به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : در حالی از قطعهسازان به عنوان مشتریان جدی سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور یاد میشود که مدیرعامل ایرانخودرو میگوید بهتر است برای واگذاری این سهام، کنسرسیومی مشترک تشکیل شود. مدیرعامل ایرانخودرو همچنین اعلام کرد این شرکت به دنبال قرار گرفتن در زنجیره جهانی یکی از خودروسازان بزرگ دنیا است.
مهدی خطیبی در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به این پرسش که آیا موافق واگذاری سهام ایرانخودرو به قطعهسازان است، گفت: درحالحاضر بهترین روش این است که کنسرسیومی با حضور زنجیره تامین (قطعهسازان) و یک یا دو بانک تشکیل شود و از آن طریق واگذاری صورت گیرد. وی با بیان اینکه برخی بانکها علاقهمند به خرید سهام خودروسازان هستند، افزود: تشکیل کنسرسیوم بین قطعهسازان و بانکها، کمدردسرترین روش برای واگذاری سهام خودروسازان است.
وی اما در واکنش به حواشی اخیر مربوط به احتمال واگذاری سهام خودروسازان به قطعهسازها و همچنین اختصاص دو صندلی به نمایندگان شرکت قطعهسازی کروز در هیاتمدیره ایرانخودرو، گفت: به اعتقاد من، باید تکلیف سهامداری در ایرانخودرو مشخص شود؛ درحالحاضر یکی دو قطعهساز سهامدار ایرانخودرو هستند و بقیه آنها سهمی ندارند، بنابراین بهتر است کنسرسیومی مشترک از زنجیره قطعهسازی و بانک برای خرید سهام خودروسازان تشکیل شود. خطیبی افزود: من و اعضای هیاتمدیره وظیفه قانونی و شرعیمان حرکت در راستای منافع سهامداران است، اما درحالحاضر در دوگانگی رفتاری قرار گرفتهایم؛ چون اگر بخواهیم طبق قانون عمل کنیم، به کروزی بودن متهم میشویم و اگر هم دست روی دست بگذاریم، با قانون و اخلاق درگیر هستیم.
اظهارات مدیرعامل ایرانخودرو در شرایطی است که اخیرا تغییراتی در ترکیب هیاتمدیره این شرکت رخ داد و با حضور دو نماینده از کروز در آن، این شرکت قطعهسازی عملا صاحب دو صندلی مدیریتی در بزرگترین خودروساز ایران شد. خیلیها این موضوع را اینگونه تعبیر کردند که حالا کروز میتواند نسبت به تغییر مدیرعامل ایرانخودرو (البته در صورتی که مایل به این اقدام باشد) دست به کار شود. بااینحال فعلا خبری جدی مبنی بر تمایل کروز به تغییرات مدیریت در ایرانخودرو به گوش نمیرسد؛ ضمن آنکه هنوز مشخص نیست آیا اصلا افزایش تعداد صندلیهای این شرکت قطعهساز در هیاتمدیره ایرانخودرو، میتواند قدرتی فوققدرت دولت را در اختیار کروزیها قرار دهد.