جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

محصولات ایران‌خودرو به ارمنستان می‌رود/ چه سودی برای کشور دارد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، در دیدارهایی که در سفر مقامات ایرانی به ارمنستان  صورت گرفت، تصمیماتی درخصوص صادرات محصولات ایران‌خودرو و ورود مجدد به بازار ارمنستان اتخاذ شد.

در جریان نشست‌ها و دیدارهای مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با مقامات ارمنستانی، برنامه‌های دو سال آینده از جمله در حوزه همکاری با تاکسی‌رانی و پلیس ارمنستان به نماینده ایران‌خودرو نیز ابلاغ شد.

عملی می‌شود؟/ چه زمانی؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کشورهایی مانند ارمنستان بازارهای کوچکی دارند. اما رقابتی هستند و همه دنیا خودروهای خود را به این بازار عرضه می‌کنند. صادرات خودرو به این نوع کشورها نشان دهنده این است که خودروسازان کشور می‌توانند بازارهای رقابتی محصول ارائه کنند.

او افزود: این احتمال وجود دارد که صادرات خودرو به این کشور دریچه‌ای باشد برای صادرات خودرو به کشورهای منطقه و حتی اروپا. اگر بتوانیم به ارمنستان خودرو صادر کنیم یعنی ما محصولی در کشور داریم که توان رقابت دارد.

این چالش فضای رقابتی، برای کشور پدیده خوبی است. هم برای مردم خوب است که متوجه می‌شوند کدام خودرو توان مقاومت در فضای رقابتی را دارد و هم برای خودروساز که ضعف محصولات خود را بر طرف می‌کند.

کاکایی ادامه داد: این تعدادی که اعلام کردند، با مقداری اغماض در مورد زمان آن، ظرفیت عملی شدن صادرات را دارد. ایران‌خودرو محصولاتی مانند تارا و دنا را تولید می‌کند که اگر آنها را مناسب قیمت‌گذاری کند می‌تواند صادرات را انجام دهد.

کاکایی در مورد زمان عملی شدن این طرح توضیح داد: صادرات به کشورهای دیگر واجب است، اما حداقل باید چهار تا پنج سال صبر کرد. خودروهایی مانند بنز اگر به کشوری صادر می‌شود به این دلیل است که برند معتبری دارد. اما در مورد خودروهای کشور ما تا زمانی که برندسازی شود و قیمت‌گذاری مناسب صورت بگیرد، زمان می‌برد.

این صادرات سودآور است؟

این کارشناس خودرو به تجارت‌نیوز گفت: بسیاری از خودروسازها در دنیا برای اینکه ابتدا وارد بازاری شوند قیمت محصولات خود را پایین‌تر اعلام می‌کنند. نکته مورد توجه این است که ورود خودرو به بازارهای دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

او توضیح داد: خودروسازها باید یک سری امکانات، مانند خدمات پس از فرو ش و قطعات یدکی را فراهم کنند. از طرفی دیگر باید محصولات خود را با قیمت پایین‌تری بفروشند. در نتیجه تا یک تا دو سال آینده ممکن است این فرایند سودآورد نباشد. اما در دراز مدت سودآور است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار