به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو ، تصادفات رانندگی و ایمنی ترافیک، بسیار مهم بوده و ذهن مردم و مسئولان را به خود مشغول کرده است. ازسویدیگر، تحقیقات نشان میدهند عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص دادهاند. اما در این زمینه چه اقدامهای عملی درحال شکلگیری است؟
هزینههای مادی و معنوی از دست دادن جان شهروندان قابلجبران نیست
در یک دهه گذشته، همزمان با افزایش تولید خودرو، آمار تصادفات و تخلفات نیز روند صعودی داشته است. با توجه به آمار بالای تصادفات در کشور، عامل انسانی یعنی سرعت بالا، عدم رعایت قوانین رانندگی و خوابآلود بودن رانندگان، سهم زیادی در بروز این حوادث دارد. چندی پیش رئیس پلیسراه کشور با بیان اینکه در حوزه تصادفات بیشاز ۳۳ دستگاه دخیل هستند که باید همه تلاش کنیم کمترین آسیب به مردم برسد، اظهار کرد: «باتوجه به آیه شریفه قرآن کریم، هر کس جان یک نفر را نجات بدهد مانند این است که جان کل مردم را نجات داده است.»
سردار حسن مومنی بیان کرد: «هزینههای مادی و معنوی تصادفات و از دست دادن جان شهروندان قابلجبران نیست بنابراین میطبلد با همت جهادی و همکاری مردم و مسئولان، تصادفات را به حداقل ممکن برسانیم.»
این مسئول انتظامی ادامه داد: «همه دستگاه باید تلاش کنند تصادفات به حداقل ممکن برسند، هدف از اعمال قانون جریمه نیست، معتقدیم اگر در استانی تصادف وجود نداشت، نیاز نیست برگ جریمهای نوشته شود، اما به همکاران گفتیم با تخلفات حادثهساز برخورد شود.»
ضرورت فرهنگسازی برای کاهش تصادفات
در زمینه برخورد با رانندگان متخلف، سرهنگ علیاصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران اظهار کرد: «از چندی پیش در شهر تهران تصادفاتی را که موجب واژگونی و صدمات زیاد به رانندگان و سرنشینان و عابران پیاده را که بیشتر در بزرگراهها اتفاق میافتاد، بررسی کردیم. در این بررسیها مشخص شد عامل اصلی این حوادث که منجر به فوت، مجروحیتها و معلولیتهای مادامالعمر و از کار افتادگیهای طولانیمدت میشود، به سرعت مربوط است.»
سرهنگ شریفی در ادامه گفت: «بههمین علت با رصدی که از طریق دوربینهای کنترل سرعت به صورت شبانهروزی می شود، اگر فردی در بزرگراه همت که حداکثر سرعت ۹۰کیلومتر است، با سرعت بیشاز ۱۴۰کیلومتر حرکت کند، دوربینها عکس این تخلف را میگیرند و فردای همان روز پیامکی برای مالک وسیلهنقلیه ارسال میشود.»
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: « این دوربینها هویت وسیلهنقلیه را میشناسند؛ پس از آنکه پیامکی مبنیبر ثبت تخلف توسط دوربینها برای مالک وسیلهنقلیه ارسال شد (ساعت و محل دقیق تخلف و مقدار سرعت نیز در این پیامک ذکر میشود) مالک به کلاس آموزشی فراخوان میشود.»
سرهنگ شریفی تاکید کرد: «فراخوان شدن راننده متخلف، یک فرآیند حقوقی دارد که یک دستور قضایی صادر شده و بر اساس دستور قضایی، فرد به کلاسهای آموزشی دعوت میشود.»
وی تصریح کرد: «راننده متخلف در کلاسهای آموزشی شرکت میکند و تعهدی مبنیبر عدم تکرار این تخلف میدهد که به هدف آموزشی خود رسیدهایم. ولی اگر فرد متخلف در این کلاسها شرکت نکند و این موضوع برایش بیاهمیت باشد، به دادسرای راهور معرفی خواهد شد و باید به مقام قضایی پاسخگو باشد.»
چرا باید با سرعت مطمئنه رانندگی کرد؟
سرهنگ علیاصغر شریفی در ادامه با اشاره به تاثیر کلاسهای آموزشی بر رانندگان اظهار کرد: «در کلاسهای آموزشی قرارگاه سرعت که برای رانندگان متخلف در بحث سرعتها تشکیل میشود، پلیس سعی میکند به این رانندگان عواقب سرعت و سبقت را گوشزد کند.»
وی افزود: «در این کلاسها فیلمهایی از قربانیان حوادث، یعنی کسانی که این حوادث برای آنان اتفاق افتاده است، پخش میکنیم و به رانندگان میگوییم اگر با سرعت بالا رانندگی کنید، چه حوادث تلخی برای شما و سرنشینان وسیله تقلیه روی میدهد.»
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: «وقتی خطری را مانند عابرپیاده میبینید، این جریان روی میدهد که اگر راننده با سرعت صدکیلومتر در ساعت حرکت کند، از لحظهای که خطر را رؤیت میکند تا زمان تحلیل و نشان دادن عکسالعمل، تقریبا هشتدهم ثانیه طول میکشد.»
وی گفت: «بعد از آنکه این تحلیل توسط راننده اتفاق افتاد، ششدهم ثانیه هم مجموع زمان دیدن و فشار دادن پدال ترمز طول میکشد.»
سرهنگ شریفی گفت: «از این لحظه خودرو با شتاب کاهنده به سمت توقف کامل میرود و حالا موضوع این است که اگر با سرعت مطمئنه و سرعت مجاز رانندگی نکنید، فاصله و زمان را از دست میدهید و برخورد با عابر و وسیلهنقلیه حتمی است.»
وی ادامه داد: «در این کلاسها این آموزشها را ارائه میدهیم و موضوعات مرتبط با تصادفات را برای رانندگان متخلف کاملا تشریح میکنیم.»