به گزارش قطعات خودرو به نقل از خانه ملت، روحالله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور درباره استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشنبیان در صنعت خودروسازی، گفت: قصه خودرو پیچیده و غمانگیز است، به صورت عمومی دانشبنیانها یکی از بزرگترین کمکهایی که میتوانند به این حوزه داشته باشند، مربوط به قطعهسازان است در واقع کارفرمای دانش بنیان ها قطعه سازان هستند که از دانشبنیانها بخواهند کارهایی انجام دهند که این فعالیتها شامل طراحی، بهبود کیفیت و عمر و کاهش قیمت میشود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور افزود: قطعهساز خود پیمانکار یا اصطلاحا فروشنده به خودروساز است، خودروساز نیاز دارد با توجه به قیمتی که میتواند در بازار بفروشد، قطعه خوب تامین کند، زمانیکه قیمت خودرو بطور مثال ۱۰۰ واحد تعیین میشود، سهم قیمتی قطعات به دست میآید پس از این مرحله، و زمانیکه خودروساز به قطعهساز قیمت قطعه را اعلام میکند، قطعهساز به قیمت اعلامی نگاه میکند؛ اگر بهای اعلام شده مناسب باشد و سود کافی داشته باشد، کیفیت تولیدات خود را ارتقا میدهد و سعی میکند با کاهش قیمت سود خود را افزایش دهد اما اگر قیمت اعلامی از سوی خودروساز، به گونهای باشد که قطعه ساز به سختی بتواند قطعه تولید شده فعلی را تولید کند، اعتباری برای هزینه در تحقیق و توسعه و … نمیماند در نتیجه بازار دانشبنیانها نیز بسته می شود. اگر میخواهیم دانش بنیان ها در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، بازار خودرو باید اصلاح شود
وی اضافه کرد: اگر میخواهیم دانش بنیان ها بتوانند در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، نیاز است که بازار خودرو اصلاح شود در واقع این سیستم را نباید از پایین درست کنیم، این گونه نیست که دانش بنیانها قطعه خوب بسازند، قطعه نیز برای تولید خودرو استفاده شود و سپس خودرو در بازار عرضه شود؛ در این زمینه سیستم باید از بالا اصلاح شود.
دهقانی درباره اینکه بازار به لوازم یدکی خوب و باکیفیت نیاز دارد و قیمت این محصولات نیز در بازار بالا است، گفت: این گونه نیست؛ زمانیکه میگویید قیمت بالا است باید توجه کرد که اگر هزینه آب، برق گاز را کنار بگذاریم، قیمت مواداولیه، پول کارگر، قالب و… نیز بالا است.
وی در پاسخ به این موضوع که قیمت موارد مذکور ریالی است اما قطعهای که به دست مردم میرسد براساس نرخ دلار است، توضیح داد: این گونه نیست؛ حقوق کارگر ریالی است اما افزایش مییابد، قیمت آب و برق بالا می رود، مواد اولیه بالا میرود در واقع هزینههای مجموعهها کماکان رشد دارد، من نمیگویم که قطعهسازان هیچ فرصتی برای کار دانش بنیان ندارند هرگز صحبتم این نیست، در واقع در حال حاضر شرکتهای دانش بنیانی هستند که با قطعه سازان کار می کنند منظور من این است که ممکن است زمانی در مورد، کار موردی صحبت کنیم و زمانی درباره جریان؛ اگر میخواهیم جریان راه بیافتد، نخست باید صنعت خودروسازی کشور اصلاح شود.
خودروسازی صنعتی است که در تیراژ قیمت کاهش مییابد
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور در تشریح این اصلاح، توضیح داد: خودروسازی صنعتی است که در تیراژ قیمت کاهش مییابد رمز اصلی خودروسازی تیراژ است؛ در بازار کشور ما چند خودروساز یا مونتاژکننده خودرو داریم؟ چند نوع محصول در سال تولید می کنیم؟
مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست
وی گفت: ۱۰ تا خودروساز هر کدام برای ۵ خودرو و در واقع برای ۵۰ نوع خودرو قطعه میخواهند، زمانیکه تولید قطعه به این میزان پراکنده میشود، دیگه نمیتواند به قیمت برسد، در دنیا اگر یک خودرو ۱۲۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰ دستگاه بفروشد، قیمت سربه سر میشود، حال آنکه کل بازار ما ۱.۵ میلیون دستگاه است و یک نوع خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه، نوع دیگری از خودرو ۷۰ هزار دستگاه تولید میشود در این شرایط مشخص است که تولید باکیفیت نخواهد بود و مجبور هستند که گران تولید کنند، اما زمانیکه یک خودروساز باشد که در سال ۳ نوع خودرو تولید کند، یک سیستم وجود دارد که تیراژ بزرگ سفارش میدهد و از آنجا که تقاضا برای تولید یک قطعه زیاد میشود، صرفه اقتصادی دارد که قطعه ساز سرمایه گذاری مناسب و بزرگی انجام دهد.
دهقانی تصریح کرد: زمانیکه در سال از یک قطعه فقط ۲۰ هزار تا تولید میشود در حالیکه ممکن است سال بعد نیز نیازی به تولید به این قطعه نباشد، سرمایه گذاری مناسب انجام نمیگیرد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور افزود: مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست، ما در خودروسازی نهایت دانشها را داریم، هیچ موضوعی در حوزه سواد، علم و فناوری صنعت خودروسازی نیست که در کشور وجود نداشته باشد، مشکل اصلی مدل اقتصادی درستی است که برای این حوزه باید پیاده شود تا این جریان راه بیافتد.