به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال ، قطعاً اکثر خودروسازان به دنبال الکتریکی شدن هستند اما آیا خریداران خودرو در آمریکا هم برای این موضوع آمادگی دارند؟ اخیراً وبسایت Deloitte به دنبال پاسخ به این سؤال بوده و خب اکثر خریداران خودروهای جدید آمادگی این کار را ندارند. این وبسایت از سال ۲۰۱۰ تاکنون گزارشی مفصل از چشمانداز صنعت خودرو را منتشر ساخته و مطالعه امسال هم روی الکتریکی سازی تمرکز داشته است. بیش از ۲۶ هزار نفر در ۲۵ کشور با این وبسایت همکاری داشتهاند و پاسخ آمریکاییها نشان میدهد فعلاً پیشرانههای درونسوز حرف اول را میزنند. ۶۹ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی گفتهاند به دنبال خرید خودروی بنزینی یا دیزلی بدون هرگونه سیستم هیبریدی در انتخاب بعدی خود هستند.
۱۷ درصد افراد مشکلی با محصولات هیبریدی سنتی نداشتهاند و تنها ۵ درصد به خودروهای پلاگین هیبریدی علاقهمند هستند. بهطور مشابه ۵ درصد افراد نیز گفتهاند خودروی بعدی خود را از بین محصولات تمام الکتریکی انتخاب خواهند کرد. ۴ درصد باقی مانده نیز به سایر خودروها اشاره داشتهاند. با محبوبیت شدید وانتهای فول سایز در آمریکا تعجبی ندارد که از این خودروها نیز یاد شود. این موضوع مخصوصاً زمانی به چشم میآید که تعداد وانتهای هیبریدی و الکتریکی در بازار بسیار محدود است و فورد F-150 لایتنینگ و شورولت سیلورادو الکتریکی که ماههای اخیر معرفی شدهاند هنوز در بازار حضور ندارند.
خریداران آمریکایی تنها کسانی نیستند که هنوز به خودروهای درونسوز در آینده نزدیک علاقه دارند. این نظرسنجی میگوید در جنوب شرق آسیا هم ۶۶ درصد افراد مدلهای بنزینی و دیزلی را انتخاب کردهاند و هندیها و چینیها هم با ۵۸ درصد در رتبه بعدی هستند. ۴۹ درصد ژرمنها نیز نظر مشابهی داشته و این میزان برای ژاپن برابر با ۳۹ درصد است. کرهایها بیش از همه به خودروهای الکتریکی علاقه دارند و فقط ۳۷ درصد افراد گفتهاند خودروی بعدی خود را از بین نمونههای درونسوز انتخاب خواهند کرد. بااینوجود فقط ۲۴ درصد آنها به خودروی تمام الکتریکی علاقه دارند و ۳۵ درصد هم به دنبال محصولی هیبریدی هستند.
این نظرسنجی میگوید نگرانیها درباره شعاع حرکتی و شبکه شارژ خودروهای الکتریکی جزو دلایل اصلی برای دوری از خودروهای الکتریکی است. البته با برنامهریزی برخی خودروسازان مطرح برای الکتریکی شدن در سالهای پیش رو شاید خریداران انتخابهای محدودتری داشته باشند.