رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

نیسان در مسیر تغییرات ساختاری؛ تعطیلی کارخانه‌های قدیمی در دستور کار

شرکت خودروسازی نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، در راستای اجرای برنامه‌ای گسترده برای کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی فعالیت‌های جهانی خود، تصمیم دارد بازنگری جامعی در ساختار تولید و شبکه کارخانه‌های خود انجام دهد. در همین راستا، منابع آگاه از بررسی گزینه تعطیلی برخی از واحدهای مونتاژ خودرو در داخل و خارج از ژاپن خبر داده‌اند؛ اقدامی که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین بازسازی‌های ساختاری نیسان در سال‌های اخیر محسوب شود.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی منابع داخلی، شرکت نیسان احتمال تعطیلی دو کارخانه خود در ژاپن را بررسی می‌کند: کارخانه اوپاما، که فعالیت خود را از سال ۱۹۶۱ آغاز کرده، و کارخانه شونان، که توسط شرکت نیسان شاتای اداره می‌شود و نیسان مالک نیمی از سهام آن است. در صورت اجرایی شدن این تصمیم، تعداد کارخانه‌های مونتاژ نیسان در خاک ژاپن به سه مورد کاهش خواهد یافت؛ اقدامی که نشانه‌ای از کاهش تمرکز بر تولید داخلی و افزایش وابستگی به خطوط تولید در مناطق دیگر جهان است.

در کنار بازنگری در تأسیسات داخلی، نیسان در حال ارزیابی توقف تولید در کارخانه‌هایی واقع در آفریقای جنوبی، هند و آرژانتین نیز هست. همچنین، کاهش تعداد کارخانه‌های این شرکت در مکزیک نیز در دستور بررسی قرار دارد. این کشور در سال‌های اخیر به یکی از مراکز مهم تولید نیسان در قاره آمریکا تبدیل شده بود. روزنامه یومیوری، به عنوان یکی از منابع اولیه اطلاع‌رسانی در این زمینه، اعلام کرده که احتمال تعطیلی دو کارخانه از مجموعه تأسیسات نیسان در مکزیک نیز وجود دارد.

برنامه جدید نیسان برای کاهش هزینه‌ها و بازسازی ساختار تولید جهانی، سه‌شنبه هفته گذشته به‌طور رسمی معرفی شد. در این طرح، تعدیل نیروی انسانی تا سقف ۱۵ درصد و کاهش تعداد کارخانه‌های فعال از ۱۷ به ۱۰ واحد در سطح جهان در نظر گرفته شده است. این بازنگری عمیق، بخشی از تلاش نیسان برای احیای رقابت‌پذیری خود در بازار جهانی و مقابله با کاهش تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید در برخی مناطق است.

در صورت نهایی شدن تعطیلی کارخانه‌های اوپاما و شونان، این نخستین بار از سال ۲۰۰۱ خواهد بود که نیسان اقدام به تعطیلی کارخانه‌ای در خاک ژاپن می‌کند. آخرین مورد مربوط به تعطیلی کارخانه مورایاما بود.

کارخانه اوپاما با ظرفیت تولید سالانه ۲۴۰ هزار دستگاه، یکی از قدیمی‌ترین تأسیسات نیسان به شمار می‌رود. این کارخانه در سال ۲۰۱۰ برای نخستین‌بار تولید خودروی الکتریکی لیف را آغاز کرد؛ خودرویی که به عنوان نخستین مدل برقی بازار انبوه جهان شناخته می‌شود. در حال حاضر، حدود ۳۹۰۰ نفر در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند.

کارخانه شونان نیز که تمرکز اصلی آن بر تولید ون‌های تجاری است، ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه را دارد و در حدود ۱۲۰۰ نفر نیروی کار در آن مشغول فعالیت هستند.

در صورت تعطیلی این دو کارخانه، تنها سه مرکز تولیدی در ژاپن باقی خواهند ماند: کارخانه توچیگی، و دو واحد نیسان موتور کیوشو و نیسان شاتای کیوشو در استان فوکوئوکا در جنوب ژاپن. یکی از منابع آگاه اعلام کرده که این سه مرکز، به‌طور کامل نیاز بازار داخلی ژاپن و صادرات از این کشور را تأمین خواهند کرد.

این تصمیمات، در کنار تعدیل نیروی انسانی و تمرکز بر محصولات سودآورتر، بخشی از رویکرد جدید نیسان برای بازسازی ساختار مالی و صنعتی خود است؛ رویکردی که اگرچه با چالش‌هایی همراه خواهد بود، اما در صورت اجرای صحیح می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت این برند باسابقه به روزهای اوج خود باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار