به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس مطالعه جدید آژانس تحلیلی روسی PromRating، در 6 ماهه اول سال 2022، ازبکستان خودروهای بیشتری نسبت به روسیه تولید کرده و از نظر حجم تولید، جایگاه پیشرو در میان خودروسازی کشورهای مستقل مشترک المنافع را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش این آژانس که تصمیم به رتبه بندی بزرگترین شرکتهای خودروسازی در کشورهای مشترک المنافع CIS از نظر تولید خودرو گرفته است، 5 کشور از 9 کشور عضو کشورهای مشترک المنافع (CIS) صنعت خودروی خود را دارند. دادههای سال 2021 و اطلاعات نیمه اول سال 2022 در نظر گرفته شده است. به گفته نویسندگان این مطالعه، از آنجایی که محیط سیاسی و اقتصادی جهانی در ماههای اخیر به شدت تغییر کرده است، آمار سال 2022 شگفت انگیز است.
کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، آذربایجان، مولداوی، تاجیکستان و ازبکستان میشود که جمعیت آن تقریباً 250 میلیون نفر است. این یک بازار بزرگ است اما کشورهای مستقل مشترک المنافع در یک چارچوب اقتصادی مشترک همکاری لازم را ندارند. تنها 5 کشور اول از این کشورها در یک فضای گمرکی و اقتصادی مشترک با یکدیگر همکاری میکنند، زیرا آنها همچنین اعضای یک سازمان دیگر ادغام منطقهای – اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) هستند.
حجم تولید خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک در این 5کشور در پایان سال 2021 چنین برآورد شده است: روسیه 1.4 میلیون، ازبکستان 236 هزار، قزاقستان 93 هزار (شامل کامیون و اتوبوس)، بلاروس حدود 35 هزار و آذربایجان 2 هزار دستگاه.
با توجه به نتایج سال 2021، 10 تولید کننده بزرگ خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک در کشورهای مستقل مشترک المنافع بدین صورت است:
AvtoVAZ (روسیه) – 430 هزار خودرو
UzAuto Motors (ازبکستان) – 236 هزار
هیوندای موتور ساخت روسیه (روسیه) – 234 هزار
Avtotor (روسیه) – 177 هزار
گروه فولکس واگن روسیه (روسیه) – 118 هزار
GAZ (روسیه) – 117-127 هزار اتومبیل: 65-75 هزار اتومبیل تجاری سبک با نام تجاری خود (بدون اطلاعات دقیق) و 52 هزار اتومبیل VW و Skoda
رنو روسیه (روسیه) – 88 هزار
تویوتا موتور ساخت روسیه (روسیه) – 81 هزار
SaryarkaAvtoprom (قزاقستان) – 60000 شامل کامیون و اتوبوس
نیسان موتور ساخت روسیه (روسیه) – 45 هزار
در نیمه اول سال 2022، وضعیت سیاسی و اقتصادی اوراسیا، به دلیل عملیات نظامی در اوکراین و تحریمهای جدید علیه روسیه به شدت تغییر کرد. اکثر شرکتهای اروپایی و ژاپنی فعالیت در روسیه را برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآوردهاند. به دلیل کمبود قطعات از خارج از کشور، روند عادی تولید خودرو در کارخانههای خودروسازی متعلق به شرکتهای ملی روسیه تا حدودی مختل شده است.
همانطور که در رتبه بندی آژانس ذکر شده است، پرچمدار صنعت خودروی روسیه، AvtoVAZ، اطلاعات مربوط به تولید خودرو را برای دوره ژانویه تا ژوئن 2022 بیان نکرده است.
کارخانه هیوندای روسی از ابتدای ماه مارس به دلایلی چندان فعال بود اما در دو ماه اول توانست حدود 40 هزار خودرو تولید کند.
با توجه به نتایج تولید خودرو در سایر کارخانههای خودروسازی در روسیه، از ابتدای سال 2022، اطلاعات کمی وجود دارد.
به گفته کارشناسان PromRating، در طول سال 2022، کارخانههای خودروسازی در ازبکستان و قزاقستان به طور فعال تولید خودرو را افزایش خواهند داد، زیرا آنها زیر فشار محدودیتهای بین المللی که شرکتهای روسیه و بلاروس در حال حاضر بر آنان تحمیل شده است، نیستند.