تمرکز بر بومیسازی و توجه به توان تولیدات شرکتهای استانی
سیزدهمین نمایشگاه تخصصی خودرو در استان مرکزی با هدف تمرکز بر توانمندیهای تولید و ساخت داخل برگزار شد. این نمایشگاه توسط شرکت رایان پردیس آریان در نمایشگاه بینالمللی استان مرکزی واقع در شهر اراک برگزار شد و از 16 تا 19 بهمن ماه سال 1403 برگزار شد.
هدف اصلی این نمایشگاه ارتقاء توانمندیهای تولید و ساخت خودروها در داخل کشور بود. به گفته دبیر اجرایی این نمایشگاه، کیوان کیهان نژاد، بیشتر تمرکز شرکتهای شرکت کننده بر تولیدات استان مرکزی بود. از میان شرکتهای شرکت کننده، 70 درصد آنها متعلق به استان مرکزی بودند.
به گفته دبیر اجرایی نمایشگاه ، کیوان کیهان نژاد، هدف از برگزاری این نمایشگاه تمرکز بر توانمندیهای تولید و ساخت داخل، با تاکید بر تولیدات استان مرکزی بود. بر این اساس 70 درصد شرکتهای شرکت کننده متعلق به استان مرکزی بودند.
شرکتهایی نظیر آرین پارس خودرو (تولید کننده لاماری)، آرین دیزل، جک، قایم آلوم نور(تولید کننده اتوبوسهای برقی) و آسا دیزل از بین شرکتهای شرکت کننده بودند. این شرکتها با حضور در این نمایشگاه، اختصاص داده شدند تا محصولات و توانمندیهای تولیدی خود را به نمایش بگذارند و از این طریق ارتباط با بازار و مشتریان خود را برقرار کنند.
با حضور شرکتهای بزرگ تولیدکننده در صنعت خودرو مثل لاماری، جک و دیگران، این نمایشگاه به فرصتی برای نمایش آخرین محصولات این شرکتها و معرفی نسل جدید خودروها تبدیل شد. با معرفی لاماری هیبرید، این نمایشگاه توانست نمایشی از تکنولوژی پیشرفته در صنعت خودرو ارائه کند و با حضور شرکتهای دانش بنیان، نشان دهد که صنعت خودرو ایران نسبت به تکنولوژی و نوآوری همگام با دیگر کشورها است.
با برگزاری این نمایشگاه، امکان بررسی و مقایسه محصولات مختلف خودرو و خدمات وابسته ارائه شده و افزایش آگاهی مصرفکنندگان در خصوص توانمندیها و امکانات موجود در بازار خودرو ایجاد شد. این موضوع باعث افزایش رقابت و بهبود کیفیت محصولات خودروسازی میشود و در نهایت به توسعه اقتصاد و صنعت خودروسازی کشور کمک میکند.
نمایشگاه استان مرکزی بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت خودرو در منطقه مرکزی کشور به عنوان فرصتی برای معرفی و تبلیغ محصولات خودرویی بود. این نمایشگاه با انتشار پیامهای مثبتی درباره توانمندیهای تولید و تولیدات داخلی، به عنوان یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرفکنندگان عمل کرد.
به گفته کیهان نژاد شرکت کنندگان به این استان محدود نبودند و از استان هایی مثل تهران، فارس، اصفهان و تبریز در نمایشگاه حضور داشتند.
رونمایی از لاماری هیبرید و حضور دو شرکت دانش بنیان با محصولات کاملا داخلی، از مهمترین ویژگی های این نمایشگاه بود. این محصولات نشان از پیشرفت و توانایی تولید داخلی در دستیابی به استانداردهای جهانی داشتند.
این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی با محصولات و خدمات متنوع ارائه شده توسط شرکت ها و کارخانجات بود.
حضور شرکت های دانش بنیان نشان از پتانسیل و توانایی بومی سازی تکنولوژی و ابتکار در صنعت ایران بود. این شرکت ها توانستند با محصولات خود، نشان دهند که ایران توانسته است در تولید محصولات پیشرفته و رقابتی در بازار جهانی نقش مهمی ایفا کند.
به طور کلی، این نمایشگاه محلی برای آشنایی با تنوع محصولات و خدمات صنایع مختلف بود و نشان دهنده توانایی و توانمندی شرکت ها و کارخانجات ایران برای ورود به بازارهای جهانی بود.
نمایشگاه خودرو، قطعات و خدمات وابسته چند مهمان ویژه هم داشت که میتوان به سید احمد حسینی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران، علیرضا محمودی، شهردار اراک، نادرقلی ابراهیمی و سید محمد جمالیان ، نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
با حضور مهمانان ویژه از عرصههای مختلف اقتصادی و سیاسی، این نمایشگاه بهعنوان یک رویداد برجسته و تبلیغاتی در استان مرکزی جلب توجه کرد و خواستار افزایش همکاری و تبادلات اقتصادی بین مناطق مختلف کشور شد.
دبیر اجرایی این نمایشگاه در مورد دستاوردهای آن اظهار داشت: نمایندگی های شرکت ها در سطح شهر افزایش پیدا کرده و همچنین به جز یک غرفه، باقی غرفهها قراردادهایی با همکارانشان در اکوسیستم منعقد کردند.
در نهایت، افزایش نمایندگیها و امضای قراردادها در این نمایشگاه توانست نشان دهد که توانایی ارتباط و همکاری بین شرکتها و ترویج کسب و کارهای محلی و منطقهای در این رویداد موفقیتآمیز ترقی و توسعهی صنعت خودرو را فراهم میکند.