به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،بورس کالای ایران مصوبات سال گذشته ستاد تنظیم بازار درخصوص ایجاد سقف خرید برای شرکتهای خریدار روغن پایه در بورس را اجرا نمیکند. بیتوجهی به قانونی که باعث شده است برخی شرکتهای واسطهای بزرگ و حتی شرکتهای اقماری پالایشگاههای روغنسازی وارد این بازار شوند و با جارو کردن روغنپایه عرضهشده در بورس هم قیمت را بالا ببرند و هم فضا را برای خرید مجموعههای کوچک بخش خصوصی محدود کنند.
روحاله نساجیان، نایبرئیس هیاتمدیره شرکت پترو کیمیاسپاهان در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» ضمن گلایه از عملکرد برخی شرکت های اقماری پالایشگاه های روغنسازی در خرید یکجا و حجم بالای روغن پایه عرضهشده در بورس کالا گفت: «پیرو مصوبات ستاد تنظیم بازار در سال گذشته مقرر شد
شرکتهای اقماری که بیشاز 50درصد سهامشان متعلق به 4پالایشگاهدار بزرگ است، روغنپایه موردنیاز خود را به صورت مستقیم از پالایشگاهها و به قیمت معاملهشده در بورس خریداری کنند. هدف آن بود مصرف این شرکتها سهمیه شرکتهای بلندینگ بخشخصوصی را که در بورس عرضه میشود، کم نکند.
دیگر تصمیم ستاد تنظیم بازار در سال گذشته این بود که با توجه به عرضه محدود روغن پایه در بورس کالا، سقف خرید برای هر یک از شرکتهای خصوصی درنهایت سه ماشین 20تا 28تنی باشد تا تمامی تولیدکنندگان بتوانند نیاز هفتگی خود به روغن پایه را بدون مشکل از طریق بورس کالا خریداری کنند.»
اما بهگفته نساجیان نیمنگاهی به جدول معاملات هفته گذشته و حتی هفته های قبلتر از آن نشان میدهد بخش عمده روغنپایه عرضهشده در بورس کالا توسط یک یا چند شرکت خریداری شده است. اتفاقی که هفته گذشته نیز رخ داد و یک شرکت اقماری پالایشگاهی 700تن از هزار تن روغنپایه عرضهشده را خریداری کرد. این درحالی است که تقاضا در این هفته به هزار و 800تن رسیده بود.
وی با گلایه از عدم اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار توسط بورس کالای ایران، تصریح کرد: «اگر مصوبه فروش روغن پایه تا سقف سهماشین به هر شرکت اجرایی شود، تمامی 22شرکت تولیدکننده روانکار در بخشخصوصی میتوانند به صورت برابر، بدون شکل گرفتن رقابت و بالا رفتن قیمت این ماده اولیه را خریداری کنند. اما متاسفانه با تخطی بورس کالا از مصوبه ستاد تنظیم بازار، درهفته گذشته 70درصد روغن عرضهشده در بورس توسط یک شرکت خریداری شد.
عضو هیاتمدیره روغن سینولکس با تاکید بر اینکه باتوجه به شرایط فعلی بازار خرید بیش از سه تا چهار ماشین روغن در هفته توجیهی برای شرکت های بخش خصوصی ندارد، ادامه داد: «خریدهای کلان نشان از عزم برای رقابتی کردن بازار توسط برخی پالایشگاهداران یا جمعآوری روغن پایه برای بعضی شرکت های بزرگ پالایشگاهی دارد که باید توسط دستگاههای نظارتی رصد شود. چراکه در هفته گذشته این محصول 18درصد بالاتر از قیمت اعلامی خریداری شد.»