به گزارش قطعات خودرو به نقل از همشهری آنلاین ، وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی اعلام کرد که سال گذشته تنها ۱۲هزار و ۳۹۶ دستگاه خودروی دوگانهسوز سواری در کشور به تولید رسیده است. یعنی نسبت به سال ۹۹ افت ۵۰ درصدی تولید. البته این دوگانهسوزها محصول شرکت خودروسازی ایرانخودرو بود و سایر خودروسازیهای کشور محصولی دوگانهسوز تولید نکردند.
البته سال گذشته رئیسجمهور از ایرانخودرو بازدیدی سرزده کرد و دستوراتی داد. این دستورات برای ارتقای کیفیت و پیشرفت صنعت خودروسازی بود که خودروسازان موظف هستند آنها را اجرا کنند. برای مثال شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد تولید برخی محصولات خود را در سال ۱۴۰۱ متوقف و خودروی جایگزینی به بازار عرضه میکند.
ایرانخودرو نیز اعلام کرد که دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ را در سال ۱۴۰۱ از خط تولید خارج میکند. ایرانخودرو همچنین از تولید هفت خودروی جدید و فیس لیفت برای جایگزینی محصولات خود خبر داد. اما کارشناسان معتقدند که تحقق وعده تولید و عرضه هفت خودروی جدید بسیار دشوار است و در نهایت این خودروساز تا پایان سال میتواند سه خودرو تولید و به بازار عرضه کند.
تاثیری در بازار دارد؟
اما آیا توقف تولید خودروهای دوگانهسوز باعث گران شدن آنها میشود؟
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران در گفتگو با تجارتنیوز گفت: به طور کل در هر کالایی که در بازار عرضه آن کاهش یا متوقف شود، اختلاف و افزایش قیمتی پیدا میکتد.
او توضیح داد: هنگامی که تعداد یک محصول در بازار کم باشد، فروشنده آن محصول را به خریداری میفروشد که بالاترین قیمت را بپردازد. در نتیجه ممکن است خودروهایی که تولید آن کم و یا متوقف باشد مسیر افزایشی را در پی بگیرد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران ادامه داد: از آنجا که خودرو در کشور یک کالای ضروری است احتمال نوسان قیمتی آن بیشتر از سایر کالاها است.