بازار لوازم یدکی بر رقابت استوار است

بازار لوازم یدکی یکی از بازارهای پیچیده در سطح کشور است و صنایع مختلفی به این بازار مرتبط بوده و یکی از ارکان مهم اقتصادی در صنعت پیشرو خودرو در کشور است، نادر روان از اعضای فعال در صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران در خصوص حجم کل صنعت قطعات خودرو گفت: آمار احصا شده در سال 1398 از سوی کمیسیون اقتصادی اتحادیه نشان می‌دهد 85 درصد کل قطعات موجود در کشور مربوط به واردات و تولید‌ صنفی است و سهم تولیدکنندگان بزرگ صنعتی تنها 15 درصد است که بخش قابل توجهی آن به خط تولید خودروسازان مربوط می‌شود و عملا سهم بسیار کمی از بازار در اختیار تولیدکنندگان صنعتی است.

عضو کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی اتحادیه با اشاره نقش تولید صنفی‌ها و مدل فعالیت آن‌ها در بازار قطعات خودرو، گفت: سرمایه در گردش این نوع از تولید قطعات خودرو از سوی اصناف تامین می‌شود، متاسفانه سازمان‌های متولی در جزئیات وارد نشده‌اند و تصور بر این است کالای با کیفیت تنها در کارخانه‌های بزرگ تولید می‌شود که این تصور درست نیست و به جرات می‌توان گفت کالای تولید شده در سطح تولیدصنفی‌ها به راحتی با کارخانه‌های بزرگ دنیا قابل مقایسه است.

نادر روان با اشاره به نحوه فعالیت این توع از مدیریت تولید گفت: تولیدصنفی در واقع زنجیره بهم‌پیوسته بوده و نیازمند یک درک مشترک در خصوص این سبک از تولید هستیم، ریخته‌گری، تراشکاری فرزکاری و دیگر موارد یک زنجیره بهم پیوسته است که در نهایت به تولید قطعه منجر می‌شود، علاوه بر نظارت کلی خروجی از قسمت از این زنجیره در گام بعدی سفارش دهنده تولید که در واقع بازار لوازم یدکی است نیز با توجه به تامین سرمایه و حفظ رضایت مشتری نیازمند نظارت بر کیفیت است.

این فعال صنفی با اشاره به موضوع کیفیت لوازم یدکی، گفت: متاسفانه عده‌ای برای کسب منافع شخصی مدتی در این صنف فعالیت کرده و بعد از مدتی رسته کاری خود را تغییر می‌دهند و این افراد هرچند درصد کمی از صنف هستند اما نظر قالب بر این شده که صنف لوازم یدکی کالای بی‌کیفیت ارائه می‌کند در حالی که تولید صنفی چون مستقیم سفارش آن از طریق صنف انجام می‌شود و بازاری با سابقه که بیش از دو دهه در این صنف فعال بوده دائم با مصرف کننده در ارتباط است به صورت مستمر بر کالای تولید شده نظارت دارد و اجازه عرضه کالای بی‌کیفیت را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سرمایه کسبه بازار لوازم یدکی مشتری اوست نه سرمایه‌ای که در اختیار دارد، بازار لوازم یدکی کاملا رقابتی است و با توجه به نیاز مصرف‌کننده بازار در همه این سال‌ها با توجه به شرایط اقتصادی ما با کمبود کالا در سطح عرضه مواجه نبودیم و بخش بزرگی از این موضوع بر دوش تولیدصنفی و بازرگانان خوشنام بازار بوده است.

نادر روان با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ در بازار لوازم یدکی گفت: من قدرت رقابت را در شرکت‌های بزرگ نمی‌بینم زیرا هزینه سربار بسیاری دارند و ساختار پرهزینه‌ای نیز دارند و اگر این اتفاق رخ دهد سمت‌وسوی بازار نیز شبیه خودروسازی خواهد شد و مشکلاتی که امروز خودروسازی با آن دست به گریبان است بازار نیز با آن مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به طرح شناسه کالا گفت: ما به ازای اجرای این طرح و اگر به دیدگاه بازار توجه نشود به صورت پایه 40 درصد به قیمت انواع قطعات خودرو  اضافه خواهد شد و مصرف کننده توان این افزایش قیمت را ندارد. این افزایش قیمت نیز به علت هزینه سرباری است که شرکت‌های بزرگ دارند.

نادر روان با رد این موضوع که بازار از بین خواهد رفت گفت: مدل فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث حذف سوپرمارکت‌ها نشد زیرا اصل روابط بین مشتری و فروشنده اعتماد است و این اعتماد در طول زمان ایجاد می‌شود.

این فعال صنفی ادامه داد: برندسازی امری مهم است اما واقعیت این است که جریان فکری پشت سر برند باعث موفقیت آن خواهد شد و اصل بر این است در هیچ شرایطی کیفیت فدای قیمت نشود و این تفکر است که برندی را به موفقیت می‌رساند.

عضو کمیسیون مدیریت و برتامه‌ریزی راهبردی اتحادیه در پایان با اشاره به ترکیب جدید هیات مدیره گفت: ترکیب فعلی هیات مدیره فراتر از انتظار بوده و توانایی فردی هریک از اعضای هیات مدیره که جمع شده تیم خوبی را تشکیل داده است. دیدگاه‌هایی در گذشته وجود داشته که اتحادیه نمی‌تواند برنامه کلان داشته و اجرا کند و به نظر می‌رسد این هیات مدیره توان ارائه برنامه بلند مدت را داشته و با خرد جمعی و انگیزه‌ای که وجود دارد باید راه اتحادیه مشخص شده و بدانیم به کدام نقطه خواهیم رسید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *