پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 25 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

ابهام خصوصی‌ها در ‌فروش خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای‌اقتصاد : فرآیند ثبت‌نام در دومین مرحله از طرح بزرگ فروش خودرو در حالی از دیروز آغاز شد که «قیمت نهایی خودروهای مونتاژی» به ابهام این دوره از پیش‌فروش محصولات خودرویی تبدیل شده است. در مرحله دوم فروش یکپارچه، عرضه محصولات بخش خصوصی خودروسازی پررنگ‌تر از مرحله اول است. این در شرایطی است که قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی و انتقاد نسبت به این روش، پیش‌فروش دوم را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. بر این اساس هنوز مشخص نیست که خصوصی‌ها محصولات خود را با قیمت‌های دستوری عرضه خواهند کرد یا با تغییراتی در محصولات خود حاضر به قبول شرایط جدید می‌شوند.

فرآیند ثبت‌نام در دومین مرحله از طرح بزرگ فروش خودرو در حالی از دیروز آغاز شد و تا اواخر خرداد ادامه خواهد داشت که با یک ابهام بزرگ به نام «قیمت نهایی خودروهای مونتاژی» روبه‌رو است.

اواخر سال گذشته و پس از آنکه سیاستگذار تصمیم به حذف «خودروی بورسی» (شیوه عرضه خودرو در بورس کالا) گرفت و سیستم قرعه کشی را کنار گذاشت، ابرطرح فروش را جایگزین آن کرد. طبق این طرح، قرار شد افتتاح حساب وکالتی (به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان) به عنوان شرط جدید ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودروسازان لحاظ شود. بر این اساس، متقاضیان باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود به نام سازمان حمایت بلوکه می‌کردند تا در صورت تایید نهایی، مجاز به شرکت در ابرطرح فروش خودرو شوند. این طرح سرانجام در اواخر اسفند پارسال اجرا شد و حدود ۹۵۰‌هزار نفر موفق به ثبت‌نام در آن شدند. طبق سیاست وزارت صمت، به تمام ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تعلق می‌گیرد، منتها برای تعیین زمان تحویل، قرعه کشی صورت گرفت و اولویت افراد مشخص شد.

وزارت صمت از همان ابتدا اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ باز هم اقدام به برگزاری طرح فروشی مشابه خواهد کرد و این وعده دیروز عملی شد و حالا متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان در آن، در «فروش دوم» شرکت کنند. تا اینجای کار، تفاوت خاصی بین دور اول و دوم فروش بزرگ و بدون قرعه‌کشی خودروها به چشم نمی‌آید، اما با توجه به حضور برخی از خودروهای مونتاژی در آن و ابهام قیمتی آنها، متقاضیان به نوعی دچار سردرگمی هستند.

اوایل هفته جاری، قیمت جدید خودروهای مونتاژی اعلام شد، قیمت‌هایی که گفته می‌شود به طور مشترک توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت) و شورای رقابت تعیین شده‌اند. ویژگی اصلی قیمت‌های جدید این است که در مقایسه با نرخ‌های قبلی خودروهای مونتاژی در کارخانه، پایین آمده‌اند. به عبارت بهتر، شورای رقابت و وزارت صمت که اوایل امسال قیمت خودروهای تولید داخل (محصولات ایران خودرو و سایپا) را تا سقف ۴۲‌درصد افزایش دادند، در مورد محصولات تولیدی در بخش خصوصی (مونتاژی‌ها) مسیری عکس را لحاظ کرده و قیمت کارخانه‌ای آنها را پایین آوردند.

طبق محاسبات «دنیای‌اقتصاد»، قیمت کارخانه‌ای خودروهای مونتاژی (با توجه به مصوبه شورای رقابت و وزارت صمت) بین ۷ تا ۳۰‌درصد پایین آمده است. بنابراین طبق این مصوبه، خودروهای مونتاژی که از این پس به فروش می‌رسند (و آنهایی که پیش‌فروشی هستند و در قرارداد مربوطه، قیمت نهایی به‌روز و هنگام تحویل محاسبه می‌شود) باید با نرخ‌های جدید به دست مشتریان برسند. این به آن معناست که خودروهای مونتاژی عرضه‌شده در «فروش دوم» نیز باید با قیمت‌های فعلی (قیمت‌هایی که ۷ تا ۳۰‌درصد افت کرده‌اند) عرضه شوند (البته اگر در زمان تحویل، قیمت تغییر نکند).

این در حالی است که با وجود مصوبه شورای رقابت و وزارت صمت، اجرای مصوبه کاهش قیمت مونتاژی‌ها از سوی خودروسازان بخش خصوصی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. خودروسازان خصوصی همان طور که از نام‌شان بر می‌آید، به صورت غیردولتی اداره می‌شوند و با قیمت‌گذاری دستوری تقریبا غریبه‌اند (درست عکس ایران خودرو و سایپا). خصوصی‌ها یا همان مونتاژکاران، ملاک فعالیت خود را بر سودآوری و بازار آزاد گذاشته‌اند و قیمت خودروهایشان را مطابق با نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند و این اولین بار است که شورای رقابت و وزارت صمت به طور مستقیم به قیمت محصولات آنها ورود و دستور ریزش می‌دهد. از همین رو اگر قرار بر زیاندهی باشد، خودروسازان خصوصی توجیهی در ادامه فعالیت نمی‌بینند و در صورت کاهش درآمد ناشی از پایین آمدن سود نیز فعالیت‌شان تحت‌تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

هرچند خودروسازان خصوصی هنوز واکنش مستقیمی به مصوبه کاهش قیمت خودروهای مونتاژی نشان نداده‌اند، با این حال قطعا راضی به اجرای آن نیستند و تمام تلاش خود را برای لغو یا تعدیل مصوبه موردنظر انجام خواهند داد. این موضوع اما «فروش دوم» را نیز متاثر از خود کرده است. مساله نخست این است که مشخص نیست آیا خودروسازان خصوصی شرکت‌کننده در فروش پیش رو، محصولات خود را با قیمت‌های دستوری اعلامی از سوی شورای رقابت و وزارت صمت، عرضه خواهند کرد یا به هر نحو ممکن از زیر بار اجرای آن شانه خالی می‌کنند؟ عدم‌اجرای مصوبه موردنظر، سردرگمی و گرفتار شدن متقاضیان شرکت در فروش دوم خودرو را به دنبال خواهد داشت، زیرا آنها با توجه به قیمت‌های جدید نسبت به ثبت‌نام در «فروش دوم» اقدام خواهند کرد، در حالی که ممکن است خودروسازان خصوصی در نهایت قیمت‌های دیگری (قیمت‌هایی بالاتر) را در نظر بگیرند.

به عنوان مثال امکان دارد وزارت صمت و شورای رقابت در ادامه و با توجه به بازخوردهای منفی که از شرکت‌های بخش خصوصی دریافت می‌کنند (مثلا افت تولید)، در تصمیم خود تجدیدنظر کرده یا قیمت مونتاژی‌ها را به حالت قبل برگردانند (که البته احتمال این سناریو ضعیف است) یا اینکه قیمتی بین نرخ‌های قبلی و فعلی را لحاظ کنند. در هر دو صورت، ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای مونتاژی به دردسر خواهند افتاد و ممکن است بسیاری از آنها با توجه به تغییر قیمت، مجبور به انصراف شوند. از سوی دیگر، حتی اگر قیمت مونتاژی‌ها (حداقل برای دور دوم فروش) تغییر نکند، شرکت‌های بخش خصوصی احتمالا از راهکارهای دیگری برای تعدیل زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری محصولات‌شان، استفاده خواهند کرد. مثلا ممکن است آنها تعداد اندکی از محصولات خود را در «فروش دوم» عرضه و صبر کنند تا شاید در آینده قیمت محصولات‌شان اصلاح شود.

راهکار دیگر این است که ممکن است خودروسازان خصوصی در واکنش به قیمت دستوری محصولات‌شان، تحویل خودروهای ثبت‌نامی را به تاخیر بیندازند تا در نهایت خودروها را با قیمت‌های به‌روز شده و احتمالا بالاتر (اگر سیاستگذار باز هم دستور به کاهش قیمت ندهد) تحویل دهند. خودروسازان معمولا در قراردادهایشان با مشتریان قید می‌کنند که قیمت خودرو، در زمان تحویل و به اصطلاح به‌روز محاسبه خواهد شد و این موضوع همواره در این سال‌ها منجر به دپوی عمدی خودروها توسط خودروسازان وابسته به دولت شده است. آنها بخشی از خودروها را در موعد مقرر تحویل نمی‌دادند و صبر می‌کردند تا سیاستگذار نرخ‌های جدید را اعلام کند و آنگاه با استفاده از بند موجود در قرارداد –تحویل خودرو به قیمت روز- محصولات‌شان را با قیمتی بالاتر تحویل دهند.

حالا با توجه به رسوخ قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازان خصوصی، هیچ بعید نیست آنها هم تحویل خودروهای ثبت‌نامی را تا زمان به‌روزرسانی دوباره قیمت‌ها به تاخیر بیندازند. گفته شده که امکان دارد شورای رقابت و وزارت صمت احتمالا و در صورت نیاز، نسبت به تغییر به‌روزرسانی قیمت خودروهای مونتاژی طی سه تا شش ماه آینده اقدام کنند، از همین رو امکان افزایش قیمت مونتاژی‌ها وجود دارد. به همین دلیل تاخیر در تحویل خودروهای بخش خصوصی که قرار است در دومین مرحله از فروش بزرگ خودرو عرضه شوند، محتمل به نظر می‌رسد.

جزئیات «فروش دوم»

اما فرآیند دومین مرحله از فروش بزرگ خودرو از دیروز آغاز شده و تا ۲۴ خرداد طول خواهد کشید. موجودی لازم برای انجام ثبت‌نام در لیست نوبت‌‌دهی کلیه خودروهای داخلی طرح فروش یکپارچه «صد میلیون تومان» است و این وجه اعتبار صرفا لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت‌‌دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان مسدود می‌شود. متقاضیان تا ۲۹ اردیبهشت برای افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مهلت دارند. همچنین امکان ثبت‌نام هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند. تاریخ ثبت‌نام در طرح موردنظر (پس از تایید حساب‌های وکالتی) سوم تا دهم خرداد است و اعلام لیست اولویت مشتریان و موعد تحویل خودروهایشان نیز ۲۴خرداد در نظر گرفته شده است.

  • تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 86183
  • برچسب ها : بورس کالا, خودروسازان, صنعت خودرو, فروش خودرو, قرعه کشی خودرو, قطعات خودرو, قیمت خودرو
https://ghatatnews.ir/?p=86183
Prevقبلتقاضای بالای محصولات ایران خودرو در ویرایش سامانه یک پارچه
بعدی۵۰۰ دستگاه خودرو کارا در بورس کالا عرضه می‌شودNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.