زیان تولید خودروسازان پس از یک دوره نزول کوتاه در انتهای دهه ۹۰، در آغاز دهه جدید در مسیر صعودی دوباره قرار گرفته و طبق پیشبینی خودروسازان، در پایان امسال رکورد خواهد زد. طبق گزارشی که خودروسازان بزرگ کشور در قالب صورتهای مالی تلفیقی (حسابرسینشده) به بورس ارائه دادهاند، از سال ۱۳۹۷ به بعد، «مبلغ بهای تمامشده» تولید خودروسازان از «مبلغ فروش» محصولات سبقت گرفته است. بنابراین، ایرانخودرو و سایپا عملا از سال ۹۷ به بعد تولیدی توأم با زیان داشتهاند.
با نقض برجام از سوی آمریکاییها در اوایل سال 97 و پس از آن، اعمال تحریمهایی سنگین علیه کشور، بهویژه علیه خودروسازی، ورق برگشت و نسبت «مبلغ بهای تمامشده» تولید خودروسازان و «مبلغ فروش» آنها به هم خورد. ادعای خودروسازان که البته برخی کارشناسان نیز آن را تایید میکنند، این است که نقش اصلی را در زیانده شدن آنها، سیاست قیمتگذاری دستوری داشته و دارد. این سیاست از بهمن سال 91 و پس از آنکه شورای رقابت با تصمیم رئیسجمهور به قیمتگذاری خودرو ورود کرد، اعمال میشود.
در این حدودا 11سال قیمتگذاری، نهادهای مختلفی عهدهدار این وظیفه بودهاند، از جمله سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار، اما تنظیمگر اصلی و غالب شورای رقابت بوده و هست. اگرچه سابقه قیمتگذاری دستوری در خودروسازی به اوایل دهه 90 برمیگردد، بااینحال در دوران آرامش اقتصادی (سالهای برجام – 94 تا 96) آسیب کمتری از ناحیه این سیاست به صنعت خودرو و البته مشتریان (از منظر افت کمی و کیفی تولید و ضعف توسعه محصول) وارد شد. شاهد مثال آن هم آمارهای خودروسازان در سالهای موردنظر است که نشان میدهد مبلغ بهای تمامشده تولید محصولات آنها بیش از مبلغ فروش نبوده است.
از طرفی، چون تحریم در کار نبود، خودروسازان و قطعهسازان میتوانستند از مسیرهای اصلی و با هزینه متعارف قطعات و مواد اولیه خود را تامین میکردند و نیازی به هزینه اضافی برای دور زدن تحریم نداشتند. اما این تعادل از بهار 97 و پس از نقض برجام، متزلزل شد و کار به جایی رسید که در کنار افت سنگین تیراژ، هزینه تولید بهشدت بالا رفت و نسبت «مبلغ بهای تمامشده» و «مبلغ فروش» خودروسازان بر هم خورد. طبق آنچه ایرانخودرو و سایپا به بورس اعلام کردهاند، از سال 97 تا پایان شهریور امسال، همواره مجموع مبلغ فروش آنها کمتر از بهای تمامشده تولید بوده و نتیجه آن نیز زیان انباشتهای هنگفت است. طبق اعلام خودروسازان، زیان انباشته آنها تا پایان شهریور امسال به حدود 164هزار میلیارد تومان رسیده است.
از آن زمان تا به امروز هرچند شورای رقابت مجوز جدیدی برای «افزایش قیمت کارخانهای خودروها» (طبق روال مرسوم) صادر نکرده، اما این به معنای تثبیت تماموکمال قیمت کارخانهای خودروها نبوده است. در این مدت، جدا از اینکه قیت خودروهای داخلی تحت تاثیر تجهیز آنها به استانداردهای جدید و اجباری، رسما بالا رفته است، خودروسازان از ترفند «آپشنال کردن» و «ارتقا دادن» محصولات خود استفاده کرده و از این مسیر، عملا اصلاح قیمت انجام دادهاند. خودروهای بهاصطلاح جدید در واقع جانشین مدلهای قبلی شدهاند، همانهایی که شورای رقابت مجوز افزایش قیمتشان را نمیداد. این موضوع به معنای حذف محصولات زیانده است، چه آنکه خودروسازان پس از دریافت لیست قیمت خودروهای مثلا جدیدشان، آنها را تحویل مشتریان میدهند و خبری از مدلهای قدیمی نیست.
در کنار اینها، شرایط تورمی کشور نیز نسبت به سالهای قبل (منظور سالهای تحریم است) بهبود یافته و این موضوع طبعا روی کنترل هزینه تولید اثرگذار است. با توجه به اتفاقات رخداده، انتظار میرفت و میرود از سرعت زیاندهی خودروسازان کاسته شود، بااینحال برآورد آنها فعلا چیز دیگری است.
در سال 98 خودروسازان بزرگ کشور روندی متفاوت داشتند، به نحوی که ایرانخودرو به زیاندهیاش ادامه داد اما سایپا مسیری عکس داشت. ایرانخودروییها در سال تحت بررسی 4هزار و 900میلیارد تومان زیان حاصل کردند، اما سایپا به سود خام 200میلیارد تومانی دست یافت. به نظر میرسد توقف تولید برخی از محصولات زیانده سایپا به دلیل تحریم، یکی از دلایل سوددهی سایپا در سال 98 بوده است. در سال 99 سایپا باز هم وارد محدوده زیان شد.
در سال 1400 زیاندهی ایرانخودرو کاهش یافت و به کمی بالای پنجهزار میلیارد تومان رسید. سایپاییها هم در این سال حدود سههزار و 400میلیارد تومان زیان خام تولید داشتند. در سال 1401 روند زیاندهی سایپا ادامه داشت و اتفاقا رشد نیز کرد. سایپا در این سال چیزی حدود 9هزار میلیارد تومان زیان خام را تجربه کرد. در پرونده سال 1401 ایرانخودروییها نیز زیانی بالغ بر 20هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. در نهایت اینکه زیاندهی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری ادامه داشته است. بر این اساس، ایرانخودرو در نیمسال نخست، 14هزار و 400میلیارد تومان زیان دیده و سایپا هم متحمل ضرر چهارهزار و 700میلیاردی شده است. بنابراین مجموع زیان نیمسال نخست این دو شرکت به بالای 19هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر برآورد شش ماه دوم امسال درست از آب دربیاید، مجموع زیان امسال ایرانخودرو و سایپا چیزی حدود 39هزار میلیارد تومان خواهد بود.