولید کردیم. متاسفانه شرایط بازار و بی کیفیت بودن بعضی از قطعات سبب شده سطح توقع راننده ها پایین برود و اگر قطعه ای مثلا دو ماه کار کرد، راضی باشند. ولی ما قطعاتی تولید می کنیم که اگر درست گریس کاری بشوند تا 10سال هم کار می کند. در ضمن تمامی تولیدات ما دارای گارانتی هستند که کمترین آنها 2 سال است. اما در خصوص تولید قطعه جدید ابتدا پیشنهاد ها را بررسی کرده و سپس در مورد نیاز بازار به آن قطعه تحقیق می کنیم. مرحله بعدی ارسال قطعه اصلی برای آنالیز مواد آن در آزمایشگاه و فضای دانشگاهی است. سپس این که آیا تمامی مواد تشکیل دهنده آن قطعه در کشورمان موجود بوده و قادر به تهیه آنها هستیم یا نه را بررسی می کنیم. در نهایت با جمع بندی تمامی گزارش ها و اطلاعات جمع آوری شده، در خصص تولید آن قطعه تصمیم می گیریم.

عضو هیئت مدیره شرکت سبلان بلاغی با اشاره به این که جلب اعتماد مشتری برای آنها بسیار مهم است، گفت: تمامی قطعاتی که تولید می کنیم دارای کیفیتی مشابه بوده و جنس درجه یک یا دو نداریم. همچنین قیمت کالای ما برای همه چه خریدار عمده باشد چه مصرف کننده و یامغازه دار، یکی است و تنها در نحوه پرداخت آنها ، تفاوت قائل می شویم. ما نمیتوانیم برند مان راخراب کرده و اعتماد مشتری را از دست بدهیم. اولویت ما جلب نظر و اعتماد مشتری است. یک بار کالای تولیدی ما را با نام سبلان اصفهان و به قول معروف زیر پله ای تولید کرده بودند که بلافاصله با اقدام قانونی مانع از ادامه فعالیت شان شدیم. یک بار هم فردی از ما مقداری قطعه خریده و سپس عین آنها را البته بی کیفیت تولید کرده و در جعبه هایی کاملا مشابه برند ما قرار داده و به خریدار آنها فاکتور ما را نشان می داد تا از بابت مثلا اصل بودن کالا مطمئن شوند. این قطعات ازطرف خریداران آنها به ما مرجوع می شد. وقتی من آنها را کنترل کردم متوجه شدم که از تولیدات ما نیستند. در نهایت به دلیل همکار بودن و گذشت ما، قضیه به شکل کدخدا منشی حل شد. باید تاکید کنم که تک تک تمامی قطعاتی که ما تولید می کنیم دارای شماره و سال تولید بوده وبراحتی قابل رهگیری هستند.

 

محمد رحیمی در مورد تاثیر تحریم ها در کسب و کارشان افزود: تحریم ها سبب شدند تا در مورد تامین مواد اولیه دچار مشکل شویم. ما در ابتدا قطعات را با مواد آلمانی تولید می کردیم. با اعمال تحریم ها مجبور شدیم سراغ مواد کره ای برویم که تفاوت زیادی با مواد آلمانی نداشتند اما قیمت آنها در زمان تحریم از مواد آلمانی هم بالاتر بود زیرا تنها مواد خارجی و بی رقیب در آن مقطع بودند. هم چنین از بابت دستگاه ها و ماشین آلات و قطعات یدکی آنها نیز دچار مشکلات زیادی شده و در نهایت مجبور شدیم تعدادی را از رده خارج کنیم. خرید دستگاه های جدید هر چند هزینه های پیش بینی نشده ای را به ما تحمیل کرد اما این هزینه ها را با افزایش قیمت قطعات جبران نکردیم بلکه با تولید قطعات جدید با دستگاههای جدید آن هزینه ها را تامین کردیم.

 

وی با اشاره به این که قطعات تولیدشده شرکت سبلان بلاغی در شرف دریافت نشان استاندارد ایران هستیم ، گفت: ایزوها نشان های استاندارد مدیریتی هستند و ما در حال آماده سازی زیرساخت برای دریافت این نشان ها هستیم. در مورد مالیات و ارزش افزوده هم باید تاکید کنم شرکت ما بصورت مرتب مالیات و ارزش افزوده خود را پرداخت میکند.

 

محمد رحیمی در ارتباط با طرح شناسه کالا ضمن تائید کلیات طرح، گفت: هدف این طرح مبارزه با کالای قاچاق و کالای تقلبی است. اما این دو مورد باید از هم جدا شوند زیرا دو مقوله کاملا متفاوت هستند. اگر دنبال مبارزه با کالای قاچاق هستند باید این کار از مبادی ورودی کشور انجام شود. در حال حاضر کالاهای قاچاق و تقلبی در کف بازار موجود هستند که دادن کد شناسه به آنها درست نیست. برای اجرای این طرح نیاز به پروسه ای 5 ساله اسن و طی دو یا سه ماه امکان اجرای آن وجود ندارد. این طرح شفاف سازی نشده و نکات مبهم بسیاری دارد. از طرفی دیگر کسبه خرد در این طرح در نظر گرفته نشده اند. به نظر می رسد با اعمال این طرح، کسبه خرد که در حقیقت پخش مویرگی کالاها در نقاط دور دست آنهاست، بتدریج حذف شده و سیستم پخش و حمل و نقل کالاها بهم می خورد. نباید نقش واسطه ها و کسبه خرد در بازار قطعات خودرو را نادیده بگیریم.

 

یک مورد مهم دیگر این است که سیستم بازار قطعات خودرو به شکل سنتی است اما انتظار داریم بدون آموزش لازم و کافی، در زمانی کوتاه تکنولوژی روز را وارد این بازار کنیم. بیشتر کسبه این بازار آموزش لازم جهت استفاده از تکنولوژی را ندیده اند و ضمنا آگاهی و اطلاعات لازم را در این خصوص ندارند، در این شرایط می خواهیم این ها برای ثبت هر کالا وارد سامانه شده و کد شناسه دریافت کرده و آنها را روی کالاها بچسبانند. ما به عنوان تولیدکننده آمادگی خود را برای همکاری جهت اجرای درست و صحيح این طرح اعلام میداریم، در نهایت امیدواریم دولت به تولید کنندگان توجه ویژه ای داشته و از آنها حمایت کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *