به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار خودرو روز گذشته یکی از سردترین و بیرمقترین روزها را در چند هفته اخیر پشت سر گذاشت. در این روز شاهد تغییرات قیمتی نهچندان چشمگیری در بازار خودرو بودیم. این تغییرات که در برخی مدلهای داخلی و چینی بسیار جزئی بود، نشان از آرامش نسبی بازار همراه با روند صعودی اندک در میان این گروههای خودرویی داشت.
یکی از عوامل مهمی که سبب شد روند نزولی بازار خودرو متوقف شود، بهکندی واردات خودرو مربوط میشود. بر این اساس در مدت یک سال و نیمی که از آزاد شدن واردات خودرو گذشته بازار هنوز رنگ یک دستگاه خودرو وارداتی را نیز ندیده و همین روند کند، بالاخره بعد از مدتها سبب شد بازار خودرو ترمز کاهش قیمتها را بکشد.
این درحالی است که بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری نیازمند ورود خودروهای وارداتی صفر و کارکرده است. بر این اساس میتوان گفت در شرایط فعلی، بازار خودرو از وعدههای مسئولان برای واردات خودرو ناامید شده و متاسفانه افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار داده است.
دستورالعمل جدید سازمان ملی استاندارد و معرفی خودروهای دستدوم مجاز از یک سو سبب خوشحالی بخش عظیمی از مردم شده و از سوی دیگر این پرسش ایجاد شده است که چرا هنوز در خروج از وضعیت فعلی موفق نبودهایم؟
براساس اعلام سازمان ملی استاندارد، خودروهای دستدوم از برندهای بنز، بامو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اوپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگیانگ در صورت احراز یکی از شرایط اعلامشده میتوانند وارد کشور شوند.
این شرایط عبارتند از دارا بودن گواهی صحهگذاری تایید نوع از سازمان استاندارد طی ۵ سال گذشته، برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیهاروپا و انگلیس، ژاپن یا کرهجنوبی، دارای تاییدیه کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی، خودروهای منطبق با گواهی استاندارد ایمارک COC، خودروهای دارای گواهی تایید GCC تاییدکننده کشورهای حوزه خلیجفارس GSO، خودروهای دارای گواهی تاییدیه چین (CCC) و خودروهای دارای گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا EAC.
این شرایط درحالی اعلام شده است که بهتازگی ۵ محصول از یک برند کرهای بعد از چند ماه موفق بهاخذ مجوز استاندارد شدهاند. البته این مساله را باید بهفال نیک گرفت که با وجود تمام حواشی و شایعات موجود، سرانجام میتوان نسبت بهورود خودروهای صفرکیلومتر بهکشور امیدوار بود. البته این سوال نیز مطرح میشود که وقتی هنوز بهطور رسمی ورود این خودروها حتی بهمرحله درخواست ثبت سفارش نیز نرسیده است، چگونه مقدمات مرتبط با استاندارد آنها مشخص و راهکارها و دستورالعملهایش آماده شده است؟
بامو X۴ رکورددار بیشترین افزایش قیمت در بازار آزاد
در روز گذشته سرانجام بعد از چند ماه کاهش قیمت مستمر در گروه خودروهای خارجی، بهیکباره شاهد توقف این روند کاهشی بودیم. اتفاقی که سبب شد بازار خودروهای خارجی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونتومان تغییر قیمت را تجربه کنند. در این میان خودرو بامو X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیونتومان افزایش بیشترین رشد بها را در بازار روز گذشته داشت.
خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۵ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش ۵۸۸ میلیونتومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش ۶۴۰ میلیونتومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیونتومان افزایش ۵۳۶ میلیونتومان برچسب قیمت خوردند.
همچنین در میان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ و ۱۰ میلیونتومانی و کاهش قیمت ۵ و ۱۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیونتومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۳۸۵ میلیونتومان قیمتگذاری شدند. از طرفی ارزش فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۵۶۵ میلیونتومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۷۸۵ میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیونتومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش بامو X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیونتومان افزایش به ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیونتومان افزایش به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان رسید.