سرانجام فهرست اولیه واردکنندگان مجاز خودرو اعلام شد، فهرستی که غیر از آرین موتور که سابقه طولانی در واردات خودرو دارد و الان در زمره مونتاژکاران خودرو است، مابقی شرکتها از خودروسازان با سابقه کشور هستند و همه مهمتر غیبت ایران خودرو در این فهرست اولیه است.
اعلام نام هفت شرکت مجاز به واردات در حالی است که در همچنان ابهاماتی در واردات خودرو باقی مانده است، دو موضوع اصلی در واردات خودرو مربوط به تامین ارز و همچنین تاریخ دقیق ورود خودروهای خارجی است، تامین ارز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بسیار حائز اهمیت بوده و تاریخ دقیق ورود خودورهای خارجی به بازار میتواند تاثیر خود را بر بازار خودرو نیز اعمال کند هرچند این تاثیر بسیار کم باشد.
هرچند مدتها وزارت صمت به دنبال جلب رضایت نسبت به کلیات طرح واردات خودرو بر موضوع واردات خودروهای اقتصادی تاکید داشت اما منوچهر منطقی معاون حملونقل وزارت صمت اعلام کرده قیمت محصولات وارداتی الزاما اقتصادی نبوده و همچنین سه مورد از استانداردهای 85گانه برای خودروهای اقتصادی وارداتی نیز تعلیق شده اما دقیقا به آنها اشارهای نکرده است.
24 شرکت در صف واردات خودرو
طبق اعلام معاون حملونقل وزارت صمت 24 شرکت برای واردات خودرو مجاز هستند اما با توجه به نامه مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت تنها نام 7 شرکت اعلام شده که به ترتیب سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور و آرین موتور است. در این فهرست اولیه نامی از واردکنندگان قدیمی دیده نشده است و با توجه به حضور پررنگ سایپا و زیرمجموعههایش غیبت ایران خودرو کمی عجیب به نظر میرسد. همانطور که پیشبینی میشد طبق یک برنامه کلی قرار است خودروسازان محور تمام فعالیتهای صنعت خودرو چه در حوزه قطعهسازی و چه در بخش واردات خودرو قرار گیرند و با توجه به اینکه عملا مستندات این شرکتهای تایید شده، در حال بررسی بوده دقیقا مشخص نیست چه زمانی اولین خودروها وارد کشور شده و از چه برندی خواهد بود، هرچند با توجه به سابقه شرکتهای اعلام شده خودروهای ژاپنی،کرهای و اروپایی همچون میتسوبیشی و هیوندای در صف اول خواهند بود.
چالش واردات خودروهای اقتصادی
هرچند بنا بر واردات خودروهای اقتصادی است، این پرسش مطرح است که چه برندهایی برای واردات از سوی شرکتهای انتخاب شدهاند و گمانهزنیها نشان از دارد که عمده این خودروها از چین تامین خواهد شد با این حال منطقی این موضوع را رد کرده است. او گفته ما محدودیتی برای واردات خودرو از کشورهای شرکتکننده در تحریم کشور مانند کره جنوبی و ژاپن نداریم چون با وجود چنین قیدی باید فقط از چین خودرو وارد میشد، بنابراین خودروها صرفا چینی نخواهد بود.
درحالیکه قرار است سهشنبه آینده وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی استیضاح شود، معاون حملونقل این وزارتخانه اعلام کرد تحولات سیاسی احتمالی (رفتن فاطمی امین از وزارت صمت) به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست. منطقی در پاسخ به این پرسش که فرآیند واردات خودرو اکنون در چه مرحله قرار دارد و چه زمانی خودروهای خارجی وارد کشور خواهند شد، گفت: از بهمنماه سال گذشته تلاش زیادی برای تدوین آییننامه و تصویب آن در هیات دولت صورت گرفت که در نهایت سوم شهریورماه امسال این موضوع ابلاغ و دستورالعمل آن تدوین شد. البته مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح شده هماکنون وارد مرحله فرآیند اجرای کار شدهایم و سعی میکنیم هر چه سریعتر واردات انجام شود. وی با بیان اینکه واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰هزار دلار در اولویت است، تاکید کرد: به همین دلیل حدودا ۱۰ شرکتی که قصد واردات خودروی اقتصادی دارند، در اولویت قرار گرفتهاند. هرچند به نظر میرسد با توجه به نرخ برابری دلار عملا این خودروها نام «اقتصادی» را یدک بکشند.
تاثیر واردات بر قیمت خودرو در بازار
معاون حملو نقل وزارت صمت گفته است قیمت خودرو از آذرماه سال گذشته که ستاد تنظیم بازار آن را افزایش داد، تغییری نکرده و همه انتظار افزایش قیمت را داشتند؛ با این حال با افزایش تیراژ، کمتر کردن تنوع تولید و کاهش هزینهها سعی شده کار را با همین قیمتهای فعلی جلو ببریم و ضرر خودروسازان روند کاهشی داشته باشد. حالا با ورود با خودروسازان به موضوع واردات و همچنین همراهی وزارت صمت با آنها عملا دست خودروسازان در هر حوزهای از صنعت خودرو باز گذاشته شده است تا بتوانند از زیان خارج شوند.
واردات موقت خودروهای تجاری
منطقی در بخش دیگری از صحبتهای خود به واردات خودروهای تجاری اشاره کرده و گفته است با توجه به نیاز انباشته موجود در کشور به خودروهای تجاری در وهله نخست به دنبال احیای ظرفیتهای موجود و پاسخ به نیاز بازار از طریق تولید هستیم، به طوریکه در حوزه اتوبوس، شهرداریها و وزارت کشور همکاری خوبی با خودروسازان داشته و اکنون برخی اتوبوسسازان در سطح کشور با تمام قوا در حال فعالیت هستند. معاون حمل و نقل وزارت صمت گفته با توجه به برنامهریزی برای تولید 100 دستگاه انواع خودروی تجاری برای تعادل در عرضه و تقاضا برخی از نیاز کشور از طریق واردات تامین خواهدشد و عملا این واردات موقتی و مقعطی است.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 29 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!