به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، مهدی ضیغمی در جمع در خصوص واردات خودرو، اظهار داشت: تصویب لایحه دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را تسهیل میکند، زیرا مشکل اصلی در قوانین استاندارد و گمرک بود که البته آن هم به دلیل قوانین بالادستی ایجاد شده بود.
ضیغمی تصریح کرد: امسال فقط در حوزه چانگان ۱۰۰ هزار خودرو میتوانیم وارد کنیم که مسیر واردات که تسهیل شود روند واردات توسعه مییابد.
وی در خصوص طولانی شدن فرایند تحویل خودروها از اسفندماه گذشته، تصریح کرد: وزارت صمت تنها متولی واردات این محصول نیست، اما بار همه دستگاههای مسئول را بهتنهایی برعهده دارد، بر همین اساس خودروی چانگان وارد شده و همه استانداردها را دارد، اما برای تسریع، خودروها از حوزه خلیج فارس وارد شد که روی کمربند عقب این خودروها ای مارک هک نشده بود.
مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت بیان کرد: سازمان استاندارد نیز اعلام کرد بابت این موضوع نمیتواند اجازه ترخیص دهد. مذاکره برای ترخیص این خودروها تقریباً یک ماه زمان برد و چند شرط جایگزین تعیین کردیم.
ضیغمی تصریح کرد: در روسیه بسیاری از استانداردها همچون یورو ۶ و ای مارک اجباری بود، اما پس از اینکه تحریم شد استانداردها را تقلیل دادند و مقرر شد تا هر میزان نیاز است خودرو وارد شود؛ اما در ایران این چابکی وجود ندارد.
وی گفت: پیش از این وزارت صمت فقط ثبت سفارش را تأیید میکرد، اما در حال حاضر برای واردات خودرو ۱۳ کار را باید انجام شود که در بسیاری از آنها دستگاههای دیگر دخیل هستند.
مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت با بیان اینکه تعیین منشأ ارزی که از خارج وارد میشود بسیار مهم است؛ زیرا نباید از کف بازار ارز کشور باشد تا آسیب بزند، گفت: کارهای بسیار سختی را انجام شد تا منابع ارزی تامین شود که به نفع دو طرف باشد. از ارز اشخاص و سرمایهگذاری خارجی استفاده کردیم تا مشکل تأمین ارز حل شود و هم اکنون تخصیص ارز در حال انجام است.