جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بهترین خودروهای مدرن با سبک طراحی جعبه‌ای شکل

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، آیرودینامیک برای کاهش مصرف سوخت در طراحی خودروها اهمیت دارد اما برخی مدل‌ها از این اصل پیروی نکرده و همچنان فرم جعبه‌ای را ادامه می‌دهند.

در دههٔ ۸۰ میلادی تقریباً همهٔ خودروهای در حال تولید شبیه جعبه‌ای روی چرخ بودند اما این موضوع در دههٔ ۹۰ تا حد زیادی کمرنگ شد زیرا عصر جدیدی با ورق‌های فلزی منحنی و درک آیرودینامیک آغاز شده بود. در تلاش برای افزایش بهره‌وری، آیرودینامیک روی طراحی تقریباً همهٔ وسایل نقلیه از خودرو گرفته تا قطار و هواپیما تأثیر گذاشت تا مقاومت در برابر هوا را به حداقل برساند اما خودروهایی هم هستند که از این اصل سرپیچی می‌کنند. این مدل‌ها به فرم جعبه‌ای شکل و زاویه‌های ۹۰ درجه بین قسمت‌های مختلف بدنهٔ خود افتخار می‌کنند. این‌ها خودروهای جعبه‌ای هستند و در ادامه ۱۰ نمونه از آن‌ها که هنوز با همین شکل روی خط تولید قرار دارند را معرفی خواهیم کرد.

مرسدس بنز G کلاس

لیست را با یکی از جعبه‌ای‌ترین خودروهای حال حاضر جهان یعنی مرسدس بنز G کلاس آغاز می‌کنیم. پیشینهٔ این خودرو به دههٔ ۷۰ میلادی بازمی‌گردد و تا به امروز خیلی کم بروز شده است. اولین نسل G کلاس از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ روی خط تولید ماند و سپس با مدل کاملاً جدیدی جایگزین شد که در ظاهر تقریباً شبیه همان مدل قدیمی به نظر می‌رسید. این نسل هم تا سال ۲۰۱۸ یعنی نزدیک به ۳۰ سال تولید شد تا اینکه جای خود را به نسل کنونی داد. طراحی G کلاس کنونی کمی گردتر شده اما هنوز هم فرم جعبه‌ای خود را کاملاً حفظ کرده است.

جیپ رانگلر

مثل G کلاس، جیپ رانگلر هم پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد، آن‌قدر طولانی که به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. هرچند این ماشین در طول این سال‌ها با نام‌های مختلفی تولید شده است اما همیشه فرم سنتی خود را حفظ کرده است. البته رانگلر در جلو کاپوتی دارد که به سمت پایین گرد شده و گلگیرهای جلوی آن‌هم بیرون زده‌اند اما از شیشهٔ جلو به عقب شاهید یک جعبهٔ خالص هستیم. نسل کنونی این خودرو هم که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد کاملاً به طراحی پیشینیان خود وفادار مانده است.

فورد برانکو

درحالی‌که رانگلر چندین دهه بی‌وقفه روی خط تولید بوده است، فورد برانکو پس از وقفه‌ای طولانی دوباره بازگشته است. این خودرو ابتدا در دههٔ ۶۰ متولد شد و تا زمان خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۹۶ یک شاسی‌بلند جعبه‌ای آفرودی بود. به‌تازگی این نام افسانه‌ای دوباره بازگشته و برای رقابت مستقیم با رانگلر طراحی شده است. برانکو به‌صورت دودر و چهار تولید می‌شود و یک برادر کوچک‌تر بنام برانکو اسپرت هم دارد. این خودرو در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود در ظاهر کمی منحنی‌تر به نظر می‌رسد اما وقتی در کنار دیگر کراس‌اوورهای کامپکت مثل هوندا CR-V قرار می‌گیرد کاملاً جعبه‌ای شکل است.

لندروور دیفندر

یکی دیگر از نام‌های باسابقه و پرافتخار در آفرود لندروور دیفندر است. هرچند برای اولین بار در اوایل دههٔ ۸۰ رسماً از نام دیفندر برای این خودرو استفاده شد اما پیشینهٔ آن به چندین دهه قبل بازمی‌گردد. در آن سال‌ها درحالی‌که آمریکایی‌ها عاشق توانایی‌های جیپ شده بودند، دیگر مردمان دنیا فهمیدند که دیفندر مثل یک بز کوهی توانمند  است. نسل جدید این ماشین هرچند بسیار مدرن‌تر از قبل شده اما در ظاهر تا حد زیادی به پیشینیان خود وفادار مانده است و هم‌اکنون در نسخهٔ دودر ۹۰ و نسخه‌های چهاردر ۱۱۰ و ۱۳۰ (کشیده) به بازار عرضه می‌شود.

