معرفی آریزو 6

بررسی اجمالی

علاقه روزافزون مردم به کراس‌اوورها باعث شده که اکثر خودروسازان تمرکز خود را روی ساخت و عرضه ماشین‌های بلندقامت بگذارند و نتیجه این امر به کاهش تنوع در سایر کلاس‌های خودرویی انجامیده است. بخصوص وقتی از سطح خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی فاصله گیریم مشاهده می‌کنیم که اکثریت گزینه‌های موجود در بازار یا شاسی‌بلند هستند یا سعی داشته‌اند با استفاده از اِلمان‌های آفرودی به نوعی خودشان را به شاسی‌بلندها بچسبانند تا با مد روز هماهنگ شوند. در چنین شرایطی، معرفی سدان‌های خانوادگی جدید برای علاقه‌مندان به این کلاس خودرویی خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود. خوشبختانه مدیران‌خودرو نگاه ویژه‌ای به این سگمنت داشته و پس از موفقیت در فروش چری آریزو 5، تصمیم گرفت شانس خود را با ارائه یک سدان زیباتر، لوکس‌تر و به نوعی کامل‌تر نیز امتحان نماید که حاصل این تفکر به عرضه آریزو 6 منتهی شد. خودرویی که از بسیاری جهات مشابه همان آریزو 5 است و با توجه به پلتفرم و پیشرانه مشابه، در نگاه اول محصول چندان مستقل و متفاوتی به نظر نمی‌رسد اما اصلاحات صورت گرفته روی گیربکس، بهبود طراحی و تکمیل آپشن‌های ماشین باعث شده‌اند که بتوانیم از آریزو 6 به عنوان خودرویی برتر از برادرش یاد کنیم.

بررسی چری آریزو 6

چری آریزو 6 یک سدان نیمه لوکس چینی است که با توجه به طراحی خشن و زیبا، کابین مدرن و خوش ساخت و آپشن‌های رفاهی و ایمنی مناسب، از پتانسیل بالایی برای موفقیت در کشورمان برخوردار می‌باشد و تا همین الان هم توانسته نظرات بسیاری را به خود جلب نماید. این محصول از پیشرانه مشترک با آریزو 5 استفاده می‌کند اما بواسطه برخورداری از گیربکس CVT ارتقاء یافته، شتاب بهتری دارد و اجازه نمیدهد در بحث توانایی‌های حرکتی با کمبود خاصی مواجه شوید. همچنین فضای جادار کابین و صندوق در کنار ارگونومی قابل‌قبول داخلی و کیفیت متریال مناسب، در افزایش جذابیت‌های این خودرو تاثیر بسزایی داشته‌اند. البته در میان تمامی این نکات مثبت مشکلاتی هم روئیت میشوند. اول از همه بحث قیمت‌گذاری است که ارزش خرید آریزو 6 را تا حدودی زیر سوال می‌برد. بخصوص که نماینده چری افت قیمت محسوسی هم در نسخه‌های دست‌دوم تجربه می‌کند. ضمناً سدان جدید مدیران‎خودرو علیرغم شتاب مناسب، از نظر هندلینگ و ترمز، شرایط متوسطی دارد و در پیچ‌های تند (البته در سرعت‌های بالا) با مقداری کم‌فرمانی روبرو است.

آریزو 6

سیستم تعلیقش هم در ترکیب با لاستیک‌های فاق‌کوتاه، سواری چندان نرمی برای سرنشینان مهیا نکرده و روی صندلی عقب گاه کوبش‌هایی احساس می‌گردد. همچنین باید در نظر داشته باشید که آریزو 6 یک خودرو توربو است و به کیفیت سوخت و سرویس‌های دوره‌ای حساسیت بیشتری نسبت به خودروهای تنفس‌طبیعی نشان میدهد؛ هرچند خوشبختانه این پیشرانه سالها در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی سازگاری خود با شرایط خاص ایران را اثبات نموده است و از این رو می‌توان امیدوار بود که در صورت رفتار صحیح با ماشین، به این زودی‌ها دچار خرابی و هزینه عجیب و غریبی نشویم. همچنین گارانتی 5 سال (یا 150 هزار کیلومتر) و شبکه خدماتی نسبتاً گسترده مدیران‌خودرو از این محصول پیشتیبانی خواهند نمود که باعث قوت قلب و اعتماد بیشتر مشتریان شده است.

داخل چری آریزو 6

شاید ظاهر ماشین‌های چینی‌ را بدلیل کمبود اصالت مورد سرزنش قرار دهید اما این نکته یک مزیت بزرگ هم بدنبال دارد و آن اینکه کمپانی‌های چینی خودشان را در قید و بند یک فرم خاص نمیبینند و در نتیجه با آزادی عمل بیشتری محصولاتشان را با مد روز هماهنگ میکنند. مثلاً زمانی که دیزاین داخلی خودروهای هیوندای مد بود، آریزو 5 را بر مبنای آن طراحی کردند و حالا در محصولات جدید چری شاهد الگوبرداری از تولیدات آئودی هستیم. این زبان جدید طراحی، خیلی مدرن و زیبا از کار درآمده و نمایشگرها و پنل‌های لمسی موجود، حس مواجهه با یک خودرو کاملاً امروزی را به انسان منتقل میکنند. از لحاظ کیفیت هم اوضاع رو به راه است و می‌شود با کمی ارفاق، شرایط کابین آریزو ۶ را با کره‌ای‌ها مقایسه نمود. البته در این بین مشکلاتی هم وجود دارند.مثلاً استفاده از تنظیمات لمسی پرشمار، دقت بیشتری (نسبت به انواع ساده مکانیکی) از شما طلب میکنند و این مورد ممکن است گاه به کاهش تسلط راننده در هنگام رانندگی منتهی شود. همچنین کمبودهایی مثل تهویه مطبوع تک کاناله و آینه‌وسط فاقد سیستم الکتروکرومیک نیز برای این سطح قیمتی مقداری ناامیدکننده به نظر میرسند. با این حال داخل کابین آریزو ۶ با فضایی شیک و تقریبا راحت روبرو هستیم که آنقدر جذابیت دارد که مشکلات اندکش دیگر به چشمانمان نمی‌آیند. در خصوص فضاسازی هم شرایط مناسب می‌باشد و ۴ سرنشین بزرگسال و یک کودک از نظر جای پا و سر مشکل خاصی داخل کابین احساس نخواهند کرد. همچنین صندوق عقب نسبتاً جادار ماشین خیالمان را از بابت سفرهای خانوادگی آسوده نموده‌ است.

طراحی چری آریزو 6

چری آریزو ۶ روی همان پلتفرم آریزو ۵ توسعه یافته اما به لطف حجم‌دهی‌های‌ جالب و کمی اغراق‌آمیز، ظاهری با ابهت‌تر را به نمایش گذاشته است. البته ابعاد کلی بدنه هم اندکی بزرگ‌تر شده اما نه آنقدر که به نظر می‌رسد. در قسمت دماغه چراغ‌های خشن، جلوپنجره بزرگ و سپر برجسته و عضلانی، حس مواجهه با یک سدان لوکس اسپرت را در ذهن تداعی می‌کنند و خطوط کاپوت و فرم یکپارچه جلوپنجره با ورودی هوای سپر، حالتی جذاب را پدید آورده‌اند. در نمای کناری اما سادگی حرف اول را میزند و نکات جالب توجه فقط در خط شانه و رینگ‌ها خلاصه می‌شوند. البته طراحی فریم شیشه‌ها، گلگیرها و درب‌ها نیز منطقی صورت گرفته است.در انتهای خودرو مجدداً به طراحی حجیم مشابه دماغه بازمی‌گردیم و استفاده از طرح سه‌بعدی در چراغ‌های عقب نیز با فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های صندوق و سپر شکل و شمایل خاصی را ترسیم نموده‌اند. نکته دیگر اینکه یک نوار کرومی افقی در سراسر بخش عقب بکار رفته که مشابه آن در قسمت دماغه و روی داشبورد نیز استفاده شده است تا هماهنگی خوبی میان قسمت‌های مختلف ماشین ایجاد شود.

مشخصات چری آریزو 6

با گشودن درب موتور چری آریزو ۶ با همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو که قبلاً روی آریزو ۵ و تیگو 7 مشاهده کرده بودیم مواجه میشویم. این انجین ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ قادر است در بهترین حالت 147 اسب بخار قدرت (دور موتور 5500) و 210 نیوتن‌متر گشتاور (از دور موتور 1750 الی 4000) تولید نماید. ممکن با توجه به اختلاف قیمت موجود میان آریزو 5 و 6 از روئیت این اعداد و ارقام مشابه نا امید شده باشید اما زود قضاوت نکنید چراکه همه چیز در موتور خلاصه نمی‌شود. یکی از مشکلات آریزو ۵ که جلوی شتاب‌گیری ایده‌آل ماشین را گرفته بود تاخیرهای آزاردهنده گیربکس و ناهماهنگی موتور با سیستم انتقال قدرت بود و حالا در آریزو 6 این مشکل تا حد بسیار خوبی برطرف شده تا شاهد شتاب صفر تا صد رسمی حدود 9.2 ثانیه باشیم که بسیار بهتر از برادرش است. البته هنوز هم اگر پایتان را روی پدال گاز تخته کنید (بخصوص در سربالایی‌ها) با تاخیرهای رایج در گیربکس‌های CVT روبرو خواهید شد اما جعبه‌دنده جدید چری که قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت را دارد پیشرفت محسوسی نسبت به قبل داشته و دیگر راننده را آزار نخواهد داد. اکنون تنها نقاط ضعف گیربکس نسبت به انواع AT در مواردی مثل کمبود لذت رانندگی و صدای بیشتر موتور در هنگام شتاب‌گیری خلاصه می‌گردد که آنها هم تا حدود زیادی قابل چشم‌پوشی هستند. خلاصه اگر به شتاب و سرعت علاقه دارید، آریزو 6 رویتان را زمین نخواهد انداخت و در مقابل رقبای مطرحی همچون مزدا 3 سربلند نگاهتان میدارد. البته سیستم تعلیق ساده عقب و هندلینگ متوسط ماشین باعث شده که این شتاب مناسب بیشتر در مسیر مستقیم بکار آید و در پیچ‌های تند باید با احتیاط و سرعت مطمئن برانیم. بخصوص که ترمزهای آریزو 6 هم به نسبت شتاب ماشین عملکرد کاملاً معمولی دارند و به نوعی برای رانندگی اسپرت و مسابقه‌ای ساخته نشده‌اند. از دیگر ویژگی‌های فنی آریزو 6 می‌توان به مواردی نظیر مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر (که در عمل مقداری بالاتر ارزیابی شد)، استاندارد آلایندگی یورو 5 پلاس، تعلیق Macpherson برای چرخ‌های جلو و Torsion Beam برای عقب و فرمان برقی EPS اشاره نمود.

مشخصات فنی چری آریزو 6

نام خودرو                                 چری آریزو 6
کشور سازنده                             کشورچین
سال (طراحی)                              2016

مشخصات فنی

موتور                                  4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور                         1498 سی سی
تنفس موتور                        توربوشارژ
انتقال نیرو                          دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                       147 اسب بخار در 0 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور                    200 نیوتن متر در 0 دور در دقیقه
جعبه دنده                          CVT
شتاب 0 تا 100                  9.2 ثانیه
حداکثر سرعت                   – کیلومتر در ساعت
وزن                                – کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)                  4675 طول – 1814 عرض – 1493 ارتفاع
فاصله بین دو محور            2650 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر            – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر         – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                6.2 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                 55 لیتر
استاندارد آلایندگی                     یورو 5 پلاس
میزان تولید CO2                      – گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات چری آریزو 6

حتی ماشین‌های ارزان‌قیمت سرزمین اژدها هم از نظر سطح آپشن شرایط مناسبی در قیاس با رقبای خود ارائه می‌کنند و به همین علت انتظارات از یک خودرو لوکس و گران‌قیمت چینی به شدت بالاست. خوشبختانه آریزو 6 نیز از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی شرایط مناسبی دارد و با ارائه گزینه‌هایی نظیر: “کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای چهارچرخ دیسکی از نوع خنک‌شونده، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS, HAC, EBA, BA ، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، نمایشگر 9 اینچی چندمنظوره مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای فعال، مانیتور دیجیتال پشت آمپر با قابلیت نمایش اطلاعات متنوع از جمله فشار و دمای باد تایرها، دوربین‌های پیرامونی با قابلیت نمایش 360 درجه، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و ساب‌ووفر، سنسورهای دنده عقب، صندلی‌ها با روکش چرمی در قسمت جلو مجهز به گرمکن، تنظیمات برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع الکتریکی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، آینه‌های تاشوبرقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی اقتصادی و اسپرت (که البته تفاوت چندان محسوسی را رقم نمی‌زند)، کروزکنترل، نورپردازی داخلی، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترلی، چراغ‌های اتوماتیک جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم مشایعت، چراغ روشنایی در روز و سانروف برقی دو حالته”، اکثر نیازهای علاقه‌مندان را پاسخ خواهد داد. البته امکاناتی مثل رادار نقطه کور از نسخه‌های وطنی حذف شده‌اند و کمبود تنظیمات برقی برای صندلی شاگرد، تهویه مطبوع دوال و آینه الکتروکرومیک وسط برای خودرویی در این سطح همچنان احساس می‌گردد.

امکانات چری آریزو 6

ترمز و پایداری         ABS – EBD – ESP – EBA – TCS – HAC – BA
کیسه هوا              کیسه هوای راننده و سرنشین – جانبی و پرده ای
سیستم صوتی       سیستم صوتی و تصویری به همراه مانیتور نه اینچی و شش بلندگو
دیگر تجهیزات         کروز کنترل – TPMS – آینه های جانبی برقی – پنل روشنایی روی درب – سانروف – مسیریاب ماهواره ای – سیستم ورود و استارت بدون کلید – چراغ های روشنایی در روز و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال

رقبای چری آریزو 6 در بازار

متاسفانه علیرغم قیمت‌گذاری نه‌چندان مناسب و گرانی آریزو 6، همچنان نمیتوان رقبای چندان زیادی برای نماینده مدیران‌خودرو در نظر گرفت چراکه در این رده قیمتی با لیست بسیار محدودی از سدان‌های خانوادگی مواجه هستیم که از جمله آنها می‌توان به کیا سراتو سایپا (صفر کیلومتر اما با مدل تولیدی 2 سال قبل) و یا مزدا 3 دست‌دوم اشاره نمود. کیا سراتو سایپا از نظر سطح امکانات شرایط بسیار ضعیف‌تری در مقایسه با نماینده چری دارد و بدلیل حذف ایربگ‌های جانبی و ESP و همچنین استفاده از ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب، اعتبار امنیت خود را نیز تا حدودی از دست داده است. با این حال سدان معروف سایپا بواسطه کیفیت فنی مناسب، استهلاک پایین، عدم حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت و اعتبار برند کیا، همچنان رقیب قدری به حساب می‌آید. بخصوص که این محصول از نظر بازار دست‌دوم نیز شرایط بهتری دارد.در خصوص مزدا 3 هم باید گفت که محصول خوشنام ژاپنی در پارامترهایی مثل هندلینگ، ترمز و کیفیت فنی دست برتر را در اختیار دارد و با اعتبار برند بالاتر و استهلاک پایین‌تر، جایگزین مناسبی برای آریزو 6 به نظر می‌رسد. اما نباید از یاد برد که بدلیل اختلاف قیمت موجود، میشود بجای مزدا 3 دست دوم، آریزو 6 صفر کیلومتر را انتخاب کرد که جدا از ظاهر جدیدتر و امکانات بیشتر از شرایط خرید اقساطی و گارانتی 5 ساله نیز بهره می‌برد. هرچند اگر قصد فروش فوری خودرو را داشته باشید، افت قیمت بالاتر چری، بخشی از صرفه جویی حاصله را خنثی خواهد نمود. بخصوص که فروش اقساطی خودروهای صفرکیلومتر به معنی افت قیمت بالاتر در نمونه‌های دست دوم می‌باشد چراکه اکثر مشتریان تمایلی به خرید نقدی این قبیل خودروها نشان نمیدهند. از دیگر رقبای دست دوم حاضر در بازار میشود به میتسوبیشی لنسر نیز اشاره کرد که شرایطی تقریباً بینابین سراتو سایپا و مزدا 3 دارد، با این تفاوت که شتابش ضعیف‌تر است اما بدلیل وارداتی بودن از کیفیت رنگ و مونتاژ بهتری برخوردار می‌باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *