به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، عمر ماشین بعد از طی متوسط 20 سال به پایان میرسد. البته این عدد در وسایل متفاوت فرق میکند. ما در این مقاله خودرو بانک جزئیات قوانین ماشین فرسوده را مورد بررسی قرار میدهیم.
ماشینهای فرسوده و قوانین آن
یکی از روشهای اصلی ازبینرفتن هوای آلوده، پاکسازی شهر از خودروهای فرسوده است. این خودروها با تولید گازهای سمی الگوی تنفسی شهر را با مشکلات بسیار زیادی روبهرو میکنند. علاوه بر این کلیه وسایل نقلیه شهر مثل ماشین لاماری از استاندار یورو پنج برخوردار نیستند. برای حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی بیش از حد هوا، دولت در مهر ماه سال 1401 دست به اقدامی برای حل این مشکل کرده است. دولت با ارائه طرح ثبتنام قرعهکشی در کنار طرحهای قبلی برای اتومبیلهای فرسوده، امید به اسقاط هرچه سریعتر مدلهای قدیمی دارد.
کدام خودروها در لیست فرسوده قرار میگیرند؟ قوانین ماشین فرسوده چیست؟ ما در این مقاله خودرو بانک قصد داریم اسقاط خودرو و شرایط و قوانین آن را از صفر تا صد مورد بررسی قرار دهیم. اگر از صاحبان وسایل نقلیه قدیمی هستید، این مطلب مخصوص شما نوشته شده است. صرف چند دقیقه زمان و مطالعه این محتوا برای اسقاط خودرو قدیمی، میزان اهمیت شما به محیطزیست را نشان میدهد. پس برای چند دقیقه ما را دنبال کنید.
قوانین مربوط به سن اسقاط خودرو با جزئیات
عبور سن و کارکرد هر وسیله نقلیه از حداقل مجاز، آن را در لیست خودروهای فرسوده قرار میدهد. سن فرسودگی اتومبیل با شرایط متفاوت به شرح زیر است:
• 20 سال برای فرسودگی خودروهای سواری شخصی
• 10 سال سن فرسودگی تاکسی
• 8 سال برای اتومبیلهای عمومی بنزینی و دوگانهسوز
• 10 سال برای ماشینهای عمومی پایه گازسوز
• 14 سال اتومبیلهای عمومی برقی
• 14 سال وانت با پایه گازسوز
• 13 سال وسایل نقلیه بنزینی دوگانهسوز دیزلی
• 8 سال سن برای اتوبوس درونشهری دیزلی
• 10 سال برای اتوبوس گازسوز
• 20 سال برای اتوبوس برقی درونشهری
ز 8 سال مینیبوس و باس درونشهری و برونشهری دیزلی
• 10 سال برای مینیبوس و باس درونشهری و برونشهری پایه گاز
• 20 سال برای مینیبوس و باس درونشهری و برونشهری برقی
• 10 سال سن فرسودگی اتوبوس برونشهری
• 16 سال برای کامیون و کامیونت
• 5 سال سن اسقاط موتورسیکلت کاربراتوری
• 6 سال برای موتورسیکلت انژکتوری
• 12 سال سن فرسودگی موتورسیکلت برقی
• 15 سال سواریهای دولتی
البته فاکتورهای دیگری نیز در فرسودگی خودرو و انقضا مصرف آن مؤثر است. همچنین میزان کارکرد، شرایط فرهنگی، اقتصادی و رشد فناوری در فرسودگی آن موثر است. برای مثال تکنولوژی مورداستفاده در ماشین دیگنیتی با یک پراید یا پیکان متفاوت است. واضح و مبرهن است که سن فرسودگی این خودرو بسیار بیشتر از نمونههای ساده داخلی است. همچنین یک تاکسی تلفنی خیلی زودتر از یک خودرو شخصی عادی دچار فرسودگی میشود. اما مهمترین فاکتور در تشخیص فرسودگی یا عدم فرسودگی سن اتومبیل است.
مدارک موردنیاز برای ثبت ماشین فرسوده با جزئیات کامل
دارندگان ماشینهای فرسوده برای اسقاط، باید مدارک خاصی را در سامانه نوسازی بارگذاری کنند. اولین و مهمترین مدرک سند آن است. امکان بارگذاری سند هم بهصورت قطعی و هم بهصورت وکالتی در این سامانه ممکن است. در مرحله دوم شخص باید مستندات مربوط بهوسیله همچون مالیات را بارگذاری کند. مرحله سوم و چهار به ترتیب دریافت مشخصات هویتی مالک و مشخصات وسیله نقلیه مثل شماره شاسی آن است.
هزینه و پرداخت جرائم در خریدوفروش ماشین همیشه یک مسئله چالشبرانگیز بوده است. کلیه پرداختهای این مسیر به عهده صاحب آن است. ما در یکی از مطالب خودرو بانک کلیه قوانین مربوط به هزینه تعویض پلاک و شرایط آن را مورد بررسی قرار دادهایم. مطالعه این مقاله اطلاعات بسیار مفیدی درباره این چالش بزرگ در اختیارتان خواهد داد. پس برای چند دقیقه آن را بررسی بفرمایید.
قوانین مربوط به شرکت خودروهای فرسوده در قرعهکشی
دوات برای جلوگیری از فرسایش محیط از حضور ماشینهای قدیمی در سطح شهر، اقدام به برگزاری قرعهکشی برای این وسایل با شرایط خاص کرده است. بعد از برندهشدن در این قرعهکشی، عبور از مراحل زیر لازم و ضروری است:
دریافت یک sms از مراکز اسقاط خودرو
مراجعه حضوری برای به مرکز اسقاط خودرو مشخص شده در پیامک
ثبت درخواست
پذیرش درخواست اسقاط اتومبیل فرسوده
امضا اقرارنامه اسقاط توسط مالک و مدیر مرکز
ثبت نامه در دفترخانه و تهیه دو نسخه از آن برای طرفین
ثبت تصویر برگه در سامانه نوسازی
طی مراحل قانونی اسقاط اتومبیل
ثبت تأییدیه ناجا
ارسال تأییدیه اسقاط ماشین به مراکز ذیربط
طبق آمار بهدستآمده نزدیک به 10 درصد از خودروهای کشور به سن فرسودگی رسیدهاند. طبق قانون جدید ثبتنام ایرانخودرو و سایپا این افراد میتواند برای دریافت ماشین جدید درخواست خود را در سامانه قرعهکشی ارسال کنند.
طرح نقدی، سیر تا پیاز قوانین و مراحل ماشینهای فرسوده شهر
باتوجهبه اهمیت خروج ماشینهای فرسوده از چرخه فعالیت در سطح شهر، دولت طرحهای متنوعی را برای این مسئله در نظر گرفته است. یکی از این قوانین طرح نقدی خروج ماشینهای فرسوده است. مراحل اسقاط در این قانون به شرح زیر است:
تحویل اتومبیل فرسوده توسط مراکز مربوطه
ارزیابی قیمت و ارزش بدنه اتومبیل
پرداخت وجه تخمین زده شده به مالک
ماشینهای سواری و وانتبارهای تولید شده در بازه زمانی 1361 الی 1385 مشمول حال این طرح میشوند. همچنین مینیبوس، اتوبوس و کامیون مدل 1370 به قبل نیز در این طرخ قرار میگیرند.
توقف قانون طرح جایگزین برای جمعآوری ماشینهای فرسوده
یکی از روشهای خروج ماشینهای فرسوده از شهر درگذشته، طرح جمعآوری بوده است. در این طرح ابتدا راننده بعد از تحویل خودرو به مراکز ذیربط به یک بانک مشخص معرفی میشود. در مرحله بعدی وام خرید اتومبیل جدید در اختیار صاحبان آن قرار میگیرد. این طرح در سالهای گذشته توسط بانکهای مختلفی پرداخت میشد. در این پرداختها رقمی حدود 50 الی 70 میلیون وام در اختیار صاحبان آن قرار میگرفت؛ اما در سال جاری خبر از آن وجود ندارد!