به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، مطالعهٔ جدیدی با بررسی ۷ هزار خودروهای برقی نشان داده است که شعاع حرکتی این خودروها در فصل زمستان تا ۳۵ درصد کمتر میشود.
بدون شک برد خودروهای برقی در هوای سرد کاهش پیدا میکند و با توجه به مطالعهٔ جدید Recurrent این کاهش میتواند تا ۳۵ درصد باشد.
البته در این موضوع عوامل زیادی دخیل هستند و در هر خودرو متفاوت خواهد بود. بهطورکلی، تمام خودروهای الکتریکی در زمستان برد کمتری نسبت به فصول گرم سال خواهند داشت اما خودروهایی که برد کلی بیشتری دارند، در هوای سرد کاهش شعاع حرکتی کمتری را تجربه خواهند کرد.
البته در صورت استفاده از خودروی الکتریکی در ترددهای کوتاه شهری احتمالاً کاهش برد چندان زیاد نخواهد بود.
به گفتهٔ Recurrent، حتی اگر خودروهای الکتریکی در هوای سرد کاهش برد زیادی را تجربه کنند از بابت وضعیت باطریها نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا خود باطری از کار نمیافتد بلکه فقط به چند دلیل نمیتواند بهسرعت شارژ شود یا برد استاندارد خود را ارائه کند. مطالعهٔ اخیر خلاصهای از دلیل کاهش برد خودروهای الکتریکی در هوای سرد را بیان داشته است:
کاهش شعاع حرکتی در زمستان به چند دلیل رخ میدهد اما دو عامل اصلی شیمایی و مکانیکی هستند. واکنشهای شیمیایی و فیزیکی در دماهای سرد کندتر انجام میشود و این کاهش قدرت خودروهای الکتریکی را به دنبال خواهد داشت. دمای سرد واکنشهای شیمیایی را مهار و فرایندهای فیزیکی را کند میکند.
در خودروهای بنزینی گرمای زیادی تولید و تلف میشود و به همین دلیل درونسوزها در مقایسه با مدلهای الکتریکی راندمان بسیار پایینتری دارند اما همین ویژگی به گرم کردن خودرو کمک میکند. در مقابل، برای اینکه یک خودرو الکتریکی بتواند کابین خود را گرم کند، باید یک منبع انرژی داشته باشد که این انرژی از باطری گرفته میشود و درنتیجه کاهش برد را به دنبال دارد.
با توجه به همهٔ این موارد، Recurrent در مطالعهٔ جدید خود برای سال ۲۰۲۲ دادههای واقعی در هوای سرد و رانندگی در زمستان را از ۷ هزار خودروی الکتریکی مختلف جمعآوری و بررسی کرده است.
این مطالعه شامل تمام مدلهای تسلا، نیسان لیف، فورد موستانگ مک-ای و فولکسواگن ID.4 میشود. جزئیات این مطالعه را میتوانید در نمودار زیر مشاهده کنید که کاهش برد چهارده خودروی الکتریکی مختلف را نشان میدهد. در این نمودار، برد خودروها در دمای ۷۰ درجهٔ فارنهایت معادل ۲۱ درجه سانتیگراد (رنگ زرد) با دمای انجماد (رنگ آبی) مقایسه شده است.