کرایسلر ۳۰۰

دهه‌ها پیش، تنها قسمت گردی که در سدان‌ها دیده می‌شد چرخ‌ها و لاستیک‌ها بودند اما در حال حاضر، کرایسلر ۳۰۰ نزدیک‌ترین چیزی است که می‌توان به سدان‌های سه جعبه‌ای قدیمی پیدا کرد. این خودرو با دماغه، کاپوت و صندوق صاف، با فرم شیب‌دار فست‌بکی که در اکثر سدان‌های امروزی می‌بینیم فاصله زیادی دارد و برداشت مدرنی از سدان‌های سنتی آمریکایی است. کرایسلر ۳۰۰ همچنین غیر از ظاهر، در بخش فنی هم با موتور V8 تنفس طبیعی و انتقال قدرت محرک عقب، به سنت پیشینیان خود وفادار مانده است.

سوزوکی جیمنی

یکی دیگر از خودروهای جعبه‌ای شکل لیست ما هم یک شاسی‌بلند آفرودی است. البته این خودرو با اختلاف زیادی کوچک‌ترین، ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین آفرودر این لیست محسوب می‌شود اما در توانایی‌های آفرود دست‌کمی از بزرگانی مثل رانگلر و دیفندر ندارد. همچنین جیمنی هم مثل مدل‌های مذکور، خودروی باسابقه‌ای است و پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۰ بازمی‌گردد. جیمنی همیشه خودروی جعبه‌ای شکلی بوده است و هرچند در نسل قبلی با خطوط منحنی کمی از این سنت فاصله گرفت اما در نسل کنونی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد دوباره به ریشه‌های خود بازگشته و فرمی کاملاً جعبه‌ای پیدا کرده است.

ریویان R1S

دیدن خودرویی الکتریکی در لیستی که در مورد خودروهای جعبه‌ای است ممکن است عجیب به نظر برسد زیرا مدل‌های الکتریکی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش برد تا حد امکان آیرودینامیک ساخته می‌شوند اما ریویان R1S نشان می‌دهد که شاسی‌بلندهای بزرگ حتی اگر الکتریکی هم باشند نمی‌توانند خیلی از فرم جعبه‌ای فاصله بگیرند. این یک شاسی‌بلند سه ردیفه با چهار موتور الکتریکی است که مجموعاً ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و R1S بزرگ و سنگین را ظرف تنها سه ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسانند.

جیپ رنگید

رانگلر تنها محصول جعبه‌ای شکل جیپ نیست و در سبد محصولات این شرکت مدل رنگید هم با همین فرم وجود دارد. هرچند این خودرو کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است اما برخی ویژگی‌های ظاهری برادران بزرگ‌تر خود را قرض گرفته و به‌راحتی به‌عنوان یک جیپ قابل‌تشخیص خواهد بود. البته بااین‌وجود، طراحان جیپ موفق شده‌اند نمای منحصربه‌فرد و شخصیت خاصی را به رنگید ببخشند. هرچند شاید این خودرو توانایی‌های آفرود برادران بزرگ‌تر خود را نداشته باشد اما رنگید در نسخهٔ تریل‌هاوک هنوز هم در بیراهه نوردی بسیار تواناتر از رقبای خود است.

تویوتا لندکروزر سری ۷۰

هرچند نسل‌های جدیدتر تویوتا لندکروزر مثل سری ۲۰۰ و سری ۳۰۰ تا حد زیادی از فرم جعبه‌ای پیشینیان خود فاصله گرفته‌اند اما سری ۷۰ کاملاً جعبه‌ای شکل است که البته تعجبی هم ندارد زیرا این خودرو در دههٔ ۸۰ متولد شده است یعنی دقیقاً در همان دورانی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم و گفتیم تقریباً همهٔ خودروها ظاهر جعبه‌ای داشتند. بااین‌حال، برخلاف آفرودرهای دیگری مثل رانگلر و دیفندر که با حفظ ظاهر جعبه‌ای در زیر پوست خود کاملاً مدرن شده‌اند، لندکروزر سری ۷۰ بدون تغییر بزرگی از سال ۱۹۸۴ تاکنون در حال تولید است و هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

اینیوس گرنادیر

اینیوس گرنادیر تازه‌واردترین خودرو به دنیای شاسی‌بلندهای آفرودی محسوب می‌شود. این خودرو با الهام از نسل قبلی دیفندر ساخته شده و بنابراین تعجبی ندارد که ظاهری کاملاً جعبه‌ای دارد. این خودرو حاصل ایدهٔ جیم راتکلیف، رئیس شرکت موارد شیمیایی اینیوس است. وی که قصد خرید امتیاز تولید نسل قبلی دیفندر را داشت، وقتی با پاسخ منفی لندروور مواجه شد، تصمیم گرفت خود اقدام به توسعهٔ یک شاسی‌بلند آفرودی سرسخت کند. بدین ترتیب، گرنادیر با همکاری شرکت‌هایی مثل مگنا اشتایر و ب‌ام‌و متولد شد تا رقیب جدیدی برای آفرودرهای قدیمی راهی بازار گردد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار