به گزارش قطعات خودرو به نقل از صمت،در هفته گذشته، رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متاسفانه در برخی صنایع بهویژه درصنعت خودروسازی به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشانکردند: اگر باوجود فضای حمایتی از تولید داخل، بهجای ارتقای کیفیت، قیمتها افزایش یابد، مسئله بدی است، زیرا همه حمایتهای دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابتهای خارجی، عملا منجر به بالا رفتن نرخ شده، این در حالی است که صنعت خودروسازی از بالاترین سطح حمایتها برخوردار بوده است.
مراقبتهای لازم در خودروسازان ما وجود ندارد
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران به ایرنا گفت: در تولید یک سازه با استحکام مناسب، سه عامل طراحی هندسی، مواد بهکار رفته و روش ساخت بسیار مهم است. امروز در هندسه سازههای به کار رفته در خودروها بهویژه محصولات خانواده پژو از یک معماری استفاده میشود که مربوط به چند دهه قبل است و از استحکام لازم برخوردار نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در موضوع مواد، امروز در جهان از مواد با استحکام بالا استفاده میشود، اما موادی که در ایران بهکار میرود برای پوسته بیرونی خودرو است که نرم بوده و شکلدهی آن راحت است. بهطور مثال ورقهای فولادی که در تولید خودرو بهکار میبریم دارای «تنش تسلیم» (شاخصی برای بیان استحکام کششی بدنه) حدود ۱۹۰ مگاپاسکال است، این در حالی است که این رقم در خودروسازان جهانی تا هزار و ۵۰۰ مگاپاسکال است.
خلخالی همچنین با اشاره به روشهای ساخت مورد استفاده خودرو در ایران، یادآور شد: از شیوههایی همچون پرس داغ یا «جوش تیلور» که در خودروسازی جهان معمول است، در کشورمان استفاده نمیشود.
وی تصریحکرد: وقتی انحصار در خودروسازی کشور وجود دارد و مردم برای خرید همین محصولات بیکیفیت تولیدی صف میکشند و هیچ نهادی نظارت لازم را بر کیفیت ندارد، خودروسازان و قطعهسازان نیز نیازی به ارتقای فناورانه خود و استفاده از شیوههای جدید نمیبینند. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به خصوصی بودن قطعهسازان و در مقابل دولتی بودن خودروسازان، گفت: در حالی که طبق موازین شرعی ما، اموال دولتی جزو بیتالمال است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد، شاهدیم مراقبتهای لازم در خودروسازان ما وجود ندارد.
وی به رفتوآمدهای سیاسی بهویژه در انتخاب مدیران در خودروسازیهای کشور انتقاد کرد و افزود: امروز شاهدیم ۳۰ درصد هیات مدیره ایرانخودرو را قطعهسازان تشکیل میدهند و طبیعی است منافع خودشان را در اولویت قرار بدهند. وی گفت: برخی قطعهسازان بزرگ، همه نوع قطعات خودرو را تولید میکنند که نشان میدهد آنها از رانتی برخوردار بودهاند که توانستهاند فضا را برای خود انحصاری کرده و سایر قطعهسازان را از این بازی رقابتی خارج و نظارت خود را بر خودروساز تحمیل کنند.
خودروساز در بازار انحصاری هیچ تلاشی نمیکند
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: گلایه صریح رهبر معظم انقلاب از کیفیت خودروهای داخلی را باید بهمنزله اتمام حجت ایشان بهعنوان مدافع جان و مال مردم با خودروسازان تلقی کرد و بدیهی است همه ارکان نظام در برخورد با خودروسازان آن را مد نظر قرار خواهند داد.
اردشیر مطهری در گفتوگو با ایسنا درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره کیفیت پایین خودرو و کالاهای ساخت داخل بیان کرد: رهبر معظم انقلاب شعار امسال را «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها»، شعار سال ۹۹ را «جهش تولید» و شعار سال ۹۸ را «رونق تولید» تعیین کرده بودند؛ بنابراین رشد، شکوفایی، بهرهوری بیشتر و جلب رضایت مصرفکنندگان مورد توقع بود که متاسفانه وضعیت تولید بهویژه در بخش کیفیت و نرخ در همه این سال انتقاد اکثریت مردم، کارشناسان و حتی مسئولان را در پی داشته است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس زیان انباشته، قیمتگذاری دستوری، مدیران ناکارآمد و انحصاری بودن تولید خورو، وجود مافیا، سیاسی شدن صنعت خودرو و تامین منافع برخی از سیاسیون از طریق این صنعت، تحریمها و حمایت بیاندازه دولتها از دو خودروساز کشور را از جمله معضلات و علل ناکارآمدی این صنعت و کیفیت پایین خودرو در کشور قلمداد کرد و در تبیین نقش مخرب، بازدارنده و فسادآلود قدرت مافیا در این بخش، عنوان کرد: مافیای خودرو در طول ۴۰ سال گذشته همواره مانع اجرای تصمیمات درست، منطقی و تحولآفرین به نفع مصرفکنندگان در این صنعت شده است.
مطهری با بیان اینکه خودروسازی تقریبا دولتیترین صنعت کشور است، بیان کرد: این رویه را سبب کاهش و حتی بیمعنی شدن فضای رقابت میدانم.
وی درباره نقش مخرب انحصاری بودن تولید خودرو در کشور گفت: وقتی خودروساز مطمئن باشد مردم مجبورند خودرو تولیدی را با هر نرخ و هر مشخصات فنی و رفاهی که او ارائه دهد بخرند، تلاشی برای ارتقای محصولات خود نخواهد کرد؛ از این رو هماکنون خودروهایی در کشور تولید میشوند که بیش از ۲ دهه از حضورشان در بازار میگذرد و اگر نمونه جدیدشان را با نمونه اولیه تولید شده مقایسه کنید، پیشرفت محسوس و قابلقبولی در تولید آن مشاهده نمیشود.
نماینده مردم گرمسار و آرادان با اشاره به وارد شدن ضرر مالی و جانی ناشی از این وضعیت به مصرفکنندگان خودروهای داخلی که مجبورند در یک فضای انحصاری خودروهای با کیفیت نامناسب و گران خریداری کنند، یادآور شد: سخنان سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کل کشور بهعنوان کارشناس در امر خودرو و تصادفات، خطاب به خودروسازان مبنی بر اینکه «قیمت خودرو خارجی را از مردم دریافت میکنید اما خودرو ناایمن و ارابه مرگ بهدست آنها میدهید» را باید نشانه عمق فاجعه در صنعت خودروسازی قلمداد کرد که نیازمند ورود دادستان بهعنوان مدعیالعموم در برخورد با خودروسازان متخلف است.
سخن پایانی
امروز مقولهای بهعنوان «رضایت مشتری» و «مشتریمداری» بهطور کامل فراموش شده و حتی در موضوعی مثل «خدمات پس از فروش» که اتفاقا هیچ ربطی به تحریمها نیز ندارد، موجی از نارضایتی را شاهدیم. مدافعان ایجاد بازار رقابتی برای خودرو معتقدند حمایت از خودروسازان با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۶ به کشور بهبهانه نبود ارز اجرایی شد و با اجازه یافتن خودروسازان داخلی به ساخت و فروش خودروهای مونتاژی که چیزی بیشتر از سفت کردن پیچ و مهرههای قطعات وارداتی نبود، ادامه یافت، این در حالی است که خودروهای یادشده با قیمتهای گزاف و گاه چند برابر نرخ جهانی به فروش میروند؛ خروجی صنعتی که ادعا میشود امروز گرفتار مشکلات شدید نقدینگی است و محصولات خود را با زیان میفروشد و بر این اساس همواره نیازمند کمکهای دولتی است.