قطعات خودرو

نگاه صادرات‌محور را جایگزین نگاه به بازار داخل کنید

قطعات تارا

فربد زاوه ، کارشناس خودرو در این یادداشت می نویسد: در حال حاضر شعارهایی مانند خودکفایی و اولویت دادن به تولید داخل به جای واردات همانند زنجیری به دست و پای صنعت خودرو بسته شده و امکان هر گونه حرکت توسعه‌ای را از این صنعت سلب کرده است. دولتمردان آینده باید این نگاه شعارزده را با نگاه واقع‌بینانه تعویض کنند. چنانچه این اتفاق بیفتد گام بلندی برای حل چالش‌های موجود در صنعت خودرو برداشته شده است.

در کنار تغییر نگاه دولتمردان سیزدهم و فاصله گرفتن آنها از شعارزدگی، مسائلی مانند حذف فرآیندها و مقررات پیچیده برای تولید و حذف شیوه پراشتباه قیمت‌گذاری دستوری باید مدنظر قرار گیرد. کوتاه‌ترین مسیر برای حل چالش‌های فعلی صنعت خودرو عمل کردن به مکانیزم بازار آزاد است. به‌رغم مخالفت‌هایی که در سیاست‌های کلان کشور با این شیوه می‌شود باید قبول کنیم که تنها از مسیر اجرای مکانیزم بازار آزاد است که فرصت‌های برابر در تولید، توزیع و فروش پدید می‌آید.

بحث نگاه صادرات‌محور در تولید محصولات نیز از دیگر مسائلی است که در سال‌های گذشته چندان به آن پرداخته نشده است. تنها در دوره بعد امضای توافق‌نامه برجام تا حدودی در حد حرف به صادرات از حوزه خودرو توجه شد اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد. دولتمردان آینده باید تلاش کنند تا هر چه زودتر نگاه صادرات‌محور را جایگزین نگاه به بازار داخل کنند. تا زمانی که خودروسازان برای بازار داخل تولید کنند صنعت خودرو آن‌طور که باید و شاید روی توسعه را نخواهد دید و در بهترین حالت طی یک دوره کوتاه با یک بازار اشباع روبه‌رو خواهد شد. در کنار حرکت به سمت بازارهای بین‌المللی و جا انداختن نگاه صادرات‌محور دولتمردان آینده باید به سمت حل چالش‌های بین‌المللی نیز حرکت کنند زیرا تا زمانی که چالش‌های بین‌المللی رفع نشود، امکان تعامل با فضای بین‌المللی مهیا نمی‌شود و تا زمانی که نتوانیم به تعامل با فضای بین‌المللی فکر کنیم خبری از نگاه صادرات‌محور نخواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *