به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایلنا : رئیس سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: موضوع اصلی در شرکتهای خودروساز این است که از دو سال گذشته قیمت کارخانه اصلاح نشده بود وگرنه همه میدانیم که بهخودیخود جای عرضه خودرو در بورس نیست. اما شرایطی در نحوه فروش پیش آمده که نتیجه آن چیزی جز از بین رفتن صنعت خودرو نبوده است که در نتیجه دود آن به چشم مصرفکننده رفت؛ چراکه در این مدت حتی یک چراغ جدید هم وارد تولیدات نشد و اگر روال گذشته ادامه پیدا کند اساسا تولیدی نخواهیم داشت.
مجید عشقی ادامه داد: به دنبال این هستیم که فروش با سود منطقی انجام شود و فروش بدون زیان انجام شود و اگر خودرو با قیمتهای دو سال گذشته به فروش برود دیگر امکان تولید در سال آینده وجود ندارد.
درحالحاضر، سازمان بورس مسوولیت کامل صرف و صلاح سهامداران را متوجه هیاتمدیره خودروسازان میدانند و با هر سیستمی که بخواهند تولید و محصولات را بفروشند باید حقوق سهامداران را حفظ کنند. هدف سازمان این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهامداران حفظ شود.
عشقی درباره برخورد با خودروسازان که به تعهداتشان در عرضه خودرو بورس عمل نکردند، گفت: خودروسازان تعهدی درباره عرضه داشتند اما به این تعهد عمل نکردند، حسابکشی میشوند اما نمیخواهیم خودروساز را مجبور به عرضه خودرو در بورس کنیم.
رئیس سازمان بورس تاکید کرد: ایرانخودرو بابت عدم اجرای تعهدات خود درباره عرضه باید پاسخگو باشد و برای پاسخگویی و ارائه توضیحات به سازمان دعوت شده است.
عشقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مردم و خریداران برای حفظ حقوق سهامداران خودرویی، خودرو را در بورس کالا با قیمت مزایدهای خریداری کنند و اساسا نحوه قیمتگذاری در بورس و کشف قیمت برای مردم مبهم است، اظهار کرد: در بحث خودرو سیاست اصولی ما این است که قیمتها منطقی باشد، به اینگونه که نه قرعهکشی انجام شود نه خودروساز مجبور به فروش شود؛ همچنین خودروسازان باید امکان افزایش تولید داشته باشند تا در بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال تامین نیاز مردم ممکن شود.
وی ادامه داد: همین الان اگر اعلام کنند که شن و ماسه هم یکدهم قیمت بازار به فروش میرسد مردم برای خرید آن صف میکشند و دلالی پیش میآید. اگر قیمت خودرو منطقی باشد تمایلی به عرضه آن در بورس کالا نداریم.