جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ساخت بتن از لاستیک، تایر و سنگ توسط محققان ایرانی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،مهندسان ایرانی دانشگاه ملبورن استرالیا موفق به ساخت بتن از لاستیک، تایر و سنگ شده‌اند که هم با محیط‌زیست سازگار است و هم هزینه تولید آن از بتن‌های کنونی کمتر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گروهی از محققان موسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) موفق شده‌اند روش کلاسیک ساخت بتن را که در آن از شن و خرده سنگ استفاده می‌شود تغییر دهند و لاستیک‌ها و تایرهای دورریخته‌شده را جایگزین کنند.

 

در بیانیه مطبوعاتی که توسط این دانشگاه منتشر شده، بتن جدید؛ سبزتر و سبک‌تر و همچنین نویدبخش کاهش قابل‌توجه هزینه‌های ساخت و حمل‌ونقل است. البته قبلا مقدار اندک ذرات لاستیک‌ با خرده سنگ‌ها در ساخت بتن استفاده شده است، اما با این حال، فرآیند جایگزینی کامل تاکنون موفقیت‌آمیز نبود.

 

محمد مومن‌الاسلام، محقق دانشکده مهندسی دانشگاه ملبورن گفت: «این کار یک تحول است، زیرا نشان داد با قطعات لاستیک بازیافتی چه کارهایی می‌توان انجام داد.» وی افزود: «با روش ریخته‌گری دقیق نشان داده‌ایم می‌توان بر این محدودیت چنددهه‌ای در استفاده از مقادیر زیادی ذرات درشت لاستیک در بتن غلبه کرد. این تکنیک شامل استفاده از قالب‌های ریخته‌گری جدید طراحی‌شده برای فشرده‌سازی قطعه‌های درشت لاستیکی در بتنِ تازه است که عملکرد مصالح ساختمانی را بهبود می‌بخشد.»

 

این پیشرفت با تلاش مهندسان دانشگاه ملبورن استرالیا شامل محمد مومن‌الاسلام، دکتر محمد صابریان، پروفسور جی لی، پروفسور یوفی وو، دکتر سیدکاظمی، دکتر محمد منیر و پروفسور یینگ وو ژو از دانشگاه شنژن به‌دست آمده است.

 

پروفسور جی لی یکی از محققان گفت این فرآیند تولید، به محیط زیست و اقتصاد کمک می‌کند. وی ادامه داد: «این بتن سبزتر و سبک‌تر می‌تواند هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل را تا حد زیادی کاهش دهد و به طیف وسیعی از پیشرفت‌ها ازجمله پروژه‌های مسکن ارزان در مناطق روستایی و دورافتاده در استرالیا و سایر کشورهای جهان کمک می‌کند. محققان می‌گویند ازآنجاکه بخش عمده تولید بتن معمولی؛ سنگ‌ریزه‌های درشت است، جایگزینی اینها با لاستیک استفاده‌شده در تایرها می‌تواند به طور قابل‌توجهی تخلیه منابع طبیعی را کاهش دهد.

همچنین به چالش بزرگ زیست‌محیطی درباره اینکه با لاستیک‌های مستعمل چه باید کرد، پایان می‌دهد.» محمد مومن‌الاسلام ادامه داد: «این فرآیند تولید را می‌توان به صورت مقرون‌به‌صرفه در یک محیط صنعتی که هم‌اکنون بتن تولید می‌کند نیز اجرایی کرد.» این تیم تحقیقاتی پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در محیط کارگاهی اکنون قصد دارد این بتن را بیشتر تقویت کند تا دریابد که عناصر این بتن چگونه عمل می‌کنند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار