اکثر مردم زمانی که بحث روان و روانکاری اتومبیل به میان میآید به روغن انتقالی و روغن موتورهای خودروهای خود میاندیشند. وظیفهی کاهش اصطکاک، تمیزکاری و خنک نگه داشتن قطعات ماشینالات بر عهدهی هر دو این روانکارها را برعهده دارند.
روغنهای با کیفیت و افزودنهای آن تاثیر مهمی در عملکرد روانکارها دارد. با این حال تا به اینجا تمامی شباهتهای این دو روانکارها به اتمام میرسد. چون در فرمولاسیونها مجموعهای از تفاوتها، خواصهای فیزیکی و فواصل تخلیه موجود است. حتی در این دو نوع روانکارها نیز، برندها، نمرهها و نامگذاریهای گوناگون و متفاوتی نیز موجود است. ضروری است که شما به طور خلاصه به این نکته واقف باشید که اتومبیل شما نیاز به چه چیزی دارد و شما باید چه چیزی را خریداری کنید .
انتقال مایعات بر اساس سازندهی وسیلهی نقلیه، شرایط عملیاتی و نوع انتقال متفاوتی را باهم دارند. در این باره قانون طلایی که وجود دارد این است که به هیچ وجه این مایعات را باهم مخلوط نکنید. به این دلیل که هرگونه ناسازگاری، عوارض جانبی فاجعهآمیز و غیرقابل کنترلی را میتواند روی انتقال داشته باشد.
لغزش چرخ دندهها و چرخ دندهها، خسارات کوتاه مدت این انتقال نادرست محسوب میشود. این در حالی است که آسیبهای این انتقال نادرست با آسیبهای دراز مدت میتواند در انتقال باعث شود که نارسایی فاجعهآمیزی به دنبال بیاورد .
بررسی دلایل کاهش فشار روغن موتور
گزینههای بسیار زیادی برای روغن موتور، در مقایسه با دیگر رونگارهای صنعتی که در بازار موجود است، وجود دارد. این تنوع گزینهها میتواند باعث سردرگمی شما در امر خرید و آنچه خودروی شما نیاز دارد شود. معمولا اغلب افراد همچون دیگر اقلام مصرفی، براساس قیمت، روغن را برای اتومبیل خود انتخاب میکنند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که شما هزینهای را که برای آن پرداخت میکنید، براساس آن بازدهی دریافت خواهید کرد.
بررسی دلایل روغنسوزی موتور خودرو
مهمترین و اصلیترین ویژگی فیزیکی یک روغن صنعتی، ویسکوزیته (غلظت) آن است. مقادیر گوناگون ویسکوزیته، برای روغن موتور قابل دسترس است. شایعترین علت ناسازگاری یک روان کننده با یک ماشین، انتخاب غلظت غلط آن است. به طور مثال اگر روغن انتخاب شده از غلظت کمتری برخوردار باشد میتواند باعث افزایش شدید فرسودگی قطعات را به دنبال داشته باشد. همچنین اگر روان کننده از گرانروی بالاتری از نیاز برخوردار باشد، باعث کمبود جریان روغن و افزایش قطعات شده و در نهایت بازده ماشین الات کاهش چششمگیری مییابد. هر دو این شرایط موجب میشود که در آیندهای نزدیک و در دراز مدت تاثیر منفی زیادی را روی دستگاه داشته باشد .
طول عمر مفید تعیین شده برای روغن موتور، یکی از دلایلیست که غالبا نادیده گرفته میشود. به این نکته توجه داشته باشید که مابین موتورهای دیزلی و بنزین تفاوتهای بیشمار و متفاوتی در فرمول بندی موجود است. این تفاوتها «ویسکوزیته»، «روغن پایه» و «مواد افزودنی» هستند.
مورد دیگری که نیاز به توجه بیشتری دارد، سازگار نبودن روغنهای قدیمی با روغنهای امروزی و مدرن است. اغلب روغنهایی که فروخته میشود از موتورهای مدرن محافظت نکرده و منسوخ شدهاند. این درحالی است که برای فروش این روغنهای منسوخشده هیچ قانونی مبنی برممنوعیت فروش وجود ندارد. در اینجا همه چیز به اطلاعات و آگاهی مصرف کنندگان بستگی دارد تا از روانکارهای نادرست و منسوخ شده در وسایل نقلیه و اتومبیلهای خود استفاده نکنند.