جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

توسعه گرایی به جای توصیه پذیری/ سه چالش خودرویی پیش روی دولت آینده

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در این یادداشت نوشت: سه چالش خودرویی که دولت آینده باید به صورت فوری فکری به حال آنها کند عبارتند از: شیوه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز، تنظیم بازار و تعیین تکلیف کردن بحث واردات. دولتمردان سیزدهم باید برنامه خود را برای سه چالش یاد شده به صورت شفاف بیان کنند.

 اصرار بر سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری به نوعی تبدیل به پاشنه آشیل شرکت‌های خودروساز شده و به آنها اجازه نمی‌دهد تا تولید سودآور را در برنامه داشته باشد. تولید با ضرر سبب شده تا شرکت‌های خودروساز تا پایان آذر سال گذشته حدود 43 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صورت‌های مالی خود به ثبت برسانند. از این میزان زیان انباشته، 16 هزار میلیارد تومان آن در بازه زمانی یاد شده تولید شده است.

بنابراین حل چالش قیمتی و پیدا کردن جایگزین برای سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری باید مورد توجه دولتمردان آینده قرار گیرد. بی‌تردید تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو به تنظیم بازار نیز کمک می‌کند. در حال حاضر شاهد هستیم که از یک طرف تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد و از طرف دیگر پولی که باید به جیب خودروسازان برود به حساب دلالان واریز می‌شود؛ بنابراین دولت آینده باید با تدوین برنامه‌ای به سمت تنظیم بازار خودرو حرکت کند تا این نامتعادلی جای خود را به تعادل دهد. بحث واردات نیز جز آن دسته اولویت‌هایی است که در دولت آینده باید به سرعت تعیین تکلیف شود. 

دولتمردان سیزدهم باید قفل را از در واردات خودرو به کشور بردارند و اجازه دهند تا این مسیر مسدود بار دیگر بازگشایی شود. در کنار تدوین برنامه فوری برای سه چالش یاد شده، دولت آینده باید تکلیف خود را با بحث خصوصی‌سازی و همچنین نحوه توسعه صنعت خودرو به طور شفاف مشخص کند. این دست چالش‌ها به‌رغم اینکه گریبان صنعت خودرو را گرفته‌اند اما جز چالش‌های فوری محسوب نمی‌شوند و دولت آینده می‌تواند بعد از روی کار آمدن نیز با تدوین برنامه‌های بلندمدتی به سمت حل آنها حرکت کند.

چنانچه خصوصی‌سازی در خودروسازی کشور اتفاق بیفتد دیگر دولت امکان دخالت در این صنعت را ندارد. دخالت‌های دولتی سبب شده تا صنعت خودرو به جای توسعه‌گرایی به سمت توصیه‌پذیری حرکت کند. مدیران خودروساز به جای اینکه بر اساس عملکردشان در ارتباط با نحوه سودآوری شرکت تحت مدیریت خود ارزیابی شوند براساس میزان حرف شنوی ارزیابی شده و به‌رغم زیان ده بودن شرکت تحت مدیریت خود همچنان عنان کار را در دست دارند. بی‌تردید با این شیوه مدیریت، صنعت خودروی کشور از باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار