به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، نیازی به یادآوری این نکته نیست که آمریکاییها علاقه خاصی به وانت پیکاپ ها دارند؛ و هرچقدر وانت موردنظر بزرگتر باشد علاقه بیشتری را ایجاد خواهد کرد. آمار فروش ماهانه و سالانه نشان دهنده رکوردشکنی فروش این خودروهاست و پرفروشترین آنها نیز فورد سری F است. دو خودروی شورولت سیلورادو و رم نیز در تعقیب فورد هستند و جی ام سی سیرا را نیز باید به این لیست اضافه کرد. خودروسازان بزرگ ژاپنی نیز در این کلاس حرفهای زیادی برای گفتن دارند و تویوتا توندرا علاقهمندان زیادی را در آمریکا پیدا کرده است. تویوتا تاکوما، فورد رنجر و شورولت کلرادو نیز جزو دیگر گزینههای محبوب بازار خودروی آمریکا هستند.
علاوه بر افزایش فروش وانتها، هزینههای متوسط خرید چنین خودروهایی نیز بهصورت مشابه افزایش مییابد. ما در این مقاله نمیخواهیم به خریداران بگوییم که با پول خود چه خودرویی را بخرند یا نخرند بلکه میخواهیم بدانیم چرا هر روز بر تعداد آمریکاییهایی که مبلغ زیادی را صرف خرید وانتهای لوکس میکنند افزوده میشود. ابتدا اجازه بدهید بدانیم ریشه این کار در چیست. مردم چیزهای خوب را دوست دارند. خود ما دوست داریم چیزهای خوب و گرانقیمت از نوشیدنی گرفته تا دوربین و وسایل خانه را خریداری کنیم. ما حتی پول خود را صرف خرید خودرویی میکنیم که واقعاً نیازی به آن نداریم. بنابراین اگر پاسخ شما به این سؤال “چون دوست داریم” است پس نیازی به اجازه ما ندارید و یک وانت لوکس را انتخاب کنید.
اما چیزی که نمیفهمیم این است: چرا شما به عنوان فردی عادی گاراژتان را تقسیمبندی نمیکنید؟ در یکطرف یک خودروی آرام، نرم و کممصرف قرار میگیرد و شاید این خودرو از نوع بنزینی پرقدرت و یا شاید از نوع الکتریکی باشد. در طرف دیگر گاراژ نیز یک وانت برجسته پارک میکنید. این خودرو میتواند ظرفیت بکسل چند تنی و ظرفیت حمل بار خوبی داشته باشد و از همه تجهیزات موردنظر همچون کروز کنترل، شیشههای برقی و قفل مرکزی، ورود بدون کلید و نمایشگر بزرگ سود ببرد. اگر فقط به خرید یک وانت صفرکیلومتر علاقه دارید نگاهی به پیکربندی آنلاین فورد F-150 ثابت میکند خرید مدل XLT دو دیفرانسیل با پیشرانه اکوبوست و صندلیهای مشکی و با قیمت حدود ۴۹ هزار دلار میسر است. برای مدل فول F-150 لیمیتد باید حدود ۸۶ هزار دلار پرداخت کنید. هر دو مدل تواناییهای خوبی دارند اما اختلاف قیمت آنها به حدود ۴۰ هزار دلار میرسد که دلیلش عرضه مدل لیمیتد با تریم های چرم و چوب و تکنولوژی بهتر است.
همین داستان درباره رم، تویوتا و جنرال موتورز هم صدق میکند. ما وانت پیکاپ های فول سایز را بهترین و بدترین خودروهای بازار آمریکا میدانیم. برای مثال شورولت سیلورادو ۳۵۰۰ HD را میتوانیم بهترین محصول جنرال موتورز بدانیم. نظر ما این است:
با کمتر از ۵۸ هزار دلار یک فرد میتواند سیلورادو چهار درب، چهار چرخ محرک، چهار چرخ در عقب و پیشرانه ۶.۶ لیتری توربودیزل و گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک را انتخاب کند. وقتی برخی تجهیزات رفاهی را نادیده بگیرید مالک خودرویی با گشتاور و ظرفیت حمل بار فوقالعاده خواهید شد
ما درباره جی ام سی سیرا دنالی که به عنوان بدترین محصول جنرال موتورز انتخاب کردهایم اینگونه نظر میدهیم:
ما به وبسایت جی ام سی مراجعه کردیم و از پیکربندی آنلاین آن برای انتخاب مدل دنالی با قیمت ۸۶۳۶۰ دلار استفاده کردیم. طبیعتاً ما بهترین آپشن ها شامل رنگ سه پوششه و رینگهای ۲۲ اینچی را انتخاب کردیم. نتیجه یک وانت واقعاً زیبا بود اما ما هرگز با چنین چیزی بار حمل نمیکنیم
و مشکل همینجا بروز میکند. وانتها برای یک هدف بسیار مهم طراحی شدهاند. مردم نیازمند حمل بار و اشیا هستند و به وانتها نیاز دارند. وانتها خودروهای خوبی هستند و اگر برای هدف درستی بکار روند یک ابزار عالی محسوب میشوند. وانتها احتمالاً بهترین خودروهای بازار آمریکا هستند اما نیازی به استفاده روزمره از آنها نیست و آنها برای کار ابزار بهتری خواهند بود. پیش از آنکه فکر کنید ما افراد را به خرید خودروهای الکتریکی توصیه میکنیم باید نگاهی به مقالات قبلی بیندازید. فرقی نمیکند پیشرانه خودرو از چه نوعی باشد زیرا شما میتوانید با ۴۰ هزار دلار یک خودروی بسیار خوب را خریداری کنید. اگر چارهای جز انتخاب یک وانت لوکس نداشته باشیم ترجیح میدهیم F-150 کارکرده و تائید شده با پیشرانه ۸ سیلندر و قیمت زیر ۳۵ هزار دلار را انتخاب کنیم.
درهرحال شما میتوانید پول زیادی را صرف خرید یک خودروی خوب، لوکس، آرام، راحت، هیجانانگیز و جمع و جورتر بکنید، خودرویی که نسبت به وانتهای لوکس مصرف سوخت کمتری هم دارد. خودروهای سواری و وانتها ابزارهایی هستند که برای هدفی خاص توسعه یافتهاند.