به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از مدتها، اعلام آمار مربوط به تولید خودرو را از سر گرفت، آماری که نشان از رشد تیراژ غولهای جادهمخصوص در دو ماه ابتدایی امسال دارد.
اعلام آمار تولید خودروسازان کشور به عنوان روالی عادی سالها ادامه داشت، اما در مقطعی از دوران تحریم به بعد، وزارت صمت تصمیم به حبس آمار مربوطه به علاوه گزارشهای مربوط به کیفیت خودروها گرفت. در این مدت، گزارشهای ارسالی از سوی خودروسازان به بورس، ملاک رسانهها برای تحلیل و بررسی روند تولید قرار میگرفت که معمولا نیز با آمارهایی که وزارت صمت به صورت کلی (نه با جزئیات) اعلام میکرد، تفاوت داشت. حالا با توجه به ازسرگیری اعلام آمار تولید خودروسازان از هفته گذشته، به نظر میرسد صمتیها قصد دارند روند قبلی (ارائه جزئیات تولید ماهانه خودروسازان) را در پیش بگیرند.
اما بنابر گزارشی که وزارت صمت اعلام کرده و مربوط به دو ماه ابتدایی امسال است، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع طی بازه زمانی موردنظر ۱۳۵هزار و ۱۹۵ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندهاند. این تیراژ سبب شده ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد تولید را تجربه کنند.
این رشد در حالی است که غولهای جادهمخصوص نتوانستهاند مطابق با برنامه وزارت صمت پیش بروند. این موضوع البته تا حدی با تعطیلی حدودا ۱۵روزه خودروسازان در نیمه نخست فروردین در ارتباط است، اما همه ماجرا نیست. طبق برنامهریزی وزارت صمت، بناست طی امسال بین یکمیلیون و ۶۰۰هزار تا یکمیلیون و ۸۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید برسد که اگر حد وسط را در نظر بگیریم، باید چیزی حدود یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه محصول در ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو تولید شود. این آمار البته با در نظر گرفتن تولید خودروسازان بخش خصوصی است، بنابراین سهم ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از برنامه تولید امسال کمتر از ۷ /۱میلیون دستگاه است. اگر فرض کنیم سهم خودروسازان بزرگ از برنامه موردنظر مثلا یکمیلیون و ۵۰۰هزار دستگاه باشد، باز هم غولهای جادهمخصوص نتوانستهاند در دو ماه نخست امسال مطابق با برنامه کلی پیش بروند. سه خودروساز بزرگ کشور اگر بناست هدف تولیدی مدنظر وزارت صمت را محقق کنند، باید به طور میانگین ماهی ۱۲۵هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند. اگر کل سال را به شش بازه زمانی دوماهه تقسیم کنیم، خودروسازان بزرگ کشور باید در هر یک از این بازهها به طور متوسط ۲۵۰ هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند. این در حالی است که کل تولید دو ماه نخست سال جاری در ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو کمی بیش از ۱۳۵هزار دستگاه بوده. این آمار نشان میدهد خودروسازان در دو ماه نخست امسال نزدیک به ۱۱۵هزار دستگاه از برنامهریزی وزارت صمت عقب ماندهاند. به عبارت دیگر، آنها ۵۴درصد از برنامه تولید متوسط دوماهه خودرو را محقق کردهاند.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که خودروسازان تقریبا نصف فروردین را به دلیل تعطیلات نوروزی از دست دادهاند. از همین رو توان تولید ماهانه خودروسازان حداقل دوبرابر رقمی است که در فروردین ثبت شده است. با توجه به این موضوع، میتوان ادعا کرد که خودروسازان بزرگ کشور در صورت فراهم بودن شرایط لازم و کافی، توانایی تولیدی بیش از آنچه در پایان اردیبهشت ثبت شده را دارند.
غولهای جادهمخصوص در فروردین امسال تقریبا ۵۴هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، بنابراین با کسر این عدد از کل تیراژ دوماهه، آمار تولید اردیبهشت خودروسازان به بالای ۸۰هزار دستگاه میرسد. با دو برابر کردن این عدد، توان تولید خودروسازان در یک بازه زمانی دوماهه به بالای ۱۶۰هزار دستگاه میرسد که باز هم از متوسط ۲۵۰هزار دستگاه، حدود ۹۰هزار دستگاه کمتر است. اگر فرض کنیم خودروسازان بزرگ کشور در هر یک از پنج بازه زمانی دوماهه باقیمانده، به طور متوسط ۱۶۰هزار دستگاه تولید داشته باشند، تا پایان امسال ۸۰۰هزار دستگاه محصول دیگر را به تولید خواهند رسید. با افزودن ۱۳۵ هزار دستگاه خودروی تولیدی در دو ماه ابتدایی امسال به این ۸۰۰هزار دستگاه، کل تولید خودروهای سواری در ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در سال ۱۴۰۲، به یکمیلیون دستگاه نیز نخواهد رسید. بنابراین غولهای جادهمخصوص با کسری ۵۰۰هزار دستگاهی (در حوزه سواریها) نسبت به برنامهریزی وزارت صمت روبهرو خواهند بود. اگر خودروسازان میخواهند برنامه مدنظر وزارت صمت را محقق کنند، باید در ۱۰ ماه باقیمانده از سال بالغ بر یکمیلیون و ۳۵۰هزار دستگاه محصول دیگر را به تولید برسانند. بنابراین آنها باید به طور متوسط در هر ماه تولیدی ۱۳۵هزار دستگاهی (یعنی به اندازه تیراژ دو ماه نخست امسالشان) داشته باشند.