به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، اما جدیدترین نسخه دنا پلاس، توربو ۶ سرعته دستی است. این گیربکس که با کد MT6 شناخته میشود قبل از این بر روی رانا پلاس پانوراما نیز استفاده شده بود. دنده ششم این گیربکس باعث میشود تا دور موتور در سرعتهای بالای صد کیلومتر حدود ۲۰ درصد و مصرف سوخت ۷ درصد کاهش بیابد. دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی از اواخر تابستان ۱۴۰۱ به مشتریان تحویل داده شد.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی رفتهایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم. با پدال همره باشید.
جلوپنجره بزرگ و ششضلعی دنا با تزئینات کرومی به همراه گرافیک داخلی جذاب چراغها باعث تا نمای جلو این خودرو تهاجمی و زیبا به نظر میرسد. در نمای جانبی نیز دیگر خبری از فرم سادهای که در سمند و دنا معمولی استفاده شده بود نیست و خطی با طراحی محکم و بزرگ از گلگیر جلو تا پشت چراغهای عقب جای آن را گرفته. طراحی دستگیره درها نیز تغییر کرده و روکش کرومی آن نمای بسیار زیبایی را به نمای جانبی داده است. البته رینگهای آلومینیومی ۱۰ پره ۱۵ اینچی که به رینگ گوزنی معروفاند زیبایی نمای جانبی را دو جندان کرده؛ اما طراحی عقب دنا پلاس تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود نداشته و گرافیک داخلی چراغها و فرم در صندوق تنها تغییراتی بودند که بر روی نسخه پلاس اعمال شده.
از نظر من نگارنده طراحی نسخه پلاس دنا بسیار زیباتر و هماهنگتر از تارا به نظر میرسد. البته طراحی امری سلیقهای است و ممکن است برخی با این نظر موافق نباشند.
کابین دنا پلاس توربو
طراحی کابین این نسخه از دنا تفاوت چندانی با نسخه معمولی ندارد. طراحی داشبورد دنا نسبتاً قابل قبول است اما ای کاش طرح چوبی که در آن استفاده شده باکیفیت و واقعیتر بود. کیفیت روکش صندلیها و مخملی که بر روی رودریها استفاده شده بسیار مناسب است و به نظر نمیرسد تا مدتها دچار مشکل شوند. کیفیت دوخت و چرم دور فرمان نیز بسیار عالی و جذاب است. جنس پلاستیک استفاده شده در داشبورد و رودریها بسیار خشک است و چندان چنگی به دل نمیزند. کیفیت متریال جیری که بهعنوان روکش سقف استفاده شده بسیار بیکیفیت و نامناسب است؛ اما از همه بدتر کیفیت پلاستیک آفتابگیرها، دسته راهنماها و قاب پشت فرمان است؛ بهطوریکه گویی از پلاستیک بازیافتی برای ساخت آن استفاده شده!
فضای کابین برای سرنشینان جلو و عقب نسبتاً مناسب است اما از پژو پارس و سمند کمی کوچکتر است که تا حدودی به دلیل استفاده از صندلیهای بزرگتر در این خودروست. دسترسی به ادوات داخل کابین نیز چندان مناسب نیست اما نکته خوب اینجاست که راننده برای کنترل شیشهبالابرها یک پنل جداگانه بر روی در خود دارد و راننده و سرنشینان برای کنترل شیشهبالابرهای خود در دنا لازم نیست مانند پژو ۲۰۶ و تندر نود به خود کش و قوس بدهند!
مشخصات فنی دنا پلاس توربو
همانطور که میدانید این خودرو از موتور ef7 توربو استفاده میکند. میتوان گفت که ترکیب این موتور با گیربکس ۶ سرعته دستی باعث شده تا دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی قویترین خودروی تولید داخل لقب بگیرد؛ اما نکته عجیب اینجاست که در کاتالوگ خودرو حداکثر سرعت را ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده؛ درصورتیکه حداکثر سرعت نسخه ۵ دنده دستی این خودرو هم ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود! اما با توجه به سابقهای که موتور ef7 توربو با گیربکس ۵ سرعته داشته به نظر میرسد حداکثر سرعت این خودرو در شرایط مناسب به بیش از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی کامل این خودرو را مشاهده کنید:
دنا پلاس توربو | |
حجم موتور | ۱۷۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۸ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم مخزن سوخت | ۶۰ لیتر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
جرم خالص | ۱۲۶۲ کیلوگرم |
امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس توربو
دنا پلاس همواره امکانات رفاهی زیادی نسبت به خودروهای داخلی داشته. آینههای جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، فرمان برقی و کولر اتوماتیک دیجیتال که به یکی از امکانات جدانشدنی از خودروهای لوکس داخلی بدل شدهاند در دنا پلاس ۶ دنده دستی وجود دارند. چراغهای بدرقه، ۶ اسپیکر، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین در ۸ جهت! نشان میدهند که با محصولی لوکس از ایرانخودرو طرف هستیم. شیشههای جانبی دودی، کامپیوتر سفری، رهیاب ماهوارهای، دریچه تهویه ردیف عقب، دریچه دسترسی به صندوق عقب از باقی امکانات دنا پلاس توربو محسوب میشوند. البته نبود جا عینکی و سیستم ورود و خرج بدون کلید در این خودرو واقعاً عجیب و غیرمنطقی است.
ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ایربگ راننده، سرنشین و ایربگ جانبی، ABS و EBD تنها امکانات ایمنی این خودرو هستند. ای کاش بهجای وجود آپشنهای نهچندان ضروری مانند صندلی برقی شاگرد، چراغهای بدرقه، ۶ اسپیکر و… سیستم کنترل پایداری ESP بر روی این خودرو قرار میگرفت.
ایرادات برقی و مونتاژی دنا پلاس توربو
ایرادات برقی و بهخصوص مونتاژی خودروهای صفر کیلومتر داخلی که به یک امر طبیعی تبدیل شده در دنا پلاس توربو کم نیست. برای مثال فاصله شکاف قسمت بالایی در راننده با قسمت پایینی آن کاملاً متفاوت است. زائدههای آهنی نیز در بسیاری از قسمتهای فلزی بهخصوص در صندوق دیده میشود. نحوه قرارگیری سپر عقب در پشت خودرو هم چندان محکم به نظر نمیرسد و به نظر میآید آماده است تا در اولین تصادف بهطور کامل از خودرو جدا شود. این مشکل بهقدری جدی است که همانطور که در تصویر میبینید اگر به قسمتی که زیر در صندوق میرود فشار بیاورید بهراحتی میتوانید به داخل سپر را نگاه کنید!
اگر بخواهیم کمی در مورد ایرادات برقی این خودرو بگوییم پیش از هر چیز باید به عملکرد دزدگیر آن اشاره کنیم. به گفته مالک دو روز پس از تحویل گرفتن خودرو از نمایندگی درحالیکه خودرو پارک بوده شروع به بوق زدن میکند و مالک برای قطع کردن صدا مجبور به جدا کردن سرباتریها شده! همچنین مالک از عملکرد برف پاک نیز راضی نبوده و طبق گفته خودش اگر خودرو را در حالتی که برفپاککن روشن است استارت بزنید، برفپاککنها شروع به کار میکنند و برای خاموش کردن آن نیاز است که دسته برفپاککن را چندین بار بالا و پایین کنید.
تجربه رانندگی
موتور دنا پلاس توربو بسیار نرم و بیصدا روشن میشود و در حالت سکون کمترین لرزش را به کابین وارد میکند. دید به اطراف بهواسطه آینههای جانبی کوچک کمی مشکل است. خطوط و احجام پف کرده طراحی بیرونی خودرو نیز باعث شده تا رانندگی با آن در معابر تنگ کمی سخت باشد. بعد از کمی رانندگی با دنا پلاس توربو متوجه موقعیت قرارگیری نهچندان مناسب فرمان شدیم بهطوریکه اگر صندلی را در پایینترین حالت هم تنظیم کنید، پاهایتان فاصله زیادی به فرمان ندارد.
سیستم تعلیق دنا پلاس عملکرد درخور توجهی دارد و درصورتیکه خودرو سنگین باشد تکانهای بسیار کمی را به کابین منتقل میکند. ارگونومی صندلیها نیز برای رانندگیهای طولانی بسیار مناسب است. پس از کمی رانندگی با دنا پلاس ۶ سرعته دستی در مسیر مجبور به دنده عقب گرفتن شدم. زمانی که کلاچ را فشردم و دنده در حال عقب قرار دادم متوجه جا نرفتن دنده شدم؛ زیرا برای جا رفتن کامل دنده عقب باید اهرمی که سر دنده قرار دارد را به سمت بالا بکشید؛ اما متأسفانه صدای تعویض دنده در دنا پلاس توربو بهوضوح شنیده میشود و این موضوع میتواند در ترافیکهای طولانی موجب آزار راننده و سرنشینان شود. یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده بهطور پیش فرض بعد از سرعت ۷۰-۸۰ کیلومتر بر ساعت در دنده ۶ قرار میگیرد؛ اما رانندگی با گیربکس دستی ۶ سرعته کمی متفاوت است؛ بهطوریکه معمولاً باید سرعت خودرو به بیش از ۱۰۰-۱۱۰ برسد تا راننده نیاز به دنده ششم را احساس کند.
شتاب و کشش دنا پلاس توربو بهخصوص در سربالاییها در بین خودروهای داخلی بیرقیب و بینظیر است. شاید این خودرو خوراک جوانان عاشق سرعت و دریفت (البته فقط در ایران!) باشد؛ اما ای کاش آنقدر که قدرت موتور بالا بود، قدرت ترمزها نیز بالا بود. متأسفانه عملکرد ترمزهای دنا پلاس توربو اصلاً مناسب خودرویی با این قدرت نیست.
هزینههای نگهداری
همانطور که میدانید حساسیت موتورهای توربو به بنزین بیکیفیت، مالکان این نوع خودروها را مجبور به استفاده از بنزین سوپر کرده؛ اما به گفته مالک از ۲۰ پمپ بنزین در سطح شهر شاید تنها یکی از آنها در برخی از مواقع بنزین سوپر داشته باشد. این مشکل زمانی جدی میشود که ایرانخودرو در دفترچه راهنمای دنا پلاس توربو شارژ ریختن انواع اکتان و مکمل را در باک ممنوع کرده است!
در جدول زیر میتوانید قیمت برخی از قطعات یدکی دنا پلاس توربو را مشاهده کنید: (قیمتها بهصورت تقریبی اعلام شده است)
نام قطعه | قیمت |
چراغ جلو | ۲.۴ میلیون تومان |
چراغ عقب | ۱.۶ میلیون تومان |
کمکفنر جلو | ۷۰۰ هزار تومان |
کمکفنر عقب | ۵۰۰ هزار تومان |
رادیاتور آب | ۸۰۰ هزار تومان |
لنت جلو | ۳۲۰ هزار تومان |
لنت عقب | ۲۰۰ هزار تومان |
جمعبندی
دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی باوجود همه نقص و کاستیها خودرویی پرقدرت و مناسب برای استفاده خانوادگی است و به نظر نمیرسد در این رده قیمتی خودروی چینی بهتر از آن وجود داشته باشد. حتی از نظر من نگارنده دنا پلاس توربو ۶ دنده انتخاب بسیاری بهتری و باارزشتری نسبت به تارا دندهای محسوب میشود.
در جدول زیر نیز برخی از مزایا و معایب دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی آورده شده است:
مزایای دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی | معایب دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی |
طراحی هماهنگ و نسبتاً زیبا | عدم وجود ESP |
گیربکس ۶ سرعته دستی | ترمزهای ضعیف |
شتاب و کشش بسیار مناسب | صدای تعویض دندهها |