به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، بازار خودروهای کراساوور در ایران با معرفی خودروهای جدید پیش از پیش در حال داغ شدن است. استقبال مناسب از محصولات کراس اوور جدید هربار عرضه کنندگان خودرو را بر این وا میدارد تا با معرفی خودرو قویتر و بهروزتر سهم بیشتری را از این بازار پرطرفدار تصاحب کنند. بر این اساس هر چند وقت یکبار شاهد عرضه یک خودرو کراس اوور جدید با مشخصات بهتر از قبل هستیم و گزینههای انتخاب را برای مشتریان گستردهتر میکند.
شرکت ایران خودرو به عنوان بکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران با محصولات خانواده هایما سهم مناسبی از بازار کراس اوور کشور را در دست داشته و با توجه به تیراژ بالا و خدمات پس از فروش گسترده، توانسته است خانواده محصولات هایما در سبد خریداران بگنجاندن و طرفداران خود را دست و پا کند. یکی از جدیدترین محصولات خانواده هایما در سگمنت کراس اوور که به زودی قرار است به بازار وارد شود پرچمدار هایما 8S است. این خودرو با مشخصات فنی مناسب و چهره مدرن خود در ابتدای معرفی خود توجهها را به خود جلب کرد.
شرکت بهمن موتور نیز به عنوان یکی از شرکتهای مطرح حوزه تولید خودرو در کشور نیز با محصولاتی محبوبی مانند دیگنیتی و فیدلیتی به خوبی جایگاه خود را در بازار کراساوورها مشخص کرده و محصولات آن با محبوبیت بالایی در میان مخاطبان دارند. یکی از کراس اوورهای پرطرفدار دیگنیتی پرایم گروه بهمن است. در این مقاله به مقایسه فنی این دو محصول در سگمنت کراساوورها میپردازیم.
مقایسه فنی هایما 8S و دیگنیتی پرایم
هایما 8S از یک پیشرانه 1.6 لیتری با توربوشارژر و قابلیت تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد و از این رو قادر است در بهترین حالت 192 اسببخار قدرت (دور موتور 5000) و 293 نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور 1500 الی 4500) تولید نماید، در سمت مقابل دیگنیتی بهمن موتور از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مورد استفاده قرار گرفته است که به کمک توربوشارژر میتواند خروجی قدرت 148 اسب بخاری در محدوده 5600 دور بر دقیقه و خروجی گشتاور 220 نیوتن متری در محدوده 1800 دور بر دقیقه تولید کند.
هایما 8S برای انتقال قدرت نیز از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده شده که نیروی حاصل از موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند. دیگنیتی بهمن موتور از یک گیربکس CVT برای انتقال نیرو به محور جلو استفاد ه میکند. هایما به کمک پیشرانه و گیربکس خود قادر است طی 7.8 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر دست پیدا میکند و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت دست یابد. دیگنیتی با کمک پکیج پیشرانه و گربکس شتاب غیر رسمی در حدود 14 ثانیه را به ثبت رسانده است. مصرف سوخت ترکیبی در هایما 8S در حدود 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر و دیگنیتی پرایم 7.5 اعلام شده است.
جدول مقایسه مشخصات فنی هایما 8S و دیگنیتی پرایم
خودرو | هایما 8S | دیگنیتی پرایم |
موتور | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۵۹۴ سی سی | ۱۴۹۸ سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | ۱۹۳ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۲۹۳ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه | ۲۲۰ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۶ سرعته خودکار | CVT |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۸ ثانیه | – |
حداکثر سرعت | – کیلومتر در ساعت | – کیلومتر در ساعت |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم | ۱۵۷۰ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | ۴۵۶۵ طول – ۱۸۵۰ عرض – ۱۶۸۲ ارتفاع | ۴۶۸۵ طول – ۱۸۶۵ عرض – ۱۶۴۵ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | ۲۷۰۰ میلیمتر | ۲۷۹۰ میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر | ۱۰.۴ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر | ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر | ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | ۵۸ لیتر | ۵۸ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ | یورو ۵ |