به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز،کمپانیهای آمریکایی در دوران پرتلاطم صنعت خودروسازی، برخی از جذابترین کلاسیکها را خلق کردند. با دیدن این خودروهای کلاسیک آمریکایی، هوش از سرتان میپرد.
دوران پس از جنگ جهانی دوم تا وقوع بحران نفتی در دهه ۷۰ میلادی را باید عصر طلایی خودروسازی آمریکا بدانیم. در آن ایام، این صنعت درگیر مشکلات زیادی بود و هر چند سال، فراز و فرود شدیدی را تجربه میکرد. با وجود این، میتوان گفت نمادینترین خودروهای کلاسیک آمریکایی در همین دوران خلق شدند. این فهرست، گلچینی از بهترین آنهاست.
نمادین ترین خودروهای کلاسیک آمریکایی
شلبی کبرا مدل ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷
موتور: 7.0 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۰۶۸ کیلوگرم
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور: ۵۶۸ نیوتن متر
نسل سوم شلبی کبرا از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ وارد بازار آمریکا شد؛ هر چند که این خودرو، اصل و نسب بریتانیایی داشت. درباره یک رودستر کوچک و جمعوجور ۲ سرنشینه صحبت میکنیم که با تجهیز به یک موتور سترگ ۷.۰ لیتری، به یکی از اساطیر عصر طلایی تبدیل شد.
البته فروش شلبی کبرا، مطابق انتظار پیش نرفت. در نتیجه، شلبی و فورد (که تامین کنندهی موتور خودرو بود)، از سال ۱۹۶۷ تصمیم به توقف مونتاژ آن گرفتند.
پونتیاک GTO مدل 1964 تا 1967
موتور: 6.6 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۶۱۳ کیلوگرم
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور: ۵۹۴ نیوتن متر
نخستین نسل از خودروی افسانهای پونتیاک GTO، در حدفاصل سالهای 1964 تا 1967 تولید شد و اثری ماندگار در بازار خودروهای عضلانی گذاشت. طی سالهای تولید، GTO تغییرات اندکی را در طراحی تجربه کرد؛ اما نه در حدی که قابل ملاحظه باشد.
حق انتخابی که پونتیاک برای موتور خودرو به خریداران داده بود، شامل نسخههای 6.4 و 6.6 لیتری V8 میشد.
شورولت شِوِل SS مدل 1970
موتور: 7.4 لیتری V8 بیگ بلاک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۷۲۴ کیلوگرم
قدرت: ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور: ۶۷۸ نیوتن متر
برای مدتی هر چند کوتاه، شورولت Chevelle SS قدرتمندترین خودروی عضلانی بازار آمریکا بود؛ آن هم بهلطف نیروی 450 اسب بخاری و گشتاور 678 نیوتن-متری!
قویترین موتور سوار شده روی آن، big-block V8 با حجم 7.4 لیتر بود. البته شورولت فقط 4475 دستگاه از این خودرو ساخت تا مدل 1970 شول SS، این روزها خیلی کمیاب باشد.
کادیلاک کوپه دِویل مدل ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰
موتور: 7.7 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۸.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۲۲۴۰ کیلوگرم
قدرت: ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور: ۷۱۲ نیوتن متر
برای عاشقان کفخواب، کادیلاک کوپه DeVille یکی از محبوبترین خودروها بوده و هست. اما گول نامش را نخورید؛ با وجود اینکه در اسمش «کوپه» دارد، طول 5791 میلیمتری و پهنای 2134 میلیمتری داشت.
برای بهحرکت درآوردن این غول بیشاخ و دم، کادیلاک از یک پیشرانه عظیم 7.0 لیتری استفاده کرد. البته در سال 1968، حتی این موتور V8 با یک موتور بزرگتر 7.7 لیتری جایگزین شد.
جالب اینکه کادیلاک کوپه DeVille یکی از ماشینهای مورد علاقه اسنوپ داگ هم است!
داج چارجر دیتونا مدل ۱۹۶۹
موتور: 7.0 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۹۰۰ کیلوگرم
قدرت: ۴۲۵ اسب بخار
گشتاور: ۶۶۴ نیوتن متر
داج (دوج) چارجر Daytona یکی از کمیابترین خودروهای این لیست است؛ زیرا فقط 505 دستگاه از آن در سال 1969 تولید شد. چیزی که آن را منحصربهفرد و متمایز از هر خودروی دیگری میکرد، دماغه نوکتیز و اسپویلر عقب بزرگش بود.
البته در زیر کاپوت هم حرفهای زیادی برای گفتن داشت؛ جایی که موتور عظیم 7.0 لیتری Hemi 426 V8 با قدرت 425 اسب بخار خفته بود!
اگر امروز یک داج چارجر Daytona کارکرده پیدا شود، حدود 380 هزار دلار قیمت دارد.
پلیموث باراکودا مدل ۱۹۷۱-۱۹۷۰
موتور: 7.2 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۵۹۷ کیلوگرم
قدرت: ۳۹۰ اسب بخار
گشتاور: ۶۶۴ نیوتن متر
پلیموث باراکودا آمده بود تا فورد ماستنگ (موستانگ) را به چالش بکشد؛ اما خود، تبدیل به یک نماد در عصر خودروهای عضلانی شد. البته دو نسل نخست آن را باید خودروهای بازاری بدانیم؛ ولی نسل سومش، یک خودروی عضلانی تمام عیار، بدون خساست در مصرف سوخت بود.
از چهار تریم Plymouth Barracuda، نسخه Cuda طرفداران بیشتری پیدا کرد.
داج چارجر مدل ۱۹۶۹
موتور: 7.2 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۷۲۰ کیلوگرم
قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
گشتاور: ۶۵۳ نیوتن متر
دومین نسل از داج چارجر که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ تولید شد، خود را در میان پرطرفدارترین خودروهای عصر طلایی جای داد. در بین آنها اما چارجر ۱۹۶۹ از همه بیشتر، دل آمریکاییهای ماشینباز را برد.
همین خودرو هم با تریمهای مختلفی عرضه شد که R/T از همه محبوبتر بود؛ با دو حق انتخاب برای موتور که شامل 440 Magnum و 426 Hemi میشد.
شورولت کامارو مدل ۱۹۷۰
موتور: 5.7 لیتری V8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۳۸۸ کیلوگرم
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور: ۵۱۵ نیوتن متر
شورولت کامارو از آن دست خودروهای کلاسیک عضلانی آمریکایی است که طی سالهای متمادی، امتحان خود را پس داده و حتی امروزه هم تولید میشود.
نسخهای از نسل دوم آن که با موتور 5.7 لیتری V8، موسوم به LT-1 عرضه شد، از همه محبوبتر بود؛ موتوری که در شورولت کوروت هم مورد استفاده قرار گرفت.
خروجی این موتور در کامارو؛ ۳۶۰ اسب بخار قدرت، ۵۱۵ نیوتن-متر گشتاور و حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت بود.
فورد ماستنگ مدل ۱۹۷۰-۱۹۶۹
موتور: 7.0 لیتری V8 سوپر کبرا جت
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۵۹۷ کیلوگرم
قدرت: ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور: ۵۹۶ نیوتن متر
فورد ماستنگ ۷۰-۶۹ در قیاس با مدل پیشین خود، تغییرات زیادی را تجربه کرد. خریداران برای انتخاب موتور این خودروی دو درب هم آپشنهای زیادی داشتند. در مجموع، ۶ نسخه پرفورمنس با اسامی جیتی، باس ۳۰۲، باس ۴۲۹، شلبی جیتی ۳۵۰، شلبی جیتی ۵۰۰ و ماک ۱ موجود بود.
ماک 1 با اختلاف، به موفقترین نسخه ماستنگ در آن دوران تبدیل شد؛ خودرویی که از موتور 7.0 لیتری Super Cobra Jet با قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 596 نیوتن-متری، نیرو میگرفت.
فورد ماستگ ۱۹۶۹ به معنای واقعی کلمه، یک ماشین کلاسیک عضلانی بود.
شورولت کوروت C2 Sting Ray مدل 1963
موتور: 5.4 لیتری v8
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۳۶ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۳۸۰ کیلوگرم
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور: ۴۷۷ نیوتن متر
این خودرو، دومین نسل از مدل افسانهای Corvette است و با پسوند C2 شناخته میشود. تولید آن از سال 1962 آغاز و تا 1967 ادامه داشت؛ اما شورولت از پنج سال قبل، مشغول طراحی خودرو بود.
چند نسخه با موتورهای مختلف عرضه شد که قویترین آنها، مجهز به پیشرانه small-block 327 V8 با گشتاور 477 نیوتن-متر و قدرت 360 اسب بخار بود. فارغ از طراحی غیر مرسوم کوروت C2، شیشه عقب دو تکه این خودرو هم حسابی آن را خاص جلوه میداد.
امروزه قیمت یک دستگاه شورولت کوروت Sting Ray سرحال، به حدود 100 هزار دلار میرسد.