پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 18 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

دو مانع ورود خودروی کارکرده

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : در حالی‌که بیش از پنج‌ماه از صدورمجوز ورود خودروهای کارکرده از سوی مجلس می‌گذرد ، اما هنوز آیین‌نامه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده است. تامین ارز و ارائه خدمات پس از فروش دو مانع بزرگ در این زمینه است. در بسیاری از کشورها، نمایندگی خودروسازان به ارائه خدمات پس از فروش کارکرده‌ها می‌پردازند حال آنکه در ایران بعد از توقف واردات، بسیاری از نمایندگی‌ها منحل شده‌اند.

 

ایرانی‌ها در حالی چشم‌انتظار ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هستند که کسب اطلاع «دنیای اقتصاد» از واردکنندگان و همچنین اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد این پروژه به‌نوعی به بن بست خورده است.جدا از صحبت‌های دو روز پیش وزیر صمت مبنی بر چالش ارزی واردات خودروهای کارکرده، فعالان عرصه واردات نیز می‌گویند سیاستگذار به این نتیجه رسیده که این طرح – واردات خودروهای دست‌دوم – از جنبه‌های مختلف، به‌خصوص نحوه ارائه خدمات پس از فروش، پختگی لازم را ندارد.

یک فعال واردات خودرو که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: مسوولان وزارت صمت به این نتیجه رسیده‌اند که طرح واردات خودروهای کارکرده طرحی است ناپخته و همین موضوع اعلام آیین‌نامه مربوطه را به تاخیر انداخته است. وی با بیان اینکه بعید است آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده حتی تا پایان امسال نیز ابلاغ شود، افزود: ظاهرا دولت از ارسال الحاقیه قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس (واردات خودروهای کارکرده) پشیمان شده، زیرا به این نتیجه رسیده که مدیریت آن، به‌خصوص از جنبه ارائه خدمات پس از فروش، سخت است و به‌اصطلاح دردسر دارد. این فعال واردکننده تاکید کرد: به جز مساله کمبود ارز، چالش بزرگ دیگری که سیاستگذار در مسیر واردات خودروهای کارکرده با آن روبه‌روست، خدمات پس از فروش است؛ وزارت صمت در حال حاضر با این پرسش بسیار مهم مواجه است که تکلیف خدمات پس از فروش خودروهای دست‌دوم خارجی چیست؟

به گفته وی، ظاهرا در طرح اولیه واردات خودروهای کارکرده، پیش‌بینی لازم بابت مساله خدمات پس از فروش این خودروها نشده و از همین رو وزارت صمت به‌نوعی از این طرح پشیمان شده است. با توجه به اظهارات این فعال عرصه واردات، باید صحبت‌های اخیر وزیر صمت را نیز مبنی بر وجود چالش ارزی بر سر راه واردات خودروهای دست‌دوم اضافه کرد. عباس علی‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اعلام و ابلاغ نمی‌شود، گفته که «در مورد واردات خودروی کارکرده، نگرانی‌‌هایی برای تخصیص ارز وجود دارد». وی البته با بیان اینکه ممکن است واردات خودروهای کارکرده سبب افزایش مطالبات ارزی شود، گفته که «باید از ارز‌های با منشأ خارجی برای واردات دست‌دوم‌ها استفاده کرد و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است».

 

 

با توجه به اظهارات وزیر صمت و فعالان عرصه واردات، مشخص می‌شود که ورود خودروهای دست‌دوم به کشور در حال حاضر حداقل با دو چالش و شاید مانع اصلی مواجه است؛ یکی کمبود ارز و دیگری بلاتکلیفی خدمات پس از فروش. درباره مساله «ارز» صحبت‌های زیادی طی تقریبا یک سال و نیم گذشته و پس از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو توسط رئیس‌جمهور در اسفند ۱۴۰۰، منتشر شده است. خلاصه این اظهارات این است که ارز لازم و کافی برای اختصاص به واردات خودرو – چه نو و چه کارکرده – وجود ندارد. این چالش سبب شده واردات خودروهای نو با وجود گذشت بیش از یک سال از ابلاغ آیین‌نامه مربوطه، همچنان بسیار کند پیش برود و از سوی دیگر، سیاستگذار را بابت اجرایی شدن واردات دست‌دوم‌ها مردد کند.

 

مساله «ارز» با توجه به شرایط خاص کشور (قرار داشتن در تحریم که سبب تنگ شدن کانال‌های ورود ارز به کشور شده) فعلا موضوعی ادامه‌دار است، هرچند ممکن است در صورت موافقت بانک مرکزی با استفاده از ارز با منشأ خارجی، این چالش تا حدی کمرنگ شود. اما جدا از مساله ارز، گویا در حال حاضر مساله مهم دیگر درباره واردات خودروهای کارکرده، ارائه خدمات پس از فروش به این خودروهاست. این موضوع از همان ابتدای مطرح شدن بحث واردات خودروهای کارکرده نیز مطرح بود و بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کردند ابتدا باید تکلیف این «خدمات» را روشن کرد. به نظر می‌رسید وزارت صمت در آیین‌نامه پیشنهادی خود به دولت، موضوع خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده وارداتی را حل کرده باشد؛ اما طبق آنچه فعالان عرصه واردات می‌گویند، ظاهرا این چالش هنوز رفع نشده است.

 

اهمیت خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده به حدی است که در کنار مساله ارز، به مانعی بزرگ بر سر راه اجرایی شدن واردات کارکرده‌ها تبدیل شده است. این امکان وجود داشت که سیاستگذار در راستای جلب نظر افکار عمومی، آیین‌نامه واردات کارکرده را ابلاغ می‌کرد و مقداری هرچند اندک ارز نیز به آن اختصاص می‌داد تا ورود دست‌دوم‌های خارجی وارد فاز اجرایی شود. حالا اما مشخص می‌شود مساله خدمات پس از فروش به حدی اهمیت دارد که دست سیاستگذار را برای اعلام و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بسته است.  بنابراین اگر مساله خدمات پس از فروش حل نشود، سیاستگذار احتمالا ریسک نکرده و آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را فعلا ابلاغ نخواهد کرد.

 

«خدمات پس از فروش خودرو» در همه جای دنیا از اهمیت فراوانی برخوردار است و خودروسازان و قطعه‌سازان نیز درآمد هنگفتی از این ناحیه دارند. در مورد خودروهای دست‌دومی که قرار است به ایران بیایند، اهمیت خدمات پس از فروش بسیار بیشتر است. این خودروها چند سال از عمرشان گذشته و هر چند هم گفته شود از کیفیت بالایی برخوردار هستند، به‌هر‌حال نیاز به دریافت خدمات خواهند داشت. به عنوان مثال، این خودروها مانند هر خودروی دیگری ممکن است دچار سانحه و تصادف شده و نیاز به تعمیرات و لوازم یدکی پیدا کنند؛ اینجا علاوه بر تعمیرگاه تخصصی، نیاز به قطعات هم وجود دارد و بنابراین باید جایی باشد تا این خدمات را ارائه دهد. از همین رو سیاستگذار واردات خودروهای دست‌دوم را بدون تعیین‌تکلیف مساله خدمات پس از فروش آنها، ریسک بزرگی می‌داند؛ هم برای خود که باید پاسخگوی مصرف‌کنندگان باشد و هم برای مشتریان دست‌دوم‌های خارجی.

چالشی که می‌توانست نباشد

اما چالش خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده وارداتی که قرار است به ایران بیایند، این پرسش را ایجاد کرده که در دیگر کشورها این چالش را چگونه حل کرده‌اند؟ بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد کشورهایی که از خودروهای دست‌دوم خارجی استفاده می‌کنند، شرط خاصی برای خدمات پس از فروش (در پروسه واردات) قائل نیستند، زیرا خیالشان بابت تامین این خدمات از ناحیه شرکت‌های خارجی فعال (در این کشورها) راحت است. به عبارت بهتر، در این کشورها خدمات پس از فروش به خودروهای دست‌دوم از ناحیه شرکت‌های خارجی حاضر (در کشورهای موردنظر) ارائه می‌شود.

 

به عنوان مثال، وقتی کشوری مانند مکزیک از محصولات کارکرده رنو، جنرال موتورز یا بنز وارد می‌کند، نمایندگی‌های همین شرکت‌ها که در این کشور حاضر هستند، خدمات پس از فروش لازم را به مشتریان مدل‌های کارکرده متعلق به خود ارائه می‌دهند. بنابراین یک مشتری مکزیکی که مثلا از یک جنرال موتورز وارداتی کارکرده استفاده می‌کند، خدمات پس از فروش موردنیاز خود را از نمایندگی این شرکت در مکزیک دریافت می‌کند. در واقع نمایندگی جنرال موتورز در مکزیک، خود را متعهد به این می‌داند که علاوه بر مشتریان خودروهای نو و آنهایی که از بازار داخلی این کشور محصولات جنرال موتورز را می‌خرند، به مشتریان خودروهای دست‌دوم وارداتی نیز خدمات پس از فروش را ارائه دهد.

 

با توجه به این قاعده، طبعا خودروسازان خارجی که در ایران حضور داشتند نیز می‌توانستند خدمات پس از فروش لازم را به خودروهای کارکرده‌ای که قرار است راهی کشور شوند، ارائه کنند. با‌این‌حال مساله اینجاست که سیاستگذار پنج سال پیش و با ممنوع کردن واردات خودرو، عملا حکم به نابودی آنها داد. از طرفی، حاشیه‌هایی که برای فعالان عرصه واردات ایجاد شد (محاکمه و بازداشت برخی فعالان عرصه واردات خودرو) نیز به نوبه خود چشم برخی را برای سرمایه‌گذاری یا ورود دوباره به عرصه واردات خودرو ترساند. از همین رو در حال حاضر از شرکت‌های بسیاری که به عنوان نماینده رسمی یا غیررسمی برندهای خارجی در کشور فعالیت دارند و خدمات فروش و پس از فروش ارائه می‌کنند، خبری نیست.

 

به عنوان مثال، نمایندگی‌های – رسمی یا غیررسمی – مرتبط با شرکت‌هایی مانند رنو، نیسان، هیوندایی، کیا و حتی امثال بنز، بی‌ام‌و و پورشه در ایران حضور داشتند و خدمات فروش و پس از فروش را به خودروهای موردنظر ارائه می‌دانند. به نظر می‌رسد اگر این شرکت‌ها همچنان فعال بودند، دست سیاستگذار برای واردات خودروهای دست‌دوم به‌نوعی باز بود، زیرا می‌توانست روی آنها بابت ارائه خدمات پس از فروش به دست‌دوم‌های وارداتی حساب باز کند.

 

پیشنهاد واردکنندگان خودروی کارکرده به صمت

در این مورد اتفاقا فعالان عرصه واردات به سیاستگذار پیشنهاد داده‌اند که اگر همچنان میل به واردات دست‌دوم‌ها دارد، بهتر است فاز اول این پروژه را به خودروهایی اختصاص دهد که در گذشته امکان ارائه خدمات پس از فروش آنها وجود داشته و هنوز هم دارد. یکی از فعالان عرصه واردات به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم واردات کارکرده‌ها به مدل‌هایی که در حال حاضر نمایندگی مادر آنها در کشور فعال است، اختصاص یابد.

 

به گفته وی، اگر واردات خودروهای کارکرده محدود به شرکت‌هایی شود که در دور جدید واردات مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، چالش خدمات پس از فروش تا حد زیادی حل خواهد شد. این فعال واردکننده تاکید می‌کند: در صورت اعمال این محدودیت، واردات کارکرده‌ها با تایید نمایندگی‌های حاضر در کشور انجام خواهد شد؛ این نمایندگی‌ها علاوه بر اینکه سوابق تعمیراتی و تصادفات و سوانح خودروهای کارکرده را بررسی می‌کنند، خدمات پس از فروش لازم را نیز به خودروهای موردنظر ارائه خواهند داد.به گفته وی، اگر بدون حل مساله خدمات پس از فروش، خودروهای کارکرده خارجی وارد کشور شوند، مشتریان این خودروها با دردسر بزرگی مواجه خواهند شد و ممکن است خودروهایشان به‌اصطلاح زمین‌گیر شوند.

  • تاریخ انتشار : 6 آذر 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 100625
  • برچسب ها : خدمات پس از فروش, خودروسازان, خودرو‌ی کارکرده, صنعت خودرو, قطعات خودرو, واردات خودرو, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=100625
Prevقبلموفقیت در آزمون بین‌المللی تست ایمنی صندلی شاهین
بعدیاولین سری خودرو كراس‌اور DL5 پارس خودرو به مشتریان تحویل داده شدNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

طرح «باهم دور ایران بگردیم» با رضایت ۹۶.۵ درصدی مشتریان به پایان رسید

31 فروردین 1404
ادامه مطلب »

انقلاب در دنیای خدمات پس از فروش:

02 فروردین 1404
ادامه مطلب »

“یادمان شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های قدر؛ شب‌های بازگشت به خدا و راهیابی به حقیقت”

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

تصمیمات بدون پشتوانه مدیران

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

توان مشورتی بخش خصوصی گره گشایی از کلاف خصوصی سازی صنعت خودرو

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
کوشاخودرو؛ رتبه نخست خدمات فروش خودرو در سال ۱۴۰۳
پویش «نه به تصادف»؛ حرکت ملی برای کاهش حوادث جاده‌ای
گروه صنعتی ایران‌خودرو از طرح خدمات و امداد نوروزی ۱۴۰۴ رونمایی کرد
افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تهران و چالش‌های ترافیکی
نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو ۱۴۰۴
تحول در صنعت خودرو: از خاطرات مهندس نعمت‌زاده تا پروژه جدید ایران‌خودرو
افزایش تعرفه خودروهای برقی و آینده مبهم این خودروها در سال ۱۴۰۴
مرکز خودرویی مهدوی موتورز: پیشرو در صنعت خودرو در شمال‌غرب کشور
آغاز پیش‌فروش نوروزی خودروهای سایپا با شرایط ویژه
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.