جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

سه رقیب اصلی خریدار سهام نماد خپارس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ خبرها حکایت از این دارد که هلدینگ زر با مدیرعاملی هاشم یکه زارع و همچنین گروه مپنا و آستان قدس رضوی بر سر این بلوک عمده مدیریتی رقابت خواهند کرد. در حالی مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو صادر شده که فعلا خبرهای ضد و نقیضی درباره مشتریان آن منتشر شده و گفته می شود ۱۷ شرکت در مرحله اولیه خواستار خرید آن شده اند و روند ارزیابی صلاحیت آنها آغاز شده و به زودی مشتریان اصلی معرفی می شود هرچند پارس خودرو شرکتی دولتی محسوب نمی شود و هیات مدیره و مجمع شرکت سایپا نحوه واگذاری و ارزش گذاری آن را تعیین می کنند.

 

خبرهای رسیده حکایت از این دارد که زرخودرو با مدیر عاملی اسبق ایران خودرو یعنی هاشم یکه زارع و همچنین گروه مپنا و آستان قدس رضوی بر سر این بلوک عمده مدیریتی رقابت خواهند کرد.
در حال حاضر ترکیب سهامداران پارس خودرو از این قرار است که ۴۲ درصد سهام مستقیم به سایپا می رسد و ۳۲ درصد نیوان ابتکار که گروه سایپا ۱۰۰ درصد مالک نیوان ابتکار هم هست یعنی جمعا ۷۴ درصد متعلق به گروه سایپا است. همچنین ۶ درصد خپارس متعلق به ورناست که سایپا از طریق وساپا سهامدار عمده ورنا بوده و به نوعی می توان گفت مزیت فروش ۸۰ درصد آن سهام خساپا را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری خودروسازی سایپا گفته «وزارت صمت تقاضای صدور مجوز شرکت پارس خود از زیرمجموعه های شرکت سایپا داشت که این موضوع در جلسات فنی متعددی مورد بحث قرار گرفت و تاکید شد که در موضوع واگذاری شرکت های ایران خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمت گذاری دستوری محصولات آنهاست و برای واگذاری واقعی مدیریت در گام اول باید سهام تودلی و چرخه ای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهامداری آنها باز شود.»

 

 

واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی شود در همین رابطه تفاهم نامه ی بین سازمان خصوصی سازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت امضا شده تا پایان بهمن استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق ۱۰ ساله به صورت رسمی منتشر شود تا همه نقش آفرینان این صنعت از چشم انداز این صنعت و قابل پیش بینی بودن متغیرهای آن مطمئن شوند و تمامی محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شوند، همچنین واگذاری سهام تودلی دو شرکت تا پایان سال به سرانجام برسد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار