جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

سرنوشت قیمت خودرو بعد از آزادسازی واردات

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک ، واردات خودرو پس از حدود ۴ سال ممنوعیت آزاد شد و یکی از دلایلی که همواره از سوی مسئولین وزارت صمت برای تصمیم به آزادسازی واردات مطرح می‌شود، کنترل بازار متشنج چند سال اخیر خودرو است. بازاری که پس از بازگشت تحریم ها و تداوم سیاست های غلطی همچون قیمت گذاری دستوری روز به روز آشفته تر شده است و حالا طبق گفته های مسئولین وزارت صمت قرار است با آزادسازی واردات خودرو و ورود خودروهای اقتصادی به کشور از التهاب آن کاسته شود.

 

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در خصوص تاثیر واردات خودرو بر رفع التهاب بازار خودرو گفت: آئین نامه واردات خودرو صرفا کلیاتی از این طرح را مشخص کرده بود و بدون مشخص شدن تعرفه ها و سایر هزینه هایی که می تواند سربار واردات خودرو باشد نمی توان در خصوص تاثیر قطعی این واردات بر بازار و قیمت خودرو اظهار نظر کرد.

 

 

به عقیده وی اگر دولت تصمیم بگیرد خودروهای اقتصادی را با تعرفه صفر درصد وارد کند می توان گفت که واردات این خودروها تا حدودی می تواند بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار باشد. به این صورت که اگر خودروی ۱۰ هزار دلاری را با هزینه تمام شده ۱۳ هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار بفروشیم قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی آن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

 

البته باید در نظر داشت حتی در صورتی که تعرفه واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری صفر باشد و این خودروها با قیمتی ۳۵۰ میلیون تومانی به بازار عرضه شوند، همچنان نمی توان از لفظ اقتصادی برای این خودروها استفاده کرد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان پیشتر به اقتصادآنلاین گفته بود: خودروی اقتصادی تعریف مشخصی دارد و در سراسر دنیا باید بتوان با مجموع حقوق ۱ سال خودروی اقتصادی خرید که با حداقل قیمت ۳۵۰ میلیونی برای اینگونه خودروهای وارداتی نمی توان به آن ها اقتصادی گفت.

 

 

یکی دیگر از دلایلی که دولت برای آزادسازی واردات به خصوص واردات خودروهای اقتصادی همواره مطرح کرده ترغیب خودروسازان به افزایش کیفیت با رفع انحصار و همچنین افزایش سطح کیفیت خودروهای به اصطلاح ارزان قیمت موجود در بازار بوده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در این خصوص به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: شرکت هایی همچون کیا و هیوندای برای حفظ برند تجاری خود معمولا از کیفیت خودروهای اقتصادی خود نمی کاهند و می توان از خودروهای اقتصادی وارداتی انتظار کیفیتی مطلوب داشت.

 

سعید موتمنی همچنین در اظهارات خود با اشاره به این نکته که خودروهای وارداتی باید برای همه سلیقه ها مناسب باشند از اعمال سقف و محدودیت برای خودروهای وارداتی انتقاد کرد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار