به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : نمایندگان خانه ملت روز گذشته به دنبال بررسی برنامه هفتم توسعه، بندی را به تصویب رساندند که به موجب آن دولت مکلف است در راستای کاهش مصرف سوخت، تمهیدات لازم را برای برقیسازی خودروها با اولویت اتوبوسهای شهری، تاکسیها و موتورسیکلتها فراهم کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی که این روزها مشغول رسیدگی به هفتمین برنامه توسعه کشور هستند، روز گذشته در جلسهای علنی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کرده و جزء ۱ بند «الف» ماده ۴۶ لایحه برنامه را به تصویب رساندند. این بند در برنامه هفتم توسعه که به مدیریت و کاهش شدت مصرف انرژی میپردازد، وزارتخانههای نفت، نیرو و صمت را مکلف میکند اقداماتی برای استفاده بیشتر از انرژیهای تجدیدپذیر و رفع ناترازیهای مربوط به آن انجام دهند. یکی از اقداماتی که در این بند از برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده و وزارت صمت مکلف به اجرای آن است، برقیسازی خودروها با اولویت اتوبوسهای شهری، تاکسیها و موتورسیکلتهاست. همانطور که عنوان شد هدف از تصویب این بند از برنامه هفتم توسعه، کاهش مصرف انرژی است؛ موضوعی که مورد تاکید رئیس مجلس نیز قرار گرفت.
وی دیروز در صحن علنی مجلس در مورد این بند تاکید کرد که در برنامه هفتم مصرف بنزین باید به ۱۲۹ میلیون لیتر در روز برسد، حال اینکه هماکنون مصرف روزانه ۱۳۷میلیون لیتر در روز است. وی اظهار داشته که مجلس شورای اسلامی باید تدبیری برای بهینهسازی نحوه مصرف سوخت داشته باشد؛ چرا که هماکنون ۲.۵برابر کشورهای صنعتی بنزین مصرف میکنیم. به اعتقاد وی، چاره کار آن است که جلوی مصرف بد را بگیریم. هرچند تولید خودروهای برقی و استفاده از این خودروها با هدف کاهش مصرف سوخت در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته اما ظاهرا موضوع پرمصرف بودن خودروهای تولیدی مورد غفلت قرار گرفته است.
بنابراین اگر تولید خودروهایی که دو برابر خودروهای پیشرفته بنزین مصرف میکنند ادامه یابد ،بنزین نیز متعاقب آن همچنان روند صعودی در مصرف خواهد داشت. بنابراین بهتر بود قبل از تصویب تولید خودروی برقی در کشور، در ابتدا فکری برای خودروهای پرمصرف داخلی میشد تا شاهد صرفهجویی عظیمی در مصرف بنزین باشیم.
اما تصویب بند الف ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم با اعلام برنامه سهمرحلهای وزارت صمت برای برقیسازی خودروهای تولیدی همزمان شد. بر این اساس، عباس علیآبادی، وزیر صمت، نیز از زمان حضور در وزارت صمت، برقیسازی خودرو را در محوریت وعدههای خود قرار داده است. شاید بتوان گفت «خودروی برقی» پرتکرارترین واژهای است که علیآبادی از زمان وزارت خود بر آن تکیه داشته است. حالا هم که مجلس با مصوبه خود بر این اولویت وزیر صمت صحه گذاشت، احتمالا وزارتخانه تحت امر علیآبادی پس از این تمرکز بیشتری روی موضوع خودروهای برقی داشته باشد.