به گزارش قطعات خودرو به نقل از به گزارش سایپانیوز، فرق بین نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در اروپا با آمریکا در این است که مشتری در اروپا به نمایندگی می رود تا خودروای را بر اساس بودجه و نیازهایش سفارش بدهد در حالی که تا به حال در آمریکا مردم به نمایندگی مراجعه می کردند و خودروی جدیدی را همان جا خریده و به منزل می بردند اما این وضع بعد از شیوع جهانی کرونا و کمبود تراشه تغییر کرده است.
مقاله ای در همین زمینه در وبسایت اکسیوس منتشر شده که در آن بازده و اثربخشی شیوه اروپایی ها را بالاتر می داند هر چند شاید همه مشتریان در آمریکا از این شیوه هیجان زده نشوند. اما واقعیت این است که در روش اروپایی، هم خودروساز و هم نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش به خوبی می دانند که مشتریان چه می خواهند و بودجه آنها به چه امکاناتی می رسد. اما خیلی از مشتریان در آمریکا ترجیح می دهند که آن چه در نمایندگی می یابند که تا حدودی با خواسته های آنها مطابقت دارد همان جا بردارند و ببرند.
به نظر می رسد که خودروسازان آمریکایی هم از این روش سفارش گذاری بیشتر استقبال می کنند، مخصوصاً شرکت خودروسازی فورد. در مقاله منتشر شده توسط اکسیوس از جیم فارلی Jim Farley مدیر عامل فورد این گونه نقل قول شده است: «شما حتی نمی توانید تصور کنید… چقدر تا به حال پول هدر می دادیم—باید حدس می زدیم چه مخلوطی از آپشن ها را در یک محصول جدید داشته باشیم.» فارلی این موضوع را در جمع سرمایه گذاران و سهامداران در ماه اکتبر سال 2021 زده بود. شاید به همین دلیل است که فورد برای کسانی که از قبل سفارش خودرو می دهند 1000 دلار تخفیف قائل می شود.
تا به حال هم فورد به طور موفقیت آمیزی به مشتریان مک-ایی Mach-E آموزش داده است که چه طور برای خرید خودروی مورد علاقه خود در نمایندگی سفارش گذاری کنند. وبسایت اکسیوس مدعی است چنین کاری از این رو ممکن است که تقاضا برای خودروهای کراس اُور موستانگ چهار در تمام برقی بسیار بالا است.
آن چه اکسیوس به آن اشاره نکرده این است که پیش فروش خودرو انواعی از اهرم ها را در اختیار خودروساز و نمایندگی قرار می دهد. در مقایسه با روش قبلی که مشتری به نمایندگی می رفت و با خودرو برمی گشت، روش سفارش گذاری قدرت چانه زنی را از مشتری می گیرد. برخی هم افزایش متوسط قیمت خودرو در سال گذشته در بازار آمریکا را نتیجه همین روش جدید و سفارش گذاری برای خرید خودرو می دانند.
میشل کربس Michelle Krebs از شرکت مشاوره ای کاکس اتومتیو Cox Automotive هم آب سردی روی این همه اشتیاق برای روش سفارش گذاری خرید خودرو می ریزد و می گوید اگر می بینید مردم از روش پیش-خرید یا سفارش گذاری استقبال کرده اند «وضعیت غیرمتعارف کنونی» است و مردم این قاره [آمریکا] تا ابد با این روش همراه نمی شوند. در بازار آزاد، شبکه های نمایندگی و خودروسازانی برنده اند که مطابق ترجیحات مشتری تولید کنند و به جای ایجاد یک نرمال جدید، به همان نرمال جا افتاده بازگردند.
اکسیوس هم اذعان دارد که این شیوه فروش به سبک اروپایی ها و از طریق سفارش گذاری تا به حال چند بار امتحان خود را پس داده و در بازار آمریکا موفق نبوده است. ممکن است در برخی از شرایط و موقعیت ها، روش مناسبی باشد اما به طور کلی بعد از مدتی مردم همان روش داشتن حق انتخاب در بازار آزاد را برمی گزینند و از روشی استقبال خواهند کرد که بتوانند خودروای را بخرند که همان جا می توانند به خانه ببرند.