به گزارش قطعات خودرو به نقل ازبازار، قیمت روغن موتور طی یکماه گذشته به دلیل فقدان سیاستگزاری مناسب توسط دولت در برزخ قرار گرفته است. قیمت روغن موتور اگر طی هفته جاری تعیین تکلیف نشود، آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال جاری نسبت به سال های گذشته بیشتر خواهد شد. این مساله می تواند علاوه بر ایجاد بحران ملی، میزان خرابی خودروها و افزایش مصرف سوخت را نیز به دنبال داشته باشد. شاید بهتر باشد دولت بیشتر از گذشته نسبت به قیمت روغنموتور انعطاف داشته باشد.
ادیب زاده: وضعیت فعلی قیمت گذاری سبب افزایش ۲۳ درصدی نرخ روانسازها در بازار آزاد شده است، برندهای ایرانول و سپاهان بیشتر از گذشته دچار کمبود در بازار هستند
افزایش ۲۳ درصدی قیمت روغنموتور در بازار
علی ادیب زاده فعال بازار روغن موتور در خصوص افزایش نرخ روانسازها در بازار آزاد به خبرنگار «بازار» گفت: قیمت انواع روغن موتور طی یکماه گذشته در بازار روند صعودی داشته است، به عنوان یک روغن موتور با مشخصات ۲۰W۵۰ تولید یک سازنده بزرگ داخلی، ماه گذشته ۷۳۰ هزار تومان قیمت داشت، اما امروز به نرخ ۹۰۰ هزار تومان مشروط بر یافتن رسیده است. این وضع نشان از افزایش ۲۳ درصدی نرخ روانسازها در بازار آزاد دارد.
این فعال بازار روغن موتور در پاسخ به سوال این «رسانه» مبنی براینکه افزایش قیمت سبب کاهش فروش شده است، بیان کرد: کمبود روغن موتور در بازار به دلیل دپو در شبکه توزیع سبب چالش برای مشتریان شده است. دسترسی مالکان خودروها به روانسازها به دلیل عدم توزیع روغن موتور علیرغم تولید و عرضه توسط تولیدکنندگان روغن موتور سخت تر از گذشته شده است.
وی افزود: شاید نیاز باشد که تولیدکنندگان روانسازها نسبت به شبکه توزیع خود بازنگری داشته باشند، چرا که روغن موتور از شبکه توزیع به صورت قطره چکانه عرضه می شود. در این میان برندهای ایرانول و سپاهان بیشتر از گذشته دچار کمبود در بازار شدند.
یک تولیدکننده روغن موتور: بررسی ها نشان می دهد که در صورت تغییر قیمت روغنموتور، هزینه ها در حمل و نقل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت
تاثیر ۱۰ درصدی قیمت روغن موتور در حمل و نقل
یک تولیدکننده روغن موتور که نخواست نامش فاش به خبرنگار «بازار» در خصوص وضعیت فعلی قیمت روغنموتور گفت: قیمت گذاری روانسازها نباید دستوری باشد، متاسفانه دولت در زنجیره تولید قیمت خوراک را شناور در نظر می گیرد، اما قیمت روغنموتور که متاثر از نهاده های تولید، نوسان نرخ ارز و تورم است را دستوری تعیین می کند.
این فعال صنعت روغن موتور در خصوص گرانی روغن موتور و تبعات آن در حمل و نقل به «بازار» توضیح داد: شاهد رشد جهانی قیمت نفت هستیم، این مورد منجربه در حاشیه رفتن سود تولیدکنندگان شده است. بررسی ها نشان می دهد که در صورت تغییر قیمت روغنموتور، هزینه ها در حمل و نقل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. دولت حاضر به افزایش هزینه در حمل و نقل نبوده و تولیدکنندگان را زیر ضرب فشار قیمت گذاری دستوری قرار داده است.
یک منبع آگاه: براساس شنیده ها ممکن است دولت نرخ لوبکات برای تولیدکنندگان روانسازها را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیرد
چهارشنبه قیمت ها مشخص می شود
یک منبع آگاه در خصوص قیمت روغنموتور به خبرنگار «بازار» گفت: چهارشنبه هفته جاری طی جلسه ای در وزارت نفت احتمالا قیمت روغنموتور تعیین تکلیف می شود. براساس شنیده ها ممکن است دولت نرخ لوبکات برای تولیدکنندگان روانسازها را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیرد. از سوی برخی نیز معتقد هستند که دولت و ستاد تنظیم بازار احتمالا قیمت های مصوب روغن موتور را تغییر دهند. در حال حاضر نرخ لوبکات برای تولیدکنندگان ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.
این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در خصوص احتمال زیان تولیدکنندگان روغن موتور به خبرنگار «بازار» توضیح داد: در صورتی که دولت و ستاد تنظیم بازار توام با افزایش نرخ لوبکات قیمت های مصوب روانسازها را تغییر ندهند، احتمالا به سراغ پرداخت مابه التفاوت قیمت ها به تولیدکنندگان خواهند رفت. بنابراین دولت در میان افزایش نرخ روغن موتور یا پرداخت یارانه باید یک سیاست را اتخاذ کند.
این مقام آگاه در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براینکه قیمت روغنموتور در بازار روند صعودی دارد، بیان کرد: بازار با سیگنال های دریافتی از سیاست های دولت و احتمال افزایش قیمت دو سیاست کمبود و دپو محصولات را در پیش گرفتند.
وی افزود: تولیدکنندگان روغن موتور نمی توانند یک ریال گران تر از نرخ های مصوب محصولات خود را راهی بازار کنند، اما بازار آزاد تابع قیمت گذاری دستوری نیست.