پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 25 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

ظهور قیمت سوم خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای‌اقتصاد : در حالی تجربه بیش از یک دهه گذشته نشان داده سیاست‌های دستوری و به‌اصطلاح پلیسی اثرات مثبتی در بازار خودرو نداشته و حتی گاهی نتیجه عکس نیز داده که سیاستگذار همچنان با همین دست‌فرمان پیش می‌رود‌ و اخیرا نیز به واسطه اقداماتی مانند ورود به قیمت خودرو های مونتاژی، ممنوع کردن درج قیمت در پلتفرم‌های آگهی و همچنین ایست به واردات خودروهای کره‌ای، در مسیر تشدید این سیاست‌ها قدم برداشته است.

سیاستگذار خودرو هفته گذشته را با اعلام قیمت دستوری خودروهای مونتاژی آغاز کرد، وسط هفته خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای آمد و آخر هفته نیز درج قیمت خودرو در پلتفرم‌های آگهی‌دهنده ممنوع اعلام شد. تمامی اتفاقاتی که هفته گذشته رخ داده‌اند، پیش‌تر توسط سیاستگذار خودرو به عنوان ابزارهایی برای تنظیم بازار و فشردن فنر قیمت، به کار گرفته شده و هیچ‌گاه نتایج مثبتی را به همراه نداشته‌اند. این سیاست‌ها و به اصطلاح پلیس‌بازی‌ها گاهی حتی نتایج منفی در بازار خودرو به همراه داشته و شهروندان را به دردسر انداخته‌اند.

در این بین، آخرین اقدام سیاستگذار برای تنظیم دستوری بازار خودرو، ممنوع کردن درج قیمت در سایت‌ها و پلتفرم‌های آگهی‌دهنده است که اواخر هفته قبل توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (زیرمجموعه وزارت صمت) ابلاغ شد. بر این اساس، سازمان حمایت به سایت‌های فروش خودرو اعلام کرده که قیمت‌ها باید تطابق لازم را با نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران داشته باشند.

در این نامه آمده است: «با عنایت به نوسان به‌‌وجود‌آمده در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو در قیمت‌‌سازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهره‌برداری سوء از التهاب ایجاد‌شده و با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌‌آمده با اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران مبنی بر بارگذاری و درج روزانه قیمت متعارف بازار خودروهای صفرکیلومتر معامله‌‌شده تولید داخل در سایت اتحادیه مذکور به‌نشانی www.uead.ir، مقتضی است تا اطلاع ثانوی به‌ منظور ساماندهی بازار خودرو، ترتیبی اتخاذ کنید اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاری‌‌شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز نکند». در ادامه این نامه تاکید شده که «آگهی‌های فروش خودروها اعم از کارکرده و صفرکیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است، {باید} به ‌صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شود».

 

با در نظر گرفتن شروط درج قیمت خودرو، در نامه موردنظر و در صورت اجرایی شدن آنها، عملا شاهد ایجاد «نرخ سوم» در بازار خودرو خواهیم بود. در حال حاضر بازار خودرو به اندازه کافی از دونرخی بودن رنج می‌برد و حالا با توجه به سیاست جدید سیاستگذار، باید منتظر ورود قیمت سوم به نام «نرخ اتحادیه» بود. به عبارت بهتر، اگر نرخ کارخانه‌ای خودروها را «قیمت اول» و نرخ بازار را «قیمت دوم» در نظر بگیریم، نرخ اعلامی از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران نیز به عنوان «قیمت سوم» ظهور خواهد کرد. تفاوت این قیمت نیز با دو قیمت دیگر احتمال این خواهد بود که آن دو رسما از سوی خودروسازان، فروشندگان و خریداران پذیرفته شده‌اند، اما «قیمت سوم» تنها نزد امثال اتحادیه و سیاستگذار خودرو اعتبار خواهد داشت.

قیمت کارخانه‌ای خودروها به صورت دستوری از سوی وزارت صمت و شورای رقابت تعیین می‌شود و خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند؛ بنابراین در فروش‌هایشان ملاک قرار می‌گیرد و آنهایی که در طرح‌های فروش شرکت می‌کنند، خودروهای خود را با قیمت‌های موردنظر تحویل می‌گیرند. قیمت‌های بازار نیز از دل نظام عرضه و تقاضا (و با توجه به اینکه خودرو تبدیل به کالایی در راستای حفظ ارزش پول شده) تعیین می‌شوند و هرچند سیاستگذار آنها را قبول ندارد، با این حال معاملات در بازار آزاد بر اساس همین قیمت‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین خریداران خودرو در بازار آزاد، قیمت‌های موردنظر را با وجود آنکه بسیار بالاتر از نرخ‌های کارخانه‌ای هستند، پذیرفته‌اند.

قیمت سوم (قیمت اتحادیه) اما به احتمال فراوان هیچ جایگاهی نزد فروشندگان و خریداران خودرو نخواهد داشت و شاید تنها در حکم ویترینی که دسترسی به آن تقریبا امکان‌پذیر نیست، باشد. از طرفی، این پرسش مهم به وجود می‌آید که اصلا مبنای تعیین قیمت خودرو توسط اتحادیه صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو تهران چیست؟ این اتحادیه با چه سازوکار و ابزاری قیمت خودروها را تعیین می‌کند و خریداران و فروشندگان بر چه اساس باید به این قیمت‌ها اعتماد کنند؟ پرسش دیگر اینکه آیا اعلام قیمت توسط اتحادیه (اتحادیه‌ای که ذاتا باید منافع صنف را لحاظ کند)، خود به معنای قیمت‌سازی (همان که سیاستگذار از آن شاکی است) نیست؟

 آزمودن آزموده‌های ناموفق

با توجه به نامه سازمان حمایت، سیاستگذار خودرو بار دیگر گزینه ممنوعیت درج قیمت در سایت‌ها و پلتفرم‌های آگهی‌دهنده را فعال کرده، سیاستی که در گذشته نیز معمولا هروقت بازار التهابی شدید را به خود می‌دید، به اجرا درمی‌آمد و پس از مدتی کنار گذاشته می‌شد. سیاست موردنظر به‌ویژه در حدودا پنج سال گذشته (دوران تحریم) همواره جزو گزینه‌های روی میز سیاستگذار برای تنظیم دستوری بازار خودرو بوده است. به عنوان مثال در سال ۹۸ دو بار درج قیمت در سایت‌ها و پلتفرم‌های آگهی‌دهنده خودرو ممنوع شد و هر دو بار نیز در دوره‌ای اتفاق افتاد که بازار خودرو رشد سنگین قیمت را به خود می‌دید. در انتهای سال ۹۸ که قیمت خودرویی مانند پراید به بالای ۷۰میلیون تومان رسید (خودرویی که البته در حال حاضر قیمت آن از۳۰۰میلیون تومان هم رد شده است)، سیاستگذار برای بار دوم در آن سال، درج قیمت خودرو در سایت‌ها و پلتفرم‌های آگهی‌دهنده را ممنوع اعلام کرد.

استدلال سیاستگذار این بود و البته هنوز هم هست که قیمت‌های درج‌شده در سایت‌ها و پلتفرم‌های موردنظر واقعی نبوده و به اصطلاح قیمت‌سازی صورت می‌گیرد. از دید سیاستگذار، برخی افراد به قصد سودجویی هرچه بیشتر، اقدام به درج قیمت‌های تا حد امکان بالا می‌کنند و این اقدام آنها به مثابه قیمت‌سازی بوده و سبب التهاب بازار می‌شود. از همین رو سیاستگذار به جای حل ریشه‌ای مساله التهاب بازار خودرو، دست روی اقدامات دستوری و به‌اصطلاح پلیسی گذاشته تا بدین واسطه، منحنی قیمت را به زور هم که شده، کنترل کند. هرچند این سیاست‌ها در گذشته هم جواب نداده، اما سیاستگذار به دلایلی که خود بهتر می‌داند، کماکان آزموده‌ای ناکام را می‌آزماید و عبرت نمی‌گیرد.

به نظر می‌رسد رفتارهای پوپولیستی می‌تواند یکی از ریشه‌های اصلی تکرار سیاست‌های شکست‌خورده دستوری در بازار خودرو باشد. درواقع سیاستگذار می‌خواهد به مردم ثابت کند موافق قیمت‌های فعلی در بازار خودرو نیست و برای پایین آوردنشان تلاش می‌‌کند، (حتی اگر آزموده‌ای ناکام باشد). سیاستگذار با چنین اقداماتی به خیال خود وظیفه‌اش را در قبال مساله مهمی مانند التهاب بازار خودرو و کوتاه شدن دست بسیاری شهروندان از آن، انجام داده است؛ حال آنکه افکار عمومی می‌داند چنین اتفاقاتی (رشد نجومی قیمت خودرو) ریشه در چه مسائلی دارد.

شاید بتوان با مرور اتفاقات رخ‌داده در بازار خودرو طی چند سال گذشته، ثابت کرد سیاست‌های دستوری و اقداماتی مانند ممنوع کردن درج قیمت خودرو در سایت‌ها و پلتفرم‌های آگهی‌دهنده، نتوانسته مانع رشد قیمت شود. به عنوان مثال، در اسفند ۹۸ که درج قیمت خودرو برای دومین بار در آن سال ممنوع شد، خودروهایی مانند پراید، سمند و سراتو به ترتیب، ۷۰، ۱۲۰ و ۴۵۰میلیون تومان قیمت داشتند.  از آن زمان تا به امروز، بیش از سه سال می‌گذرد و در این مدت سیاستگذار تا توانسته اقدامات دستوری‌اش را تشدید کرده است (از بازگرداندن شورای رقابت به قیمت‌گذاری و اعمال سیستم قرعه‌کشی تا ورود به قیمت خودروهای مونتاژی و باز هم ممنوعیت درج قیمت).

با این حال بازار خودرو راه خود را رفته و بی‌توجه به اقدامات دستوری سیاستگذار، متناسب با انتظارات تورمی و قیمت ارز رفتار کرده است. همین سه خودرویی که در اسفند سال ۹۸ زیر  ۱۰۰ میلیون تومان، زیر ۱۵۰میلیون تومان و زیر ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشتند، حالا بالای ۳۰۰میلیون، بالای ۵۰۰میلیون و بالای یک‌میلیارد تومان قیمت آنهاست. بنابراین سیاست‌های موردنظر نتوانسته مانعی بر سر راه رشد قیمت خودرو در بازار ایجاد کند و منحنی قیمت به جای پیروی از این سیاست‌ها، دنباله‌روی انتظارات تورمی و قیمت ارز بوده است.

پرواضح است که التهاب بازار خودرو در این حدودا پنج سال ریشه در رشد تورم انتظاری و صعود قیمت در دیگر بازارها به‌خصوص ارز دارد و اینها نیز خود از دل نقض توافق هسته‌ای و برجام (از سوی دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ) و تحریم‌ها علیه کشور بیرون زده‌اند. تجربه به‌خصوص این حدودا پنج سال نشان داده مادامی که انتظارات تورمی و قیمت ارز صعودی باشند، بازار خودرو نیز به تبعیت از آنها به رشد قیمت خود ادامه خواهد داد و حتی رشد تیراژ نمی‌تواند آن‌طور که باید، مانع آن شود، چه رسد به اقداماتی مانند قیمت‌گذاری دستوری و ممنوع کردن درج قیمت خودرو.

تاثیر مستقیم انتظارات تورمی و قیمت ارز روی منحنی قیمت در بازار خودرو همواره افزایشی نبوده، چه آنکه هرگاه این دو فاکتور نزولی شده‌اند، منحنی قیمت خودرو (در بازار) نیز سر‌به‌زیر شده است. این موضوع خود دلیل دیگری است مبنی بر اینکه کنترل قیمت در بازار خودرو ارتباط مستقیم با انتظارات تورمی و قیمت ارز دارد و تا فکری به حال آنها نشود، سر‌به‌راه کردن منحنی قیمت در این بازار (آن هم به واسطه سیاست‌های دستوری و پلیسی) رویایی بیش نخواهد بود. فرض کنیم همین فردا اعلام شود ایران و آمریکا بر سر بازگشت به برجام به توافق رسیده‌اند و تحریم‌ها علیه کشور لغو شده است. بدون تردید، انتظارت تورمی و قیمت ارز فروکش خواهد کرد و به تبعیت از آنها، منحنی قیمت در بازار خودرو هم سیری نزولی به خود می‌گیرد. نمونه این اتفاق در جریان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داد.

در آن مقطع وقتی اعلام شد جو بایدن (مدافع آن زمان بازگشت به برجام) با شکست دادن دونالد ترامپ (نقض‌کننده برجام و مخالف سرسخت آن) پیروز و راهی کاخ سفید خواهد شد، سینگال این اتفاق که هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر رخ داده بود، به بازار خودروی ایران نیز رسید و قیمت‌ها را به شدت کاهشی کرد. هیچ‌یک از اقدامات و سیاست‌های دستوری در آن دوره نتوانسته بود به اندازه این اتفاق سیاسی (پیروزی بایدن بر ترامپ) بر مسائل اقتصادی ایران از جمله نرخ در بازار آزاد خودرو تاثیر بگذارد. حالا نیز شرایط فرقی نکرده و اگر قرار است انتظارات تورمی فروکش کند و نرخ ارز نزولی شود و بازار خودرو هم از این التهاب سخت بیرون بیاید، راهش اعمال سیاست‌های دستوری و اقدامات به‌اصطلاح پلیسی نیست و نه قیمت‌گذاری دستوری، نه لاتاری و نه ممنوعیت درج نرخ، نمی‌تواند مانع آزادی فنر قیمت خودرو در بازار آزاد باشد.

  • تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 86284
  • برچسب ها : بازار خودرو, خودروسازان, صنعت خودرو, قیمت خودرو, قیمت گذاری دستوری, واردات خودرو, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=86284
Prevقبلضرورت افزایش عمق داخلی سازی محصولات ایران خودرو دیزل
بعدیقیمت خودرو می‌شکند؟Next
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.