قطعات خودرو

بررسی دلایل کاهش فشار روغن موتور

وقتی چراغ روغن موتور روشن یا در حال چشمک زدن است، به‌ویژه بعد از گرم شدن موتور، از نشانه‌های کاهش فشار روغن موتور است.

سیستم روانکاری موتور خودرو شامل فیلتر، روغن، پمپ، سنسور فشار و خطوط و تجهیزات ارتباطی است. فشار روغن طراحی می‌شود تا روغن را از پایین‌ترین سطوح که همان مخزن روغن است، به بالاترین نقاطی که در موتور وجود دارد برساند تا با روانکاری مناسب، از تماس فلز-  با فلز جلوگیری کند.

موارد زیر ممکن است یکی از دلایل کاهش فشار روغن موتور باشد:

افزایش فاصله بین میلنگ و یاتاقان ها بر اثر سایش (نشانه اولیه یاتاقان زدن موتور)

رقیق شدن روغن به دلیل ورود آب رادیاتور و یا سوخت

کاهش روغن موتور

مقاومت فیلتر روغن در برابر گردش آزادانه روغن موتور

خرابی سنسور روغن موتور

خرابی شیر فشار شکن روغن (در موتورهای اسپرت و تقویت شده)

چرا فشار روغن درموتور کاهش پیدا می‌کند؟

افت فشار روغن در موتور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زمانی که خودرو شما هشدار افت فشار روغن را نمایش می‌دهد آماده باشید که این هشدار می‌تواند بیانگر یک مشکل باشد و یا صرفا یک خطاست و به زودی رفع می‌شود.

به هر حال افت فشار روغن در خودرو شش دلیل اصلی دارد که آن‌ها را در ادامه مرور خواهیم کرد.

راه‌حل کاهش فشار روغن موتور خودرو

در صورتی که نشانه‌های اولیه یاتاقان زدن موتور مشاهده شده است. ابتدا با یکی از موتور شوهای زادو ویتا فلاش و یا توتال فلاش موتور را شستشو داده سپس روغن موتور و فیلتر روغن تعویض و احیاگر ماکزیمم و یا احیاگر وان استیج  به روغن موتور تازه تعویض شده اضافه شود.

در صورتی که موتور یاتاقان زده است از محصول خنثی کننده روغن سوزی موتور استفاده شود.

این محصول با افزایش ویسکوزیته روغن کاهش فاصله یاتاقان و میل لنگ را جبران کرده و با احیاگری که درون خود دارد از وخیم‌تر شدن اوضاع موجود جلوگیری می‌کند.

ورود سوخت به روغن موتور در شرایطی که رینگ پیستون ضعیف و انژکتور دارای مشکل نشتی از نازل و یا پاشش به جای پودر کردن سوخت باشد صورت می پذیرد.

برای رینگ ضعیف شده موتورشوی و احیاگر مانند مورد بالا و برای انژکتور دارای نشتی از یکی از شوینده سیستم سوخت‌رسانی خودرو استفاده شود.

در صورت خرابی شدید انژکتور نسبت به تعویض آن اقدام شود.

در صورت ورود آب رادیاتور به روغن اگر واشر سر سیلندر نیم سوز باشد از محصول احیاگر ترک سیلندر و واشر سر سیلندر استفاده کنید.

در صورتی که واشر سر سیلندر کاملا سوخته باشد باید تعمیر شود.

روغن موتور سر ریز شود.

فیلتر روغن را تعویض و فیلتر روغن مناسب طبق توصیه شرکت سازنده خودرو خود استفاده کنید. 

سنسور روغن موتور تعویض شود. (در صورت مشاهده آلودگی روی سنسور از موتور شوی استفاده شود)

شیر فشار شکن روغن تعویض شود.

افت فشار روغن در خودروهای سنگین؛‌ چالشی بزرگ برای راننده‌ها

در موتورهای دیزلی، گیج فشار، فشار لحظه‌ای روغن موتور را نمایش می‌دهد. بعضی از سازندگان روغن‌های موتور، روغن‌هایی با گرانروی کم تولید می‌کنند که همچنان در محدوده مجاز اعلام شده توسط استاندارد SAE و گرانروی اعلام شده در دفترچه خودرو شماست.

این ویسکوزیته پایین‌تر، سبب جریان یافتن بهتر روغن در مدار روانکاری موتور خودرو شما می‌شود. اما در این حالت شما باز هم شاهد روشن‌شدن چراغ هشدار فشار روغن خواهید بود و بهتر است به فکر انتخاب یک روغن مناسب با گرانروی بالاتر باشید.

توجه داشته باشید که براساس استانداردهای اعلام‌شده توسط انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) هر گرانروی دارای حد بالا و حد پایین است و تولید کنندگان مختلف می‌توانند برای یک SAE خاص ماننده 10w40 در محدوده معین شده اقدام به تولید محصول کنند.

در این حالت روغن در محدوده استاندارد است اما شما به‌عنوان مصرف‌کننده لازم است با توجه به شرایط خود نسبت به انتخاب روغن با گرانروی مناسب اقدام کنید. در دفترچه خودرو و یا در سایت تولیدکنندگان روغن می‌توانید به راهنمای انتخاب روغن مناسب خودرو خود دست پیدا کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